راههای درمان خارش پوست کدام است؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،نه اين‌كه تصور عمومي شيرين بودن گوشت بعضي افراد در كام پشه‌ها درست باشد! بلكه فصول گرم، بويژه حدود نيم‌ساعت قبل و بعد از غروب كه فعاليت پشه‌ها بيشتر مي‌شود، بيش از صدها تركيب شيميايي موجود در پوست، بوي بدن، دي‌اكسيدكربن حاصل از تنفس بخصوص در افراد چاق و بزرگسالان، پوشيدن البسه تيره، نازك و كوتاه، بعضي افراد را بيشتر در معرض گزش پشه‌ها قرار مي‌دهد.

در اين صورت محل نيش را نخارانيد، چون باعث تحريك و التهاب بيشتر و گسترش سم مي‌شود ؛ در عوض از اين روش‌ها بهره گيريد:گذاشتن يخ روي موضع گزش شست‌وشو با آب و صابون ماليدن خمير دندان ماليدن آب نمك در اطراف محل خارش تكه‌اي كوچك از موز را روي پوست بماليد البته بهتر است قسمت داخلي پوست موز را روي محل گزش بگذاريد. يك برش كوچك ليمو را پس از خارج كردن هسته‌ها، روي محل گزش قرار دهيد. پنبه‌اي آغشته به سركه سفيد روي نقاط گزش بماليد. از مخلوط جوش شيرين و سركه، خميري درست كنيد و روي محل نيش بماليد. چاي كيسه‌اي استفاده شده و هنوز خيس، يا برگ اسطوخودوس، بارهنگ، يا حتي ريحان را كه بيشتر در دسترس است، روي موضع بگذاريد. پس از مشورت با پزشك از كرم‌هاي كالامين و هيدروكورتيزون استفاده كنيد.اقداماتي براي دور كردن پشه‌ها:نصب توري بر درها و پنجره‌ها يا تعمير درزها و پارگي‌هاي آن. تعويض آب گلدان‌ها و جلوگيري از جمع شدن آب در ظروف زير آنها. پر كردن چاله‌ها و تميز كردن هر جايي كه آب راكد در آن جمع مي‌شود.

جمع‌آوري جعبه‌ها و كارتن‌هاي بلااستفاده، بطري‌ها و قوطي‌هاي خالي يا هر وسيله‌اي كه قابليت تجمع آب دارد. ريختن گاه‌به‌گاه نفت در چاه فاضلاب و حمام، حتي در آپارتمان‌ها. كاشتن برخي گل‌ها مثل شمعداني، هميشه بهار، بالنگ، اكليل كوهي، علف گربه در باغچه يا گلدان درون منزل.

استفاده از كلر و تصفيه‌كننده در آب استخر. انداختن چند ماهي كوچك در حوض‌هاي خانگي براي خوردن لارو پشه‌ها. ماليدن مخلوطي از روغن زيتون و وانيل، مخلوط آب با يكي از مواد قابل دسترس مثل كمي سير له شده، مقداري دارچين، عصاره اوكاليپتوس، يا روغن كرچك به پوست قبل از خواب. پوشيدن لباس‌هاي روشن. پاشيدن اسپري‌هاي خانگي با بوي سركه سيب يا سركه سفيد در فضاي منزل، به جاي استفاده از عطرها و اسپري‌ها حاوي رايحه گل‌ها./س
برچسب ها: درمان ، خارش ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.