اعدام «میرزا رضا کرمانی» به جرم قتل ناصرالدین شاه، درگذشت «ابن ماجه» محدث بزرگ اهل سنت، تأسیس رسمی مذهب «پروتستان» توسط «مارتین لوتر»، دستگیری سران کمیته مجازات و انحلال آن، آخرین نبرد بزرگ جنگ جهانی اول و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 21مرداد 1391 خورشیدی، 22رمضان 1433 هجری و 11 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


اعدام «میرزا رضا کرمانی» به جرم قتل ناصرالدین شاه (1276 ش)

میرزا رضا کرمانی در کرمان به دنیا آمد. در جوانی به تهران رفت. وی در سال 1268 ش پس از آشنایی با سیدجمال‌الدین اسدآبادی، به فعالیت‌های سیاسی پرداخت. در پی اخراج سیدجمال‌الدین اسدآبادی از ایران، میرزا رضا کرمانی بارها به گونه کتبی و شفاهی به ناصرالدین شاه و درباریانش اخطار نمود که به جهت ستمی که درباره سیدجمال‌الدین روا داشته‌اند، کشته خواهند شد. به همین دلیل به 7 ماه زندان محکوم شد. میرزا پس از آزادی، راهی اسلامبول ترکیه گردید و با سید دیدار نمود. سید او را به کندن ریشه فساد که همان ناصرالدین شاه بود، تشویق کرد. شاه قاجار که در تدارک برگزاری جشن‌های پنجاهمین سال سلطنت خود بود، در 13 اردیبهشت 1275 ش با 3 گلوله میرزا رضا در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در ری کشته شد. میرزا دستگیر و در روز 21 مرداد 1276 ش به دار آویخته شد و به شهادت رسید.

رحلت آیت‌اللَّه «شیخ عبدالحسین تهرانی» مشهور به «شیخ العراقین» (1286 ق)
آیت اللَّه حاج شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقین دانشمندی فقیه بود. این عالم بزرگ که از شاگردان شیخ محمدحسن نجفی، صاحب کتاب جواهر، بود، در فقه، حدیث و تفسیر قرآن، مرجع افاضل بود. شیخ العراقین در حمایت از دین و رفع شُبهات مُلحدین، تلاش زیادی از خود نشان داد و در تعمیر حرم‌های مبارک ائمه معصومین در عراق، همّتی عالی ورزید. طلاکاری گنبد منور امام حسین (ع) و نیز طلاکاری گنبد بارگاه ملکوتی عسکریّین (امام هادی و امام عسکری) در سامرا از آن جمله‌اند. از این عالم وارسته ترجمه کتاب نجم العِباد و کتابی در طبقات رُوات برجای مانده است. این عالم بزرگوار در کاظمین درگذشت و در کربلا و در جوار بارگاه حسینی به خاک سپرده شد.

درگذشت «ابن ماجه» محدث بزرگ اهل سنت (273 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن یزید بن ماجه قزوینی معروف به «ابن ماجه» در سال 209 ق در قزوین به دنیا آمد. ابن ماجه از پیشوایان علم حدیث محسوب می‌شود و در تمامی شعب آن دانا و منحصر به فرد می‌باشد. ابن ماجه برای تکمیل آن علم شریف به ری، مصر، عراق، شام، مکه، بغداد و کوفه مسافرت‌ها کرد و از بزرگان این رشته، استماع حدیث نبوی نمود. کتاب سُنَنِ ابن ماجه در حدیث را یکی از صحّاح سته اهل سنت می‌نامند و این کتاب بسیار معروف و مورد استناد شیعه و سنی است. وی در تاریخ و تفسیر نیز عالم و متبحر بوده و دارای تالیفاتی می‌باشد. تاریخ قزوین و تفسیر قرآن مجید نیز از آثار اوست. ابن ماجه در 64 سالگی درگذشت.

تأسیس رسمی مذهب «پروتستان» توسط «مارتین لوتر» (1529 م)
پروتستان عنوان نهضتی دینی در عالم مسیحیت است که در قرن شانزدهم میلادی با هدف اصلاح دینی توسط مارتین لوتر آغاز شد. آغاز قیام مارتین برضد کلیسای کاتولیک و استبداد روحانی، بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف کشیشان و پاپ بود. لوتِر آلمانی نهضت خود را پس از آن آغاز کرد که برخلاف دستور پاپ، کتاب انجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرد و درصدد شکستن طلسم تعصبات خشک مذهب کاتولیک بود. وی در یازدهم اوت 1529 م، تأسیس رسمی مذهب پروتستان را اعلام کرد. لفظ پروتستان به معنی معترض است.
اساس این مذهب این است که فرد مسیحی فقط در برابر خدا مسئول است نه در برابر کلیسا. پروتستان‌ها به رهبری متمرکز عقیده ندارند و برای روحانیت مسیحی ارزش چندانی قائل نیستند. از جمله ویژگی‌ها و تفکر پروتستانی، فردگرایی، تاکید بر آزادی فردی، تساهل و مدارا، تکیه بر تولید و گسترش ثروت، عبادت دانستن کار، موهبت الهی و ممدوح دانستن ثروت را می‌توان برشمرد. آیین پروتستان امروزه عمدتاً در کشورهای شمال اروپا شامل نروژ فنلاند و سوئد و آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئیس، مجارستان و بخش‌هایی از امریکا، رواج دارد.

تصرف مجدد شهر آمل از سوی علویان طبرستان به فرماندهی «داعی کبیر» (255 ق)
حسن بن زید علوی معروف به داعی کبیر نخستین سید علوی از نسل امام حسن مجتبی (ع) بود که در شمال ایران حکومت مستقل شیعی علویان را تشکیل داد و دست خلفای عباسی و عاملان منطقه‌ای آن‌ها را از طبرستان (شامل مازندران، گرگان و دو سوی سلسله جبال البرز در قسمت جنوبی مازندران) کوتاه کرد. خلیفه وقت عباسی با اعزام لشکری به فرماندهی دو سردار ترک، داعی کبیر را با شکست و اضمحلال مواجه ساخته و بخش‌های عظیمی از طبرستان را اشغال نمود. اما پس از مدتی، داعی کبیر با کمک دیلمیان مجدّداً بر طبرستان تسلط یافت و شهر آمل را در 22 رمضان سال 255 قمری در استیلای خویش قرار داد.

دستگیری سران کمیته مجازات و انحلال آن (1296 ش)
کمیته مجازات، گروهی سری بود که در سال 1295 ش در تهران تشکیل شد و بنیانگذاران آن، تنی چند از طرفداران مشروطه بودند که پس از استقرار نظام جدید، مقاصد خود را دست نایافته دیدند و ناکامی مشروطیت را به سبب خیانت و بی‌کفایتی وزرا می‌دانستند. از این روی، تصمیم گرفتند با تشکیل گروهی به نام «مجازات» به پندار خود به مقابله با عناصر خائن، وطن فروش و نالایق بپردازند.
در نهایت، اعضای کمیته در 21 مرداد 1296 ش در دوران صدارت وثوق‌الدوله دستگیر، برخی اعدام و بعضی تبعید شدند. فعالیت در چارچوبی غیراصولی و هدفدار نبودن معیارهای تشکیلاتی، نفوذ افراد سست عنصر در گروه، ضعف مالی و وابستگی به ثروتمندان، نداشتن پایگاه مردمی به سبب برخی ترورها از جمله ترور میرزا حسن از علمای طراز اول تهران، از عوامل سقوط و فروپاشی کمیته مجازات بود.

آخرین نبرد بزرگ جنگ جهانی اول

11 آگوست 1918 درمیان نیروهای آلمان در نبرد آمینز، آثار شکست آشکار شد و این وضعیت شکست‌های دیگری را در پی داشت که به عقب نشینی نیروهای آلمانی در همه جبهه‌ها و ورود نیروهای متحدین به خاک آلمان و تسلیم این کشور ظرف 3 ماه منجر شد و جنگ جهانی اول ساعت 11 روز 11 ماه یازدهم سال میلادی 1918 پایان یافت.

امضای «قرارداد سیفِر» (سور) میان عثمانی و متفقین (1920 م)
ورود دولت عثمانی به صحنه جنگ جهانی اول باعث شد تا برنامه‌ریزی دولت‌ها و به ویژه دولت استعماری انگلستان به ثمر نشیند و پهناورترین امپراتوری اسلامی در قرون اخیر، روند اضمحلال و فروپاشی را طی نماید. یکی از معاهداتی که این روند را تسریع بخشید، امضای قرارداد صلحی است که متفقین در 11 اوت 1920 م در شهر سیفِر فرانسه با دولت عثمانی امضاء نمودند. براساس این پیمان که به قرارداد سیفر (سور) معروف شد، دولت عثمانی از حقوق خود نسبت به برخی مناطق اروپایی دست برداشت و از عنوان یک دولتِ اروپایی حذف شد. تنگه‌های بسفر و داردانل تحت اداره بین‌المللی درآمد و استقلال و یا جدایی ارمنستان، حجاز، مصر و ... از این امپراتوری تأیید گردید.

21 مرداد در هشت سال دفاع مقدس
سقوط یک فروند هلیکوپتر عراق با آتش پدافند هوایی ایران در منطقه جنوب.60
در گلوله باران آبادان دو تن شهید و 15 تن مجروح شدند.
در نخستین حمله هواپیمای عراقی (میراژ) به جزیره سیری، سه نفتکش اجارهای ایران آسیب دید.65
حمله هواپیماهای عراق به استانهای همدان و ایلام
پاتک چهار گردان از نیروهای عراقی به ارتفاعات به لفت و دوپازا .66
حمله عناصر مجاهدین به پایگاه ارتش در مرز مریوان.
اعزام " کاروان غدیر " به استعداد سه گردان از استان یزد به جبهه‌های جنگ.

برخی از رویدادهای 11 اوت
1795: مجلس ملی فرانسه نظام پولی «فرانک» را به وجود آورد که از 15 آگوست قدرت اجرایی یافت.
1860: نیروهای فرانسه و انگلستان عملیات تازه نظامی خود را در چین آغاز کردند و چهار روز بعد شانگهای و نزدیک به دو ماه پس از آن پکن را تصرف و کاخ سلطنتی چین را غارت کردند.
1916: نیروهای عثمانی که از طریق خاک عراق وارد ایران شده بودند شهر همدان را متصرف شدند و از طریق قزوین عازم تهران گردیدند.
1932: هیتلر نپذیرفت که معاون «پاپن» صدر اعظم آلمان شود.
1953: دولت مسکو نخستین بمب هیدروژنی را آزمایش کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار