محمد معين فرزند شيخ ابوالقاسم از طلاب علوم دينی در نهم ارديبهشت ماه سال 1294 هجری خورشيدی در شهر رشت به دنیا آمد و در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان؛ وی تحصيلات دوره ابتدايی و متوسطه خود را در رشت گذراند و پس از اخذ ديپلم وارد دانشسرای عالی شد و در رشته فلسفه و ادبيات به ادامه تحصيل پرداخت .

محمد معین در دوره دانشجويی زبان فرانسوی را فرا گرفت و رساله ای به اين زبان نوشت، وی در سال 1313 با نمره ممتاز موفق به کسب مدرک ليسانس شد. 
وی در سال 1318در سمت معاون اداری دانشسرای مقدماتی و سپس کفالت اداره دانشسراها در وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و همزمان در دوره دکترای زبان و ادبيات فارسی ثبت نام کرد.

در شهريور 1321 از رساله دکترای خود با موضوع " مزديسنا و تأثير آن در ادبيات پارسی" دفاع کردو نخستين دکتر ادبيات فارسی در ايران شد.

دکتر معین به زبان های عربی , فرانسوی ,انگليسی , و زبان های کهن چون زبان پهلوی , فارسی باستان , اوستا و سانسکريت آشنا بود. 
افتتاح کرسی زبان و ادبيات فارسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه و دریافت نشان هنر و ادبيات از دولت فرانسه را می توان از دیگرافتخارات دکتر معین برشمرد.
دکتر معين در تير ماه سال 1350 درگذشت وگنجينه ای از آثار گرانبها را  بر جای گذاشت که برخی از آنها عبارتند از:

-دوره کامل فرهنگ فارسي، شامل لغات فارسي، در هفت هزار و نهصد صفحه و در شش جلد  
- ارداويراف نامه
- پورداوود، ترجمه احوال و آثار
- مزديسنا و تأثير آن در ادبيات پارسي، با مقدمه مشروح به زبان فرانسه به قلم هانری کربن
- شماره هفت و هفت پيکر نظامی
- حکمت اشراق و فرهنگ ايران  
- امير خسرو دهلوی
- آيينه سکندر
- هورقليا
- لغات فارسی از ابن سينا 
- برگزيده شعر فارسي، شماره اول (دوره‌های طاهريان، صفاريان، سامانيان و آل بويه)

برچسب ها: دانشنامه ، فرهنگی ، دکتر ، معین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.