مرمت و حفاظت اضطراري از ابنيه و آثار تاريخي آسيب ‌ديده پس از آرامش و ثبات نسبي در مناطق زلزله زده به سرعت آغاز می شود.

تراب محمدي مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: شهرستان اهر و ورزقان داراي آثار تاريخي فراواني از دوره‌هاي مختلف هستند که خوشبختانه اکثر اين بناها دچار آسيب جدي نشده‌اند.

وي اولويت اول مردم و دستگاه‌هاي دولتي را رسيدگي به مسائل انساني و سامان ‌دهي به اوضاع افراد آسيب ‌ديده و خانواده ‌هاي داغدار دانست و گفت: اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان پس از سامان يافتن نسبي اوضاع خانواده‌ هاي اين سه شهرستان، رسيدگي و استحکام ‌بخشي و حفاظت از آثار تاريخي مناطق آسيب ‌ديده را آغاز خواهد کرد.

محمدي با بيان اينکه تيم‌ هاي کارشناسي و يگان حفاظت ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي براي بررسي ميزان خسارات احتمالي وارد شده به ابنيه و آثار تاريخي اين شهرستان ‌ها به مناطق زلزله زده رفته‌اند، گفت: تعدادي از آثار تاريخي شهرستان اهر دچار آسيب‌ شده‌اند.

وی تصريح کرد: گنبدخانه مقبره شيخ شهاب‌الدين اهر (موزه ادب و عرفان) با آسيبي در حدود 20 تا 30 درصد و برش و شکافي در سقف، آسيب 10 تا 15 درصدي در کاروانسراي عباسي گويجه بل، آسيب 25 تا 30 درصدي در خانه قاسم‌ خان اهري و فرو ريختن سقف چند مغازه در بازار تاريخي اهر فهرست آثار آسيب‌ديده از زلزله عصر روز شنبه در اهر را تشکيل مي‌دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: خانه امير ارشد در شهرستان ورزقان حدود 20 تا 25 درصد آسيب‌ديدگي دارد که شامل ترک‌هايي در ديوارها و سقف اين بنا مي‌شود.

محمدي خاطرنشان کرد: اخبار تکميلي پس از بازديد کامل آثار تاريخي توسط مديران و کارشناسان سازمان به اطلاع خواهد رسيد و همچنين به زودي و پس از آرامش و ثبات نسبي در مناطق زلزله زده، مرمت و حفاظت اضطراري از ابنيه و آثار تاريخي آسيب‌ديده به سرعت آغاز خواهد شد/س.

برچسب ها: گردشگری ، ابنیه ، آثار ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار