رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در نخستين جلسه هم‌انديشي با مديران بخش خصوصي فولاد كشور گفت: برنامه هاي اين صنعت را با مشاركت بخش خصوصي به اجرا در مي آوريم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ، فريدون احمدي رئيس در اين جلسه كه با شركت تعدادي از اعضاي انجمن توليدكنندگان فولاد كشور برگزار شد از مديران شركت‌هاي خصوصي فولادي خواست كه نظرات خود را براي تنظيم و تعادل بازار محصولات معدني و صنايع معدني به ويژه فولاد ارايه كنند، به‌گونه‌اي كه برنامه‌هاي نيمه دوم سال و سال آينده با مشاركت حداكثري به اجرا در آيد.

معاون وزير صنعت، ‌معدن و تجارت همچنين گفت:‌ مأموريت ما اين است كه در مناطقي سرمايه‌گذاري كنيم كه محروم باشد يا ريسك پذيري بالايي دارد و به طور كلي سرمايه گذاري بخش خصوصي در آن جذاب نباشد. وي تصريح كرد: هيچ تمايلي به بنگاه‌داري نداريم و از اين پس نيز آن بخش از سهامي كه در اختيار داريم را واگذار خواهيم كرد.

در اين جلسه دكتر شمس‌اردكاني رئيس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني نيز خواهان محدود شدن شرايط صادرات سنگ‌آهن شد و گفت: چنانچه سنگ آهن صادراتي در داخل كشور مصرف شود ،توليد فولاد خام افزايش مي يابد و همزمان واردات از بين مي‌رود و از خروج ارز نيز جلوگيري خواهد شد.

سپس مديرعامل شركت فولاد و نورد يزد اظهار داشت: با واگذاري امور توليدي و توسعه‌اي فولاد به بخش خصوصي ، به‌ سرعت شاهد پيشرفت اين صنعت در كشور خواهيم شد. محمد احراميان با تاكيد بر اين‌كه توليد رقابتي مهم‌ترين عاملي است كه از سوي بخش خصوصي مورد توجه قرار مي‌گيرد، ادامه داد: بسياري از معادن سنگ‌آهن كه در محدوده مركز ايران واقع شده قابليت توسعه دارند كه با توجه به سياست‌هاي جديد مي‌توان آنها را به بخش خصوصي واگذار كرد.

همچنين محمدحسن عرفانيان از مديران باسابقه فولاد جايگاه صنعت فولاد به عنوان صنعتي مادر در افزايش اشتغال و درآمد مورد اشاره قرار داد و گفت: بسياري از كشورها امور زيربنايي، ‌انرژي و به طور كلي توسعه زيربخش‌ها را با استفاده از «فولاد» عملي ساخته و مصرف انرژي، حمل و نقل و ساخت جاده و راه آهن را با توسعه فولاد، ‌اقتصادي كرده‌اند.

پس از وي، ابويي مديرعامل شركت فولاد بافق جايگزيني تفكر خصوصي به جاي تفكر دولتي را گام اول حل مشكلات دانست و اظهار داشت: چنانچه يك پروژه از عناصر اقتصادي بهره برده باشد، قابليت اجرا دارد.

بهرام سبحاني رئيس هيات مديره فولاد پاسارگاد نيز اطمينان توليدكنندگان داخلي از سنگ‌آهن را عاملي اساسي براي توسعه صنعت فولاد دانست و در عين حال گفت: در دنيا امروزي تكيه بيش از اندازه بر مواد اوليه براي توليد فولاد چندان منطقي نيست به اين دليل كه 80 درصد توليد فولاد جهان در نقاطي توليد مي‌شود كه از مواد اوليه و انرژي ارزان برخوردار نيستند، اما بهره‌گيري از تسهيلات بانكي و استفاده از فناوري‌هاي روز، ‌جايگاه بالاتري در «توليد اقتصادي» دارد.

از سوي ديگر، حاج شفيعي مديرعامل فولاد ويان اجراي اصل 44 قانون اساسي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: با اجراي صحيح اين قانون مشكلات توسعه‌اي صنعت فولاد حل خواهد شد.

لازم به ذكر است كه جلسه بعدي اين هم‌انديشي، اين هفته به ميزباني بخش خصوصي در انجمن فولاد كشور برگزار مي شود./س

برچسب ها: توسعه ، نوسازی ، معادن ، معدنی ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار