بر طبق بررسی های انجام شده در کشور، شیوع بیماری های مزمن کلیه در سه دهه اخیر، تقریباً هر 6 سال یکبار دو برابر شده است.

مهدی روستایی، متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: متاسفانه در چند سال گذشته شمار مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های کلیه افزایش یافته است و در حال حاضر نیز بروز این بیماری ها روندی افزایشی دارد.

وی با اشاره به  قسمت قابل توجهی از مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های کلیوی دچار درجات مزمن و شدید این بیماری هستند، تاکید کرد: مبتلایان به نارسایی های مزمن کلیوی نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه هستند که در این زمینه مشکلات بسیار زیادی  وجود دارد.

روستایی گفت: اگر چه موضوع کمبود کلیه های پیوندی در ایران در مقایسه با اغلب کشورهای جهان خیلی حاد نیست، اظهار داشت: در عین حال هزینه پیوند کلیه بالا است و اغلب افراد نیازمند توانایی تامین آن را ندارد.

وی اظهار داشت: امکانات دیالیز نیز کافی و استاندارد نیست و باید فکری برای تامین این امکانات ضروری افراد نیازمند کرد.

روستایی با بیان این که شمار مبتلایان به بیماری های مزمن کلیه درحال افزایش است، تاکید کرد: بر طبق بررسی های انجام شده در کشور، شیوع بیماری های مزمن کلیه در سه دهه اخیر ، تقریباً هر 6 سال یکبار دوبرابر شده است.

وی یادآور شد: موضوع افزایش شمار مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های کلیوی به ویژه نوع مزمن‌ آن موضوع بسیار مهمی است که باید برای پیشگیری و کنترل آن چاره جویی کرد.

روستایی خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از اقدامات انجام گرفته در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ها و نارسایی های کلیوی چندان موثر نبوده است./ح
برچسب ها: کلیه ، دیالیز ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار