تصمیم گیری یکی از مهمترین مهارتهای زندگی محسوب می شود زیرا فرد باید یک راه را از میان راههای گوناگون انتخاب کند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مشاور علمی واحد سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان ایلام با اعلام این مطلب گفت: تصمیم گیری در مورد برخی از مسائل کار ساده ای نیست و به بررسی بیشتری نیاز دارد. زیرا آن تصمیم در زندگی آینده افراد نیز پیآمدهای بسیاری دارد. در واقع حل مشکل و تصمیم گیری نوعی مهارت است که می توان آموخت و تمرین کرد.
 
دکتر رضا ولی زاده به عوامل مؤثر در تصمیم گیری اشاره کرد و اظهار داشت: عوامل محیطی، شخصیت فرد، میزان اطلاعات، روش و میزان پاداش یا تنبیه و همچنین اهمیت و شفافیت موضوع از جمله عوامل موثری هستند که در تصمیم گیری های مختلف فردی دخیل هستند.
 
وی ابراز داشت: روش حل مساله فرایند تفکر منطقی و منظمی است که به فرد کمک می کند تا هنگام رویارویی با مشکلات راه حل های متعددی را جستجو کند و سپس بهترین راه حل را انتخاب کند.
 
مشاور علمی واحد سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان ایلام به گام های موثر در امر آموزش مهارت حل مسأله تاکید کرد و گفت: پذیرش ﻤﺴﺋﻠه، تعیین دقیق مشکل و شناخت راه حل های مختلف موجود، ارزیابی و انتخاب راه حل ها،برنامه ریزی برای اجرای راه حل مورد انتخاب و ارزیابی تأثیر راه حل از جمله اقداماتی است که با آموزش مهارت حل مسئله مرتبطند.
 
دکتر ولی زاده ادامه داد: مهارت روابط بین فردی، مهارتی است که موجب می شود ضمن روحیه ی مشارکت، اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که در نظرمان ارزشمند هستند را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه قدم برداریم و خود را از دردسرهای داشتن دوستی های نامناسب و ناسالم خود رها کنیم چرا که ارتباط مناسب می تواند منبع مهمی از حمایت های خانوادگی و اجتماعی را برای فرد فراهم آورد.
 
وی تصریح کرد: مهارت تفکر نقادانه نوعی دیگر از تفکر و فرآیندی که طی آن با بررسی افکار و عقاید خود و دیگران به درک بهتری از مساﺋﻞ دست می یابیم. تفکر نقادانه، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است و آموزش این مهارت، نوجوانان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشارهای گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند و از آسیب های ناشی از آن ها در امان باشند. ارتباط تفکر انتقادی و بهداشت روانی در آن است که تشخیص و ارزشیابی عوامل موثر بر رفتار و نگرش ها با این ویژگی ذهنی به دست می آید. آنچه غالباً مانع تفکر انتقادی می شود، نوعی بی مهارتی در تصور ﻤﺴﺋﻠﻪ در (بیرون از شخص) است. /عط
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.