زمانی بود که کودکان و نوجوانان برای پاکردن کفش ها و پوشیدن لباس مادرانشان سراز پا نمی شناختند اما سالهاست این اشتياق دوران گذشته جای خود را به جراحی های زیبایی داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: جراحی های پلاستیکی و زیبایی این روزها در تمام نقاط دنیا به نوعي مد  تبدیل شده است، اما متأسفانه کشور ما از نظر تعداد جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است و اگر به کلینیک های جراحی زیبایی مراجعه کرده باشید می بینید که بیشترین متقاضیان را نوجوانان و دختران و پسران بسیار جوان تشکیل می دهند.

بسیاری از نوجوانان کشور ما نسبت به وضعیت ظاهری و بدنی خود تصور غلطی دارند و سعی دارند خود را با مدل های مجلات و بازیگران تلویزیون و سینما مقایسه کنند، و اغلب به این درک نرسیده اند که اکثر بازیگران ما و مدل های مجلات مد چهره ای غیر طبیعی و درست شده دارند و این مصنوعی بودن ملاک زیبایی نیست و حتی می تواند بر عکس  باشد.

دکتر امان ا... قرایی مقدم جامعه شناس  در این باره مي گويد : جوانان با پوشش خود فریاد می زنند و با این کار تیشه به ریشه آینده خود و زندگیشان خواهند زد.

وی معتقد است : عوامل زیادی در ترغیب نوجوانان و جوانان به جراحی های زیبایی دخیل هستند، عواملی چون رسانه، ‌نقش والدین تأثیر گروه همسالان و بیگانگی با فرهنگی ملی که از مهمترین آنها هستند.

قرایی مقدم در رابطه با نقش رسانه ها در این موضوع گفت: رسانه های داخلی و خارجی نقش زیادی در این مورد دارند چون این رسانه ها هستند که چارچوب فکری همه مردم جهان از کودک و نوجوان تا افراد سالمند تشکیل می دهد.

وی اشاره کرد اما این تأثیر در مورد نوجوانان بیشتر است چون این گروه سنی بیشتر احساس فکر می کند و چیزی را که می بیند بدون منطق قضاوت می کند. نوجوانان به دنبال الگو هستند و بازیگران و زنانی که از لحاظ شخصیتی دچار کمبود هستند و برای زیباترشدن به جراحی زیبایی پناه برده اند را  انتخاب می کنند.

این جامعه شناس با اشاره به نقش کم کاری نهادهاي مرتبط  در این آسیب اجتماعی گفت: متأسفانه در برنامه اي مدون نه تنها  از این مشکل کم نشده  بلکه به آن دامن زده شده  و راهی را رفته اند که جوانان به الگو ها و رفتارهاي غربي روي اورده اند ، سخت گیری های بی اندازه باعث شده تا جوانان راه غلط را انتخاب کنند زیرا ما فراموش کرده ایم که هر چه نوجوانان را با استبداد و اصرار پرورش دهیم بیشتر مخالفت می کنند.

قرایی مقدم در ادامه افزود: در کنار تمام این عوامل موثر، مادران نقش انکارناپذیری در رفتارهای فرزند خود دارند چرا که یک دختر نوجوان از شیوه آرایش، رفتار و پوشش و لباس مادرانشان تقلید می کند و اگر مادری تمام توجهش به ظاهر و آرایش زیاد باشد در نتیجه این تأثیر منفی را در فرزند خود خواهد گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: از نوجوانان می خواهم کمی چشمهایشان را باز کنند و بیشتر واقعیت ها را ببینند و الگوبرداری بدون مطالعه نداشته باشند. اگر کمی توجهمان را بالا ببریم می بینیم که در کشورهای غربی مثل اروپا و آفریقا هم این شیوه های آرایشی و جراحی ابتذال حساب می شود و شخصیتهای دوم آن کشور ها نیز با ظاهری ساده و آراسته در محافل حضور می یابند و این به معنی مخالفت آنان نیز با اغراق و زیاده روی در آرایش و پوشش و جراحی است.

با توجه به این سخنان که حقیقت تلخ ولی غیر قابل انکار را می گوید بهتر است کمی بیشتر به رفتار فرزندانمان دقت کنیم و به آنان این آگاهی را بدهیم که زیبایی مهم است اما زیبایی که به قیمت از دست دادن حس بویایی و حتی مواجه با مرگ باشد، ارزش ندارد و این طبیعی بودن یک چهره است که زیبایی را نشان می دهد و اهمیت دارد./ث

گزارش: آریاناز میرزامحمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار