نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس آمادگي دارد براي حل معضل گرد و غبار در كشور هر قانوني كه لازم باشد را در اختيار دولت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛سيدشريف حسيني در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به لايحه مقابله با ريزگردها كه قرار است از سوي دولت به كميسيون كشاورزي مجلس ارائه شود،‌ اظهار كرد: اين لايحه هرچه باشد، تنها انتظار از دولت اين است كه كاري انجام شود تا استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار از وضعيت موجود خارج شوند.

وي افزود: سال گذشته اعتباري به ميزان يك ميليارد دلار در اختيار دولت قرار گرفت كه استفاده خاصي از آن نشد. موضوع مهمي كه وجود دارد اين است كه بايد اراده‌اي براي حل معضل وجود داشته باشد و اينكه تنها گفته شود كه 90 درصد منشاء گرد و غبار در خارج از كشور است و دولت عراق نيز اراده‌اي براي حل اين مشكل ندارد، پاسخ قانع‌كننده‌اي براي مردم نيست؛ براي حل معضل ريزگردها بايد راهكار ارائه شود.

حسيني با اشاره به حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در صحن مجلس در روز يكشنبه گذشته، تصريح كرد: خوشبتانه پس از چند سال يك مقام مسئول در زمينه گرد و غبار به صحن مجلس فراخوانده شد و حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در جلسه روز يكشنبه نشان از اهميت موضوع دارد، بنابراين انتظار مي‌رود كه هرچه سريع‌تر برنامه مدوني براي حل مشكل ريزگردها ارائه شود و شاهد كاهش غلظت ريزگردها در استان خوزستان و ديگر استان‌هاي غربي كشور باشيم.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: راهكارهايي مانند مالچ‌پاشي و بارور كردن ابرها طرح‌هايي بلندمدت هستند و با توجه به اينكه اين معضل چندين استان كشور را دربر گرفته، لازم است به فكر راهكارهاي كوتاه‌مدت باشيم. در جلسه روز يكشنبه پيشنهاد شد كه راهكارهايي كوتاه‌مدت مانند پرآب‌كردن و احياء تالاب‌هاي موجود در منطقه در دستور كار قرار گيرد.

وي ادامه داد: پرداخت حق بدي آب و هوا به متخصصان، كارمندان و كارگزاران شاغل در استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار يكي ديگر از راهكارهاي كوتاه‌مدت است؛ اين اقدام مي‌تواند انگيزه ماندگاري در استان را افزايش دهد و از مهاجرت منفي پيشگيري مي‌كند.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: امكانات موجود در استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار، به‌ويژه استان خوزستان بايد افزايش يابد و به عنوان مثال اگر پروازها به دليل گرد و غبار لغو مي‌شوند، لازم است ناوگان ريلي تقويت شود تا شهروندان بتوانند از اين طريق سفر كنند. همچنين توزيع ماسك و شير در مدارس در روزهاي غبارآلود بايد در دستور كار قرار گيرد و اعتبار ويژه‌اي براي انجام اين كار پيش‌بيني شود. با انجام اين اقدامات كوتاه‌مدت شهروندان حداقل احساس مي‌كنند كه مسئولان براي آنها اهميت قائل‌اند و پس از آن مي‌توان يك چشم‌انداز بلندمدت براي حل اين معضل ترسيم كرد.

حسيني گفت: مردم منتظر حل معضل گرد و غبار هستند و ما به عنوان نماينده مردم موظف به پيگيري موضوع هستيم./س
برچسب ها: برنامه ، مضل ، ریزگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.