خوردن هندوانه و گوجه فرنگی درمبتلایان به سنگ کلیه محدودیت هایی دارد.

دکتر سیمین وحیدی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که سابقه ی یک بار دفع سنگ کلیوی را دارند و دارای سابقه خانوادگی دفع سنگ نیستند، می توانند قبل از روزه گرفتن با انجام سونوگرافی و اطمینان از اینکه در حال حاضر سنگ انسدادی ندارد، بدون نگرانی روزه بگیرند.

افرادی که سابقه ی دفع سنگ کلیه دارند، در روزه داری باید به چه نکاتی توجه کنند؟

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در پاسخ به این پرسش گفت: این بیماران باید بش از سایر افراد هنگام افطار و سحر مایعات مصرف کنند خصوصا افرادی مانند: کارگران ساختمانی، راننده ها و افرادی که در مناطق گرمسیر یا در محیط های باز معافیت دارند، باید افطار را با مصرف 2 لیوان آب نیمگرم آغاز کنند و هنگام مصرف افطار یا سحری، مصرف پروتئین های حیوانی را به حداقل برسانند و بیشتر از پروتئین های گیاهی مصرف کنند، نوشیدن چای کم رنگ هم به آنان توصیه می شود، نوشیدن ماءالشعیر تلخ نیز توصیه می شود.

* مصرف لبنیات و مبتلایان به سنگ های کلیوی ممنوعیت دارد؟

دکتر وحیدی گفت: افرادی که کلیه ی سنگ ساز دارند، می توانند روزانه 3 لیوان شیر مصرف کنند.


*در مورد مصرف میوه ها و سبزیجات چه توصیه ای دارید؟


این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: افرادی که سابقه ی دفع سنگ  کلیوی دارند، باید از افطار تا سحر، 400 گرم میوه و سبزیجات مصرف کنند، ولی فقط 1 عدد مرکبات مانند پرتقال اشکالی ندارد. این افراد باید از مصرف گوجه فرنگی پرهیز کنند و ریواس و توت فرنگی کمتر مصرف کنند.

*خوردن هندوانه ممنوع است

دکتر وحیدی گفت: در افراد سنگ ساز بهتر است قبل از سحر هندوانه مصرف نکنند، زیرا این میوه ادرار آور است، و دفع آب در این افراد خطر تشکیل مجدد سنگ را تشدید می کند.

*مبتلایان به سنگ کلیه می توانند گوشت مصرف کنند؟

دکتر وحیدی گفت: حتی الامکان مصرف گوشت سفید، خصوصا ماهی کبابی توصیه می شود.

* چای سیاه سنگ ساز است

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: افراط در مصرف چای سیاه خصوصا چای پررنگ، موجب تشدید سنگ سازی در کلیه ها می شود، روزه داران از افطار تا سحر، بهتر است به جای چای سیاه، یک نوبت هم از چای سبز استفاده کنند.

*نمکدان را کنار بگذارید

دکتر وحیدی گفت: افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، باید از مصرف غذاهای شور جدا پرهیز کنند، در روزه داری که بدن با کم آبی مواجه است، مصرف مقدار کم نمک نیز، موجب تشدید خطر سنگ سازی می شود، بنابراین حتی الامکان از مصرف غذاهای خوش نمک هم بپرهیزید./ح
برچسب ها: سنگ کلیه ، روزه ، سبزیجات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار