وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با توجه به حساسيت موضوع سوريه، امكان دارد برخي اعضا در حاشيه اجلاس، درخواست برگزاری يك نشست مشورتي در مورد حل بحران این کشور را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اكبر صالحی در نشست مطبوعاتی برگزار شده بعد از پایان نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر عدم حضور كشورهای غربی و برخی كشورهای عربی در نشست مشورتی تهران گفت: در این نشست مشورتی چند بار نام كشورهای شركت كننده خواندم كه نام عراق، الجزایر، عمان و كشورهای دیگری از قاره اسیا، آفریقا و آمریكای جنوبی در بین آنها بود.

وی با بیان اینكه در اجلاس های مشابه برگزار شده درباره سوریه 50 الی 60 كشور حضور داشتند، گفت: برگزاری این نشست مشورتی با حضور بیش از 30 كشور نشان دهنده موفقیت آن است و امیدواریم در اجلاس های آتی كشورهای هم سو و هم فكر بیشتری شركت كنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برگزاری نشستی میان دولت و معارضین سوری در تهران اظهار داشت: ما پیش از این نیز اعلام كردیم آمادگی برگزاری نشستی بین دولت و معارضین سوری را داریم و در این ارتباط با دولت سوریه در تماس هستیم. 

وي اضافه كرد: ما با دولت سوريه تماس گرفتيم و آنها وزير مربوطه را علي حيدر كه با معارضان در ارتباط است، معرفي كردند و ما از ايشان دعوت كرديم به ايران بيايند و به زودي به ايران خواهند آمد.

وزير امور خارجه با بيان اينكه هدف ما از برگزاري اين اجلاس اين بود كه به راه‌حلي براي ايجاد ثبات و حل بحران سوريه برسيم، خاطرنشان كرد: در حدود 15 ماه گذشته شاهد بحران عجيبي در سوريه بوديم. ما معتقديم جامعه بين‌الملل وظيفه دارد به اين مساله خاتمه دهد و كمك‌هاي بشردوستانه به مردم سوريه برساند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری نیز به رایزنی های خود برای آزادی گروگان های ایرانی در سوریه گفت: دوستان ترک در گذشته کمک شایانی برای آزادی ایرانیان به گروگان گرفته شده داشتند و در مورد اخیر هم با آنان و دوستان قطری صحبت کرده ام و اقدامات دیگری نیز در شرف انجام است.

وی افزود: از گروگان گیران خواسته ایم در این ماه مبارک زواری را که به قصد زیارت به سوریه رفته اند را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند چراکه ایران خیرخواه مردم سوریه است و این یک حقیقت است، نه شعار و خدمات فنی کنونی ایران به سوریه نشانه ای از نیت خیرخواهانه ایران به ملت سوریه است.

صالحی تصریح كرد: زمانی كه اوضاع دمشق حاد شد، سفر زایران ایرانی به سوریه محدود شد ولی در چند هفته اخیر كه آرامش و ثبات بیشتری در این كشور برقرار شده بود، اجازه دادیم زمینه های لازم برای سفر كارمندان دولت، بازنشستگان سازمان های مختلف از جمله نیروهای مسلح به سوریه سفر كنند تا زمینه های لازم برای سفر دیگر زایران ایرانی فراهم شود.

وزیر امور خارجه به انتشار ویدئوی منتشر شده از این افراد در شبكه العربیه عربستان سعودی، گفت: همه می دانند كه در ایران سربازی رفتن اجباری است و به سایر زایران و افراد دیگر ایرانی گروگان گرفته شده در سوریه اتهام مشابهی وارد كرده بودند و حتی در یك مورد می گفتند چرا یك سرهنگ گذرنامه این افراد را امضاء كرده است در حالی كه باز همگان می دانند مسوولیت صدور گذرنامه در ایران با نیروی انتظامی است.

صالحی در پاسخ به پرسش ديگري در مورد نحوه فعاليت كوفي‌عنان و امكان ادامه فعاليت وی گفت: تا آنجا كه اعلام شده، كوفي عنان استعفا داده است و تا آخر ماه اوت در اين سمت مي‌ماند و پس از آن بايد فرد ديگري اين مسئوليت را بر عهده بگيرد. اطلاعي ندارم آيا اين امكان وجود دارد كه وی بتوانند كارشان را دنبال كنند يا خير؟ اما به هر حال طرح كوفي عنان پابرجاست و با رفتن وي، طرح منتفي نمي‌شود؛ همان‌طور كه در پيام امروز بان‌‌كي‌مون نيز اين موضوع مطرح شده است. اما اميدواريم فرد جايگزين كوفي عنان مانند وي مستقل و با تجربه لازم در مديريت اينگونه بحران‌ها باشد.

صالحی با بیان اینكه هر روز شاهد انسجام بیشتری بین دولت و مردم سوریه هستیم خاطرنشان كرد: در دیدار اخیری كه با مسئولان سوری در تهران داشتم هیچ گونه احساس یاس و ناامیدی در آنها ندیدم بلكه احساس استقامت كردم.

وی با بیان اینكه شرایط در سوریه نسبت به چند هفته پیش به سمت آرامش پیش می رود، افزود: امیدواریم آتش بسی بین دولت و معارضین به وجود بیاید، تا جلوی خونریزی ها گرفته شود.

صالحی درباره حضور ایران در اجلاس اضطراری سران كشورهای همكاری‌های اسلامی در مكه اظهار داشت: در این اجلاس با مقامات عربستان نیز در خصوص مسایل منطقه گفت وگو خواهیم كرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: بهترین راه حل برای سوریه راه حلی سوری – سوری بدون مداخله خارجی است و سوری ها خود دارای حاكمیت ملی هستند و می توانند در این رابطه تصمیم بگیرند./پ2




برچسب ها: صالحی ، سوریه ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار