معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: الگوگیری و تاسی از آموزه‌های دینی در کاهش و پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه بسیار موثر است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  رضا طاهری شامگاه دوشنبه در نخستین گردهمایی فعالان مردمی و شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان سیستان و بلوچستان که در خانه معلم زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: نرخ رشد جرم و جنایت در دنیا 5 درصد است که این رقم نسبت به رشد جمعیت وضعیت نامتعادل دارد.

وی افزود: استکبار جهانی اقدامات گسترده و هدف داری را برای ترویج گناه و نافرمانی‌های مدنی برنامه‌ریزی کرده است که با رواج تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در جوامع در حال توسعه موجب تزلزل، فروپاشی و عقب‌ماندگی می‌شود.

وی شکل‌گیری معاونت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و تاسی از آموزه‌های دینی را بسیار موثر و حائز اهمیت دانست و بیان داشت: آموزه‌های قرآنی، احادیث و روایات، الگوهای ارزشی در این زمینه هستند که باید در جامعه نهادینه شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پدیده بزه‌کاری از عوامل متعددی از جمله فقر فرهنگی، تورم و گرانی و بیکاری نشأت می‌گیرد، تاکید کرد: باید زمینه و زیرساخت را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا تفکر و انگیزه برای وقوع جرم در جامعه از بین برود.

طاهری تبعیض‌های سیاسی و اجتماعی، عدم آگاهی، جهل و فقر فرهنگی، نبود آزادی‌های اجتماعی و کمرنگ شدن ایمان و اعتقادات دینی را از دیگر عوامل در ارتکاب جرم و جنایت عنوان و تصریح کرد: برای از بین بردن انگیزه بزه‌کاری، مشارکت همه جانبه و مستمر دستگاه‌های فرهنگی متولی از جمله رسانه‌های همگانی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، تبلیغات و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه ضروری است.

وی فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی نوین از جمله ماهواره‌ها و اینترنت را که منجر به اندیشه‌های منفی مدرنیسم شود نامتعارف و غیر اخلاقی ذکر کرد و گفت: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم یک اراده سیاسی است که برای تغییر هویت و هنجارهای ارزشی مردم جهان طراحی شده و در لوای مدرنیزه شدن به این جوامع تزریق می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان یادآور شد: استان سیستان و بلوچستان با توجه به دوری از مرکز و رشد جمعیتی جوان و همچنین شرایط جغرافیایی خاص دارای مشکلات عدیده ویژه‌ای است که به برنامه‌ریزی بنیادی در زمینه ایجاد شغل پایدار، رشد و توسعه اقتصادی – فرهنگی و همچنین زیرساخت‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی نیاز دارد.

طاهری با اشاره به وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی در استان خاطرنشان کرد: عدم فراهم کردن شرایط مناسب برای برخورداری همه اقشار و افراد از فرصت‌های مرزی و برخی سوء مدیریت‌ها در استان از دیگر عوامل رشد انگیزه برای بزه‌کاری در جامعه است.

وی به معضل وجود دوره تسلسل در زندان‌های استان اشاره کرد و هشدار داد: چنانچه زیرساخت‌های مناسب و اقدامات تعلیمی و تربیتی و زیربنایی استاندارد تدبیر نشود روز به روز با افزایش حجم بیشتری از زندانیان روبه‌رو هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان احیای کرامت انسانی و ارتقا سامانه صبر افراد جامعه را در کاهش جرائم موثر دانست و با اشاره به بند 5 ماده 156 قانون اساسی، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، صیانت و حفاظت از جامعه را یک تکلیف شرعی و اجتماعی عنوان کرد.

کارشناس فرهنگی اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان از همایش ملی نقش و جایگاه معتمدان و ریش‌سفیدان استان در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

عباس آبادی همچنین از شکل گیری چهار کار گروه تخصصی با نام‌های کار گروه سازمان‌های فرهنگی دولتی، تشکل‌های مردمی، هنرمندان و رسانه‌ها، تأمین و تولید محتوا در معاونت پیشگیری خبر داد./ج1

برچسب ها: زاهدان ، جرم ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.