مجلس هشتم در حالی به پایان رسید که بهارستانی ها 350 طرح و لایحه را در خانه ملت بررسی و تصویب کرده اند که به صورت قانون درآمده و 88 طرح و لایحه نیز در صحن علنی رد و بایگانی شده و همچنین 33 طرح و لایحه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال که در آنجا تصویب یا رد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس طی هفته گذشته در روزهای شنبه، یکشنبه و سه شنبه هفته گذشته، آخرین جلسات صحن علنی را دنبال کردند.

بهارستانی ها شنبه ( 30اردیبهشت ماه) با حضور در صحن علنی جهت رفع ايرادات شوراي نگهبان از لايحه بودجه كل كشور سال 91 ادامه بررسی ها را دنبال کردند و در کنار آن دستور کار های روزهای صحن علنی را نیز مشخص کردند.

**آخرین دستور کار صحن علنی مجلس هشتم

براساس این گزارش هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان عمر مجلس، تصمیم گرفتند برای جبران کمبودها و نواقص پرونده مجلس هشتم برخی از کارهای نیمه تمام خود را به سرانجام برسانند، در همین راستا 18 دستور کار مهم را انتخاب کردند و طی جلسات فشرده سعی کردند کارنامه پر و پیمانی از مجلس هشتم ثبت تاریخ شود.

** 18 طرح در دستور کار آخرین روزهای مجلس

در هفته پایانی عمر مجلس هشتم 18 طرح و لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

* گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس اولین دستور کار صحن علنی در هفته پایانی مجلس هشتم بود.

* علاوه بر این گزارش کمیسیون قضائی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه تجارت دومین دستور کار نمایندگا ن در صحن علنی بود.

* همچنین ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع در مورد طرح حداکثر استفاده از توان تولید و خدماتی در تامین نیازهای کشور تقویت آن ها در امر صادرات

* قرائت گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها تحقیق و تفحصی است که در هفته پایانی مجلس هشتم قرائت شد.

* گزارش کمیسیون قضایی از طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

* گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات از طرح اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزش یاران نهضت سواد آموزی


** برخی برنامه ها به درخواست نمایندگان در دستور کار قرار گرفت

گفتنی است؛ علاوه بر این تعدادی از دستور کار های مجلس که در دستور های پایانی قرار داشتند و به در خواست نمایندگان پس از دستور های یاد شده در اولویت بررسی قرار گرفتند:


* گزارش کمیسیون شوراها از طرح اصلاح تبصره 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

* گزارش کمیسیون اقتصادی از لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور

* گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

* گزارش کمیسیون اقتصادی طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده

* گزارش کمیسیون اجتماعی از طرح عقد قرار دادمستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاه های اجرایی و حذف شرکت های پیمانکار

* گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل 44 در مورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد

* گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه تعیین حریم حفاظتی – امنیتی اماکن و تاسیسات کشور

* و آخرین دستور کار مجلس هشتم نیز گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح ممنوعیت ساخت، حمل و نگهداری ادواتی که در درگیری فیزیکی بین افراد کاربرد دارد، بود.

* علاوه بر این 3 گزارش کمیسیون های تخصصی درباره لوایح عضویت ایران در مجامع بین المللی و موافقت نامه ها نیز در دستور کار مجلس هشتم قرارداشت.

* گزارش کمیسیون اقتصادی از لایحه موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه و پروتکل بین ایران و اسلوونی و لایحه افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک برای توسعه روابط بین الملل و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون عبور موقت سه موافقت نامه مهمی هستند که درروزهای پایانی مجلس هشتم در دستور کار نمایندگان خانه ملت قرار داشتند.

** واکنش نمایندگان به ارسال بودجه به شورای حل اختلاف قوا از سوی دولت

بر اساس این گزارش لایحه بودجه پس از تصویب نمایندگان مجلس به دولت تقدیم شد و رئیس جمهور لایحه را به شورای حل اختلاف قوا ارسال کرد.

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به ارسال بودجه ۹۱ به شورای حل اختلاف قوا از سوی دولت گفت:هیات حل اختلاف بودجه ۹۱را برمی گرداند چرا که این شورا به قوانین مجلس کاری ندارد .

عباسعلی نورا تصریح کرد: هیات حل اختلاف قوا فقط در مواردی که اختلاف در نگاه و برداشت وجود داشته باشد را بررسی می کند نه آنچه را که قانون شده است.

نماینده زابل و زهک درمجلس شورای اسلامی تاکیدکرد:هیات حل اختلاف قواقطعا قانون بودجه ۹۱ را به دولت باز می‌گرداند چراکه این شورا به قوانین مجلس کاری ندارد.

** آخرين نشست خبري لاريجاني با اصحاب رسانه

آخرين نشست خبري رئيس نهاد قانون گذاري با اصحاب رسانه در حالي برگزار شد كه خبرنگاران سوالات بسياري از لاريجاني داشتند. وي
وي در  تحليل عملكرد مجلس هشتم اظهار داشت: مجلس هشتم در رسيدگي به مطالبات مردم اهتمام وي‍ژه اي داشت و مجلس نهم بايد رفع مشكلات اقتصادي را در اولويت قرار دهد.

** کارنامه 4 ساله مجلس هشتم در یک نگاه

بهارستانی ها طی مجلس هشتم 350 طرح و لایحه را در خانه ملت بررسی و تصویب کرده اند که به صورت قانون درآمده و 88 طرح و لایحه نیز در صحن علنی رد و بایگانی شده است.

همچنین 33 طرح و لایحه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال که در آنجا تصویب یا رد شده است.

** سوم خرداد آخرین جلسه علنی مجلس هشتم

آخرین جلسه علنی مجلس یا چهارصد و سی یکمین جلسه نمایندگان مردم در هشتمین مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه سوم خرداد و همزمان با سالروز فتح خرمشهر برگزار شد.

این جلسه حال و هوای متفاوتی با روزهای گذشته داشت و نمايندگان مجلس بررسی چند طرح و لایحه را در دستور كار خود داشتند ودر کنار آن رئیس مجلس و روسای کمیسیون های تخصصی مجلس برایند کلی فعالیت رساله خود را تشریح کردند.

همچنین كتاب جامع نمایندگان نیز در طی هشت دوره مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده و به نمایندگان هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

** تقدیر از يادگاران 8سال دفاع مقدس در مجلس

از آنجایی که آخرین جلسه مجلس هشتم همزمان با سالروز فتح خرمشهر برگزار می شد عده ای از نمایندگان مجلس که از یادگاران 8سال دفاع مقدس بودند به طرح خاطرات فتح خرمشهر پرداختند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

** بازار داغ عکس های یادگاری

نمایندگان مجلس هشتم همچنین در ایستگاه پایانی مجلس هشتم، با عكس یادگاری آخرین جلسه علنی مجلس هشتم را به پایان رساندند.

** آخرین گزارش رئیس نهاد قانون گذاری از بهارستان هشتم

در مراسم اختتامیه هشتمین دوره مجلس٬ علی لاریحانی گزارشی از فعالیت های این دوره از نهاد قانونگذاری کشور ارائه کرد٬ همچنین با لوح تقدیری از وکلای مردم در مجلس هشتم تقدیر و قدردانی شد.

** ناطقان آخرین جلسه علنی مجلس هشتم

همچنین ، محمدرضا باهنر٬ محمدحسن ابوترابی فرد٬ علی افراشته٬ علی عباسپور تهرانی فرد٬ حمیدرضا فولادگر٬ هادی مقدسی٬ غلامرضا مصباحی مقدم٬ محمدابراهیم نکونام٬ ارسلان فتحی پور٬ حمیدرضا کاتوزیان٬ عباس رجایی٬ غلامعلی حداد عادل٬ حسینعلی شهریاری٬ علی شاهرخی٬ عبدالحسین ناصری٬ سیدحسین هاشمی و محمدتقی رهبر به عنوان مسن ترین نماینده مجلس٬ ناطقان آخرین نشست علنی مجلس هشتم بودند.

** مجلس هشتم به ایستگاه پایانی رسید

وکلای مردم در مجلس هشتم با به صدا درآوردن آخرین زنگ پایان این دوره از نهاد قانونگذاری با بهارستان هشتم خداحافظی کردند.

براساس این گزارش عمر چهار ساله مجلس هشتم شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که در آخرین نشست علنی مجلس بیش از ۲۵۰ نماینده آمده بودند تا در مراسم اختتامیه حضور یابند.

به این ترتیب زنگ پایان مجلس ساعت ۱۲:۱۷ دقیقه چهارشنبه سوم خرداد به صدا درآمد تا نمایندگانی که از راهیابی به مجلس نهم بازماندند٬ جای خود را به نفرات جدید بدهند.

**هفتم خرداد ماه زنگ آغاز مجلس نهم نواخته می شود

به گفته کیایی مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، افتتاحیه مجلس نهم هفتم خرداد ماه در مجلس انجام می شود و در مراسم افتتاحیه مجلس نهم، سید علیرضا مرندی73 ساله به عنوان مسن ترین نماینده و حجت الاسلام آشتیانی72ساله به عنوان نایب رئیس و همچنین محمد حسن نژاد منتخب مردم مرند و جلفا و ابوالقاسم جراره منتخب مردم بندرعباس به عنوان جوان ترین نمایندگان منشی هیات رئیسه سنی مجلس نهم را برعهده خواهند داشت.

كیایی اظهار داشت :در آغاز افتتاحیه مجلس نهم، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، روسای قوای مجریه و قضاییه، جمعی از شخصیت های لشكری و كشوری، مسوولان نظام همچنین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان به همراه اعضای این شورا و سفرای كشور های خارجی مقیم تهران حضور خواهند داشت.

**هیات رئیسه سنی اداره آغاز افتتاحیه مجلس نهم را برعهده دارند

مدیر كل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مراسم افتتاحیه مجلس نهم پس از تلاوت آیات قران كریم، اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده توسط گروه اركستر سمفونی سازمان صداوسیما نواخته می شود و سپس تركیب هیات رییسه سنی دستور كار جلسه افتتاحیه را قرائت می كند.

كیایی یادآور شد: همچنین علی افراشته معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس سازمان اداری مجلس به مهمانان و منتخبان مجلس نهم خیرمقدم می گوید و در این جلسه گزارشی ارایه می كند.

وی ادامه داد: سپس مرندی رییس هیات سنی گزارشی از آغاز مجلس نهم ارایه می كند و بلافاصله بعد از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب توسط آیت الله محمدی گلپایگانی مراسم تحلیف منتخبان مجلس نهم آغاز می شود.

**اجرای سرود مجلس برای اولین بار در مجلس نهم

كیایی اظهارداشت: برای اولین بارسرود مجلس شورای اسلامی كه توسط علی معلم سروده شده در مجلس شورای اسلامی پخش می شود.

وی تصریح كرد :وزیر كشور نیز در این مراسم گزارشی از روند برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارایه می كند.

مدیركل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری نیز سخنرانی می كند.

كیایی از دیگر برنامه های در افتتاحیه مجلس نهم تشكیل شعب رسیدگی به اعتبارنامه های منتخبان مجلس نهم بیان كرد.

وی اظهارداشت: در ادامه این مراسم پس از قرعه كشی، 15شعبه به منظوربررسی اعتبارنامه ها و پرونده نمایندگان مجلس نهم تشكیل می شود و پس از بررسی پرونده ارسالی از سوی وزارت كشور و شورای نگهبان درجلسات بعدی بحث تایید اعتبارنامه ها مطرح می شود.

به گفته مدیر كل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی بعد از پایان یافتن افتتاحیه مجلس نهم در جلسه بعد اعضای هیات رییسه موقت مشخص می شوند.

وی افزود در پایان مراسم افتتاحیه منتخبان با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) بار دیگر با آرمان های رهبر فقید نظام جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب تجدید پیمان می كنند./پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار