نتیجه یک بررسی نشان داد: ماساژ یخ سبب کاهش شدت درد، طول مدت مراحل زایمان و سطح اضطراب در زنان نخست‌زا شد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، در این برسی آمده است: زايمان يكي از دردناكترين تجربه زنان در طول زندگي محسوب مي‌شود، لذا دستيابي به تدابيري جهت تسكين درد زايمان خصوصاً با استفاده از روش‌هاي غير تهاجمي ضروري به نظر مي رسد. اين مطالعه به منظور مقايسه تأثير دو روش طب فشاري و ماساژ يخ برشدت درد، سطح اضطراب و طول ليبر در زنان نخست زا انجام شد.
 
روش بررسی در این مطالعه تجربی 165 زن نخست زا به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول: طب فشاری، گروه دوم: ماساژ یخ و گروه سوم: کنترل. هر گروه شامل 55 زن نخست‌زا بود. مداخله در دیلاتاسیون 4-3 سانتیمتر و در نقطهLI-4  اعمال شد. مدت مداخله 30 دقیقه بود. در گروه یک از فشار و در گروه دو از ماساژ یخ استفاده شد. شدت درد زایمان و سطح اضطراب در سه گروه توسط نمودار بیان دردAS)  و پرسشنامه اسپیل برگر موقعیتی در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت. طول مدت مرحله اول و دوم زایمان در سه گروه با یکدیگر مقایسه شد.
 
بر پایه نتایج این بررسی هر دو روش طب فشاری و ماساژ یخ سبب کاهش شدت درد، طول مدت مراحل زایمان و سطح اضطراب در زنان نخست‌زا شد، اما تأثیر ماساژ یخ بیشتر بود.   
 
شایان ذکر است: كارشناس ارشد مامايي، مربي دانشكده پرستاري و مامايي شيراز ، كارشناس ارشد مامايي، دانشجوي دانشكده پرستاري و مامايي شيراز، كارشناس ارشد مامايي، مربي دانشكده پرستاري و مامايي شيراز، دانشيار گروه آمار، دانشكده بهداشت و تغذيه شيراز و استاديار گروه دانشكده توانبخشي شيراز از مجریان این بررسی هستند.
 
گفتنی است: چکیده کامل این مقاله در مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یزد به چاپ رسیده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار