مديرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: يکي از موضوعات جدي که آموزش و پرورش در سند تحول بنيادين با آن مواجه است، موضوع اطلاع رساني است يعني در تبيين و اطلاع رساني سند آن طور که لازم بوده تا فراگيري آن به اطلاع همه افراد جامعه به ويژه اولياي دانش آموزان برسد ضعف داشته ايم.

محمدتقي فخريان در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران گفت: ممکن است مصاحبه و اطلاع رساني از نوع خبري انجام شده باشد ولي از نوع ميزگردهاي علمي و تحليل و برنامه هاي کارشناسي نبوده و يا کم بوده است و اين يکي از نکاتي است که بايد به صورت ويژه به آن رسيدگي شود.

وی به يکي ديگر از نقاط ضعف اجراي طرح اشاره کرد و اظهارکرد: نکته دوم موضوع زيرساخت ها براي اجراي سند تحول بنيادين است شايد هم اکنون زيرساخت هاي مدرسه اي را براي شرايطي آماده کنيم، اما در تحول بنيادين وقتي از مدرسه صحبت مي شود معادل آن از کلمه «حيات طيبه» استفاده مي شود.

فخریان تصريح کرد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هر پايه از مقطع تحصيلي مراتبي است براي رسيدن به حيات طيبه که اکنون فضاي فيزيکي و ساختمان مدارس ما آن فضاي حيات طيبه را که در سند ديده شده نشان نمي دهد.

وی با اشاره به تغيير فضاي فيزيکي مدارس گفت: ما در يک برنامه نه چندان بلند مدت بايد به فضاها و مجتمع هايي برسيم که تمامي ويژگي هاي آموزشگاهي که مي خواهد مراتبي از حيات طيبه را ايجاد کند داشته باشد از جمله نمازخانه هاي مناسب، کتابخانه ها و آزمايشگاه هاي مناسب که همه اين ها در دل يک مجتمع آموزشي قرار گيرد.

فخریان اضافه کرد: ما به اين زيرساخت ها براي افق آينده طرح تحول آموزش و پرورش نياز داريم و اين از موضوعاتي است که در سند بايد توجه بيشتري به آن شود و يکي از مشکلات قابل توجه در کشور اين است که هنوز زيرساخت ها آماده نيست.

وی با اشاره به نکته اي ديگر از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تصريح کرد: در آموزش و پرورش اگر قرار باشد هر پايه تحصيلي يک مرتبه از حيات طيبه باشد پس هر فرد بايد در جايگاه خودش قرار بگيرد پس در زمينه نيروي انساني به تخصص ها و ويژگي هاي هر فرد بايد توجه خاص شود که اين آموزش هايي را نيز مي طلبد. 

فخريان افزود: در زمينه آموزش نياز است که از پايه به آن توجه شود و در اين راه دانشگاه فرهنگيان امر آموزش نيروي انساني را بر عهده دارد ولي اکنون دير است و تا چهارسال آينده که نيروي متخصص از اين دانشگاه فارغ التحصيل شود مجبوريم همين نيروهاي موجود را سازماندهي کنيم.

 

وي با اشاره به اهداف سند تحول گفت: براي رسيدن به اهداف سند تحول، نيروهاي انساني بايد سازماندهي شوند ولي اين سازماندهي به صورتي نيست که ما را به سرعت به اهداف متعالي که در سند ديده شده است برساند و دانشگاه فرهنگيان مي تواند کمک زيادي براي متخصص کردن معلمان جهت رسيدن به آن اهداف کند.

مديرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اظهار داشت: در هر يک از کليدواژه هاي سند تحول بنيادين در ذيل آن به اهداف راهبردي اشاره شده است وقتي در اين سند از نشاط مدرسه و دانش آموزان صحبت مي شود يعني اين که بايد به ورزش به عنوان يک «شاخص» توجه شود. 

وي تصريح کرد: در زمينه بهداشت نيز به بهداشت رواني به طور کلي چه بهداشت محيطي و چه بهداشت شخصيتي، به صورت ويژه در بعضي از بندها توجه و به سلامت دانش آموزان نيز به صورت ويژه توجه شده است ولي هر کدام از اين کليدواژه ها نيازمند يک آيين نامه ويژه است.

فخریان به تامين نيروي انساني براي سال تحصيلي ۹۲-۹۱ اشاره و اضافه کرد: به علت پهناور بودن استان خراسان رضوي تعداد زيادي از معلمان ما هر سال درخواست جابه جايي مي کنند، با اين حال مشکلي از نظر نيروي انساني نداريم و در زمينه سازماندهي هم طبق سال هاي گذشته از مهر عبور خواهيم کرد و تنها مشکل اين است که در زمينه سازماندهي درست عمل کنيم. 

وی افزود: اکنون ابلاغ ها را به صورت دوره اي صادر مي کنيم که ۸۰درصد ابلاغ هاي معلمان دوره ابتدايي صادر شده است و در مقطع راهنمايي نيز اين کار احتمالا از فردا آغاز خواهد شد و به اين صورت تا آخر مرداد ماه سال جاري تکليف نيروي انساني ما کاملا روشن مي شود که يک ماه زودتر از سال هاي گذشته خواهد بود./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.