بررسی مشکلات ریزگردها، تشکیل هیات نظارت بر نمایندگان و ضیافت افطاری با خبرنگاران از مهمترین وقایع و اخبار پارلمانی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در هفته ای که گذشت بهارستان نشینان به مهمترین نگرانی زیست محیطی کشور یعنی وجود ریزگردها پرداختند و تمام زمان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به بررسی این موضوع اختصاص یافت.

**تذکرات نمایندگان در مورد ریزگرد‌ها

پدیده ریزگرد‌ها که قرار بود در جلسه علنی مجلس توسط رئیس سازمان محیط زیست گزارش داده شود بنا بر دلایلی در جلسه غیر علنی ارائه شد اما مقوله مهم ریز‌گرد‌ها که امروز به یک معضل برای برخی استان‌ها بخصوص استان‌های غربی کشور تبدیل شده، تذکر تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت.

**گسترش پدیده ریزگردها در زاگرس میانی آثار بسیار خطرناکی دارد

علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران گفت: تعطیلی بیش از 20 فرودگاه و لغو پرواز‌ها از جمله آثار منفی ریزگردها در استان‌های جنوبی کشور است،‌ متأسفانه کارخانجات و مراکز تولیدی به دلیل ریزگردها تعطیل شدند، مهاجرت گسترده‌ای در استان‌های جنوبی شکل گرفته است و هم‌اکنون شاهد بیماری‌های عروقی و آلرژی هستیم.

احمدی تخریب مزارع و گسترش خشکسالی را موجب از بین رفتن زحمات کشاورزان به طور مستقیم و غیرمستقیم دانست و افزود: گسترش پدیده ریزگردها در زاگرس میانی آثار بسیار خطرناکی داشته است. اکنون که نزدیک به 300گونه گیاهی کم‌یاب با کاربردهای دارویی در ایلام وجود دارد، به موجب ریزگردها در حال نابودی هستند.

نماینده مردم ایلام از رئیس سازمان محیط زیست خواست ‌با پیگیری آیین‌نامه بررسی ریزگردها که در قانون برنامه پنجم ذکر شده است و با استفاده از راهکارهای مختلف از قبیل بارور‌سازی گیاهان و تشکیل کمیته مقابله با ریزگردها متشکل از وزارتخانه‌های نفت و بهداشت نسبت به افزایش تبعات منفی این پدیده چاره‌اندیشی کند.

وی افزود: متاسفانه ما عملا هیچ اقدامی از سوی مسئولان مربوطه برای مقابله با ریزگردها مشاهده نمی‌کنیم که لازم است در این باره اقدامات جدی صورت بگیرد.

وی در پایان به مشکلات جانبازان جنگ تحمیلی در استان‌های که با پدیده ریزگرد مواجه است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه پدیده ریزگردها مشکلات جدی برای جانبازان به وجود آورده است.

** 20 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش‌های بادی قرار دارد

سیدنجیب ‌شریف حسینی نماینده مردم اهواز نیز که همشهریانش همه روزه در معرض ریزگرد‌ها قرار دارند و این پدیده در برخی از فصول سال کار و کاسبی بسیاری از مردم این مناطق را مختل می‌کند گفت که 5 دقیقه زمان برای بیان مشکلات 10 ساله گرد و غبار خیلی کم است؛ 20 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش‌های بادی قرار دارند که باید به این پدیده توجه کرد.

نماینده اهواز گفت: افزایش مصرف آب و برق و سوخت و افزایش هزینه نگهداشت تاسیسات صنعتی از جمله موارد دیگری است که در این عرصه با آن روبرو شده‌ایم.

** دیپلماسی فعال برای اجرای پروتکل‌های بین‌المللی راه مقابله با ریزگردهاست

محمدرضا تابش نیز که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد اظهار داشت: محیط زیست در شکل‌گیری جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و رشد انسان با ملاک‌های زیست محیطی شکل می‌گیرد.

تابش اظهار داشت: منشا داخلی پدیده گرد و غبار مسائلی مثل خشکسالی، تغییر کاربری غیرحضوری اراضی کشاورزی و رهاسازی این اراضی به منشا خارجی آن هم خشکسالی در کشورهای منطقه و عدم مدیریت صحیح منابع آب در برخی کشورهای همسایه و مسائلی از این دست است.

تابش گفت: مسئولیت اصلی و اولیه مقابله با پدیده ریزگردها بر عهده دولت است و سازمان محیط زیست هم نقش اثرگذاری در مقابله با این پدیده دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: دیپلماسی قوی و فعال برای اجرای پروتکل‌ها میان ایران و کشورهای همسایه از مواردی است که باید به آن توجه کرد و مطابق با تکنولوژی روز با پدیده ریزگردها مقابله کرد.


**پاسخ رئیس محیط زیست کشور به تذکرات نمایندگان

محمدی‌زاده رئیس محیط زیست کشور پس از استماع تذکرات نمایندگان به پشت   تریبون مجلس آمد و با بیان اینکه اگر منابع و دستگاه‌ها تامین نشوند، نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم، گفت: کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیابان‌ها درخشان‌ترین کارنامه بعد از چین است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیابان‌ها مسئولیت سنگینی بر دوش دارد که همه باید با هم کمک کنیم تا این مسئولیت را انجام دهیم.

وی گفت: در طول 10 سال گذشته 529 طوفان، شن و ماسه در کشور داشتیم که این طوفان‌ها از 6 کانون بحرانی که همجوار با مرز ایران است، به کشور آمده است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: باید راه‌حل دراز‌مدت را دنبال کنیم؛ اگر منابع اختصاص داده شود، طرح 5 ساله و اگر طرح دراز‌مدت‌تر باشد، 10 ساله خواهد بود.

محمدی‌زاده گفت: ما با عراق قراردادهایی را امضا کرده‌ایم و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک هم بهره گرفته‌ایم و همایش‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی را هم برگزار کرده‌ایم اما هنوز توقع ما در مقابله با پدیده ریزگرد برآورده نشده است.

وی اضافه کرد: دولت هم آن چیزی را که داشته، به میدان آورده لذا از مجلس هم می‌خواهیم که در منابع، در ساختار‌ها به ما کمک کند تا اجرای طرح به خوبی انجام شود.

** سرمایه‌گذاری مشترک با عراق در خصوص ریزگردها

علی لاریجانی با بیا اینکه منشاء و ریشه پدیده ریز‌گردها در کشورهای همسایه مثل عراق، سعودی و اردن است گفت که ما در جریان مذاکرات انجام شده هستیم اما باید توجه کرد که حجم زیادی از غبار که حدود 70 درصد است، از عراق می‌آید ولی بیشترین تصمیماتی که برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها گرفته شده مربوط به داخل کشور است در حالیکه ریشه در خارج از کشور وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: اگر لازم است ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری مشترک با عراق در این زمینه انجام دهیم چراکه هزینه‌های این موضوع برای ما زیاد است.

**حضور رئیس مجلس پاکستان در بهارستان و بیان دغدغه‌های مشترک

همچنین در این هفته پارلمان"سید نایر حسین بخاری"  رئیس مجلس پاکستان نیز در بهارستان حضور یافت. علی لاریجانی در جریان حضور رئیس مجلس پاکستان در بهارستان گفت: پاکستان کشور همسایه، دوست و برادر ماست و روابط تاریخی ایران و پاکستان ثبات و پایداری برای منطقه به ارمغان آورده است.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: در چند سال اخیر شرایطی در کشور پاکستان ایجاد شد که رفاقت و دوستی ایران و پاکستان را بسی عمیق‌تر کرد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در مسائل اقتصادی نیز سطح روابط تجاری ایران و پاکستان رشد خوبی داشته و رایزنی‌های ما در این زمینه خوب بوده است.

علی لاریجانی سپس از رئیس سنای مجلس پاکستان دعوت کرد تا برای سخنرانی خود به جایگاه مجلس برود «سید نیر حسین بوخاری» نیز طی سخنانی اظهار داشت:‌ پاکستان عمیقا روابط برادرانه خود را با ایران ارج می‌نهد و دو کشور از روابط منحصر به فردی که از ایمان مشترک، قرابت‌های فرهنگی و سنت‌های مشترکی که به قرن‌های پیش برمی‌گردد، قوت می‌گیرد، برخوردار هستند.

وی افزود: اصول هدایتگر سیاست خارجی پاکستان بر هنجارهای شناخته شده بین‌‌المللی شامل روابط بین کشورها، به عبارتی برابری حاکمیت، عدم مداخله در امور کشورهای دیگر، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم تهاجم و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات مبتنی است.

رئیس مجلس سنای پاکستان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ایران و پاکستان هر دو، قربانیان تروریسم بوده و مصمم‌ هستند با این بلیه مبارزه کرده و آن را ریشه‌کن و با تمام اشکال آن مخالفت کنند؛ ایران اولین کشوری بود که پاکستان را پس از استقلال این کشور در سال 1947 به رسمیت شناخت. هر دو کشور بیش از 6 دهه روابط برادرانه نزدیک که از گذر زمان سربلند بیرون آمده برخوردارند و اطمینان کامل ما به یکدیگر و همگرایی نقطه نظرات ما در مورد مسائل دوجانبه، ‌منطقه‌ای و بین‌المللی، عمق بیشتری به روابط مستحکم ما بخشیده است.

«سید نیر حسین بوخاری» در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: پاکستان مشتاقانه تمایل دارد تا روابط میان مجلس دو کشور در کنار روابط اقتصادی و تجاری تحکیم یابد؛ همکاری نزدیک میان مجالس ما برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر لازم و ضروری است و مکانیزمی را برای ما ایجاد می‌کند که از طریق آن بتوانیم در گسترش آرمان‌های مشترک دموکراسی، صلح و توسعه تفاوت هایی را ایجاد کنیم.

رئیس مجلس سنای پاکستان در خاتمه خاطرنشان کرد: از رهبران امت‌های مسلمان می‌خواهم تا با یاری یکدیگر در راستای رفاه، سعادت و بهبود جهان اسلام پیش روند و اطمینان دارم روابط پاکستان و ایران در روزها و سال‌های آتی شکوفا شده و به روابطی که که بیش از پیش به نفع طرفین است، بدل می‌شود.

علی لاریجانی پس از سخنان "سید نیر حسین بوخاری" رئیس مجلس سنای پاکستان گفت که  سخنان ایشان نکات خوبی داشت که نشان می‌دهد مرزهای مشترک برای دو کشور به حدی غنی است که می‌تواند از ظرفیت‌های دو کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهره‌های زیادی برد.

وی ادامه داد:‌ یکی از پروژه‌های استراتژیکی که جمهوری اسلامی ایران با پاکستان دنبال می‌کند، مسئله لوله گاز است که در حال اجراست و این یک پروژه طولانی‌مدت و بزرگ است که انشاءالله در آینده محقق می‌شود.

رئیس مجلس همچنین تأکید کرد: پروژه‌های دیگری نیز از لحاظ خطوط ترانزیتی بین ایران و پاکستان به عنوان پروژه‌های مادر مطرح است که انشاءالله پیگیری خواهد شد.

لاریجانی در ادامه اظهار امیدواری کرد همکاری ایران و پاکستان برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان مفید بوده باشد و تأکید کرد که این همکاری امروز باید بیش از گذشته استمرار داشته باشد‌ چراکه موجوداتی که با زور سرنیزه وارد افغانستان شدند، دوامی در آنجا ندارند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: همین کشورهای همسایه هستند که باید پایداری و استقامت را از لحاظ امنیتی در منطقه به وجود آورند همچنین همکاری ایران و پاکستان از این جهت نیز یک نقش آسودگی خاطر برای مردم منطقه خواهد داشت که امیدواریم پیگیری شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تأکید بر اینکه بین ایران و پاکستان هیچ مشکلی از نظر سیاسی یا امنیتی وجود ندارد، گفت: گاهی برخی‌ها رفتار شرورانه در منطقه شرق ایران انجام می‌دهند که تعدادی از این افراد از کشور دوست پاکستان به ایران وارد می‌شوند که ما این موارد را با مسئولین پاکستان در میان گذاشتیم و مطمئن هستیم که آنها برخورد جدی با این اشرار خواهند کرد.

لاریجانی افزود: ما این تصمیم را در سیمای سیاسی آنها حس کردیم بنابراین روابط ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی است و ما تلاش می‌کنیم از طریق پارلمان دو کشور این روابط را عمیق‌تر کنیم.

** هیات نظارت بر نمایندگان رسماً تشکیل شد

در جریان جلسات علنی پارلمان در این هفته هیات نظارت بر نمایندگان تشکیل شد. محمدحسین فرهنگی عضو هیئت علمی مجلس گفت: انتخاب هیات نظارت در قانون براین اساس است که کمیسیون‌های اصل 90 و قضایی و حقوقی مجلس دو کاندیدا را معرفی می‌کنند و این افراد از سوی هیئت رئیسه برای معرفی به صحن انتخاب می‌شوند که این افراد روح‌الله حسینیان از کمیسیون اصل 90 و موسی غضنفرآبادی از کمیسیون قضایی هستند.

وی ادامه داد: 4 نفر دیگر از بین داوطلبان انتخاب می‌شوند که تعداد قابل توجهی از نمایندگان برای عضویت در هیئت نظارت ثبت‌نام کرده‌اند که هیات رئیسه محمدمهدی میرمحمدی نماینده گلپایگان، عوض حیدرپور نماینده شهرضا، عزیز اکبریان نماینده کرج و غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام را انتخاب کردند.

این عضو هیئت رئیسه خاطرنشان کرد: این 6 نفر باید اکثریت آرای نمایندگان را کسب کنند در غیر این صورت این مراحل تکرار می‌شود یعنی در صورت رای نیاوردن این افراد، دوباره داوطلبان باید ثبت‌نام کرده و هیئت رئیسه با تشکیل جلسه‌ای افراد دیگری را برای معرفی به صحن علنی مجلس انتخاب کند.

پس از شمارش آراء، روح‌الله حسینیان نماینده تهران با 164 رای، ‌موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم با 201 رای، سید محمد حسین میرمحمدی نماینده گلپایگان با 141 رای، اسداللهی نماینده تربت‌جام با 166 رای، عزیز اکبریان با 164 رای و عوض حیدرپور نماینده شهرضا با 149 رای از مجموع 245 رای ماخوذه به عنوان 6 تن از اعضای هیئت نظارت بر امور نمایندگان انتخاب شدند.

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن‌ ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس از سوی هیئت رئیسه به عنوان عضو دیگر هیئت نظارت انتخاب شد.

**برخی مصوبات مجلس در هفته‌ای که گذشت

در ادامه جلسات علنی وکلای ملت، نمایندگان لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه و تشریفات الحاقی آن را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

بهارستان نشینان همچنین در ادامه دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را به عنوان ناظر در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موضوع ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 18 مردادماه 1383 را انتخاب کردند. بر این اساس، قاسم احمدلاشکی با 186 رأی و درویش‌پور با 129 رأی از مجموع 245 آرای مأخوذه برای عضویت در این شورا انتخاب شدند.

وکلای ملت در ادامه جلسات علنی خود دو نفر از وکلای ملت را برای عضویت در کمیسیون صدور پروانه برای متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروه‌ها و انجام وظایف مصرحه در قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب 7 شهریور 1360 موضوع ماده 10 قانون مذکور، انتخاب کردند. بر این اساس، بهارستان نشینان علیرضا زاکانی با 133 رای و احمد بخشایش را با 97 رای از مجموع 245 آرای ماخوذه،‌ به عنوان اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب برگزیدند.

همچنین وکلای ملت صندوق‌های رفاه دانشجویان مکلف کردند که فقط در چارچوب مصوبات هیئت امنا عمل ‌کنند و همچنین مربیان پیش‌دبستانی و خرید‌خدمتی‌ها به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند.

دیگر دستور کار‌ها مانند جلسه هفته گذشته خود ناظرین خود در مجمع ها و نهاد‌های مختلف را انتخاب می‌کرد. بر همین اساس وکلای ملت محمد تقی توکلی را به عنوان ناظر جهت شورای عالی آب و مصطفی افضلی‌فر، موسی‌الرضا ثروتی و امید کریمیان را به عنوان ناظرین مجلس در کارگروه ایجاد تسهیل و تسریع در صدور مجوز دستگاه‌های اجرایی انتخاب کردند.

نمایندگان مجلس محمد دامادی و غلامعلی جعفرزاده را به عنوان ناظران پارلمان در شورای آمایش سرزمین برگزیدند و رجب رحمانی و هاشم‌‌زهی ناظران پارلمان در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران شدند.

بر اساس این گزارش؛ نمایندگان ملت در نطق‌های پیش از دستور خود درباره موضوعات سناریوی غرب برای شکستن سد مقاومت با براندازی دولت سوریه، پاسخ دشمن‌شکنی مجلس به جریان انحرافی، ساماندهی وضع اقتصادی، اجرای اقتصاد مقاومتی و پرهیز از شعارهای توخالی صحبت کردند.

**ضیافت افطار لاریجانی با اصحاب رسانه

در ماین اخبار بهارستان و فارغ از جلسات علنی به مناسبت روز خبرنگار رئیس مجلس خبرنگاران حوزه مجلس را برای شرکت در ضیافت افطاری فراخواند. در این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات حضور داشتند.

**رسانه‌ها باید به تشریح حقوق مردم بپردازند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مراسم ضیافت افطار با اصحاب رسانه که به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار برگزار شد، گفت: کار رسانه‌ها کار سهل و ممتنعی است و البته هم شیرین است و هم با مشکلاتی مواجه است. بنده به خاطر سوء سابقه‌ای که در این حوزه داشتم، به سختی‌های کار رسانه‌ها توجه دارم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه باید کار رسانه را محترم شمرد و عظیم دانست، تصریح کرد: بخشی از هدایت مردم و آگاهی دادن به ملت که بسیار مهم است توسط رسانه‌ها انجام می‌شود و اگر ما هدایت مردم را از اموری بدانیم که کار پیامبران است، امروز پیام‌رسانی کار رسانه‌ها است.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه کار رسانه‌ها به دلیل حساسیتی که دارد نیازمند نظارت و هدایت مستمر است، بر لزوم وقت‌گذاری به دلیل اهمیت فعالیت رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: کار رسانه، کار بسیار شیرینی است و محصول کار و عرضه آن در ارائه تازه‌ها برای افرادی که عشق به این کار داشته باشند بسیار شیرین است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به دلیل حساسیتی که دارند نظارت و هدایت نیاز دارند البته مشکلاتی هم در مسیر کار رسانه‌ها وجود دارد.

رئیس مجلس در ادامه از قانون جامع رسانه‌ها سخن به میان آورد و متذکر شد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که نظرات و پیشنهاداتشان در زمینه این قانون به مجلس و مرکز پژوهش‌ها ارائه دهند. این طرح هم اکنون در حال رسیدگی در کمیسیون فرهنگی مجلس است و ما می‌خواهیم با تدوین این قانون هم از حقوق افراد و هم با حقوق رسانه‌ها صیانت کنیم.

لاریجانی بر همین اساس به بیان انتظارات مجلس از رسانه‌ها پرداخت و تصریح کرد: عدم اطلاع کافی مردم از حقوقشان در قوانین مصوب، نقصی است که باید به‌ آن توجه شود و رسانه‌ها باید به تشریح این موضوع برای مردم بپردازند تا مخاطبین متوجه حقوقشان باشند.

وی کمبود آگاهی نسبت به قوانین را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: مسئله این است که مردم باید حقوقشان را لمس کنند و بر آن مسلط شوند و به نظر می‌رسد حجم کار انجام شده برای این امر تاکنون مفید نبوده باشد البته شاید از آنجایی که پارلمان جای پرتنشی از نظر سیاسی باشد، بیشتر خبرنگاران ابعاد سیاسی این موضوع را پیگیری می‌کنند اما آن وظیفه مهمتر را مورد توجه قرار نمی‌دهند یا کمتر مد نظر دارند لذا ما می‌خواهیم که رسانه‌ها نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند چرا که فایده آن هم به مردم می‌رسد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه پارلمان جایی برای حمایت از حقوق مردم است، گفت: نباید احساس شود که مجلس باعث تنگی تنفس در کار افراد می‌شود. باید القاء کرد که هر نماینده طبق قانون در مقام دفاع از حقوق ملت است.

لاریجانی ادامه داد: نقد کردن برای همه قوا مفید است و انتقاد باعث پویایی می‌شود اما اصولا کار تخریبی درباره مجلس امر خطرناکی است و باید به هر نحو که شده، پارلمان را قوی نگه داشت تا در شرایط حساس که گاهی ملت ما با آن مواجه است، بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

"انتهاي پيام"/پ3

برچسب ها: مجلس ، هفته ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار