دیابتی ها از مصرف غذاهاي چرب و شور در وعده سحر و افطار پرهيز كنند و حتي الامكان از غذاهاي سرخ كردني استفاده نکنند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان توصیه های برای دیابتی های روزه دار اظهارداشت: ديابتي هايي كه با مشورت پزشك مي توانند روزه بگيرند، نبايد هنگام سحر موادغذايي حاوي قندهاي ساده مثل زولبيا و باميه و شله زرد و حلوا مصرف كنند.
 
ناهید برخورداری با اشاره به این که بهترين روش هاي پخت، كباب پز، فرپز، بخار پز و آب پز مي باشد ادامه داد: این بیماران از مصرف غذاهاي چرب و شور در وعده سحر و افطار پرهيز كنند و حتي الامكان از غذاهاي سرخ كردني استفاده نکنند .
 
وی متذکرشد: دیابتی ها در هنگام سحر و افطار بهتر است از تمام گروه هاي غذايي استفاده كنند و از انواع موادغذايي سبوس دار من جمله نان سنگك، سبزيجات، حبوبات بيشتر استفاده شود.
 
این کارشناس تغذیه با بیان این که استفاده كافي از سبزي و سالاد و ميوه مخصوصا در هنگام سحرميزان تشنگي را كاهش مي دهد، گفت: حتما  1 تا 2 ساعت بعد از افطار از ميوه ها استفاده شود، البته ميوه هاي شيرين كه خيلي سريع قند خون را افزایش می دهند  و مصرف میوه هایی مثل موز، خربزه، هندوانه، طالبي، انجير و انگور محدود شود.
 
وی خطاب به دیابتی ها توصیه کرد: افطار را مي توانید با يك ليوان شير گرم كم چرب و يك عدد خرما ترجيحا خرماي زرد خشك افطار کنید.
 
این کارشناس  مرکز دیابت یزد با اشاره به این که دیابتی ها به همراه سحري در صورت امكان از ماست كم چرب استفاده کنند عنوان داشت: ديابتي ها بايد توجه داشته باشند كه در افطار حجم زيادي از غذا را مصرف نكنند و آن را به 2 تا 3 وعده تقسيم كنند زيرا احتمال بالارفتن سريع قند خون وجود دارد.
 
وی توصیه کرد: بيماران ديابتی نوع یك، بيماراني كه انسولين مي زنند يا بيماراني كه دچار عوارض ديابت من جمله عوارض چشمي، كليوي شده اند از روزه داری خودداري كنند، همچنین  بيماران ديابتي نوع 2 كه قند آنها كنترل است مي توانند روزه بگيرند.
 
این کارشناس خطاب به دیابتی ها یادآورشد:  قند قبل از افطار و سحر بايد كمتر از 120 و حدود ساعت 13 تا 15 كمتر از 70 و بيشتر از 300 نبايد باشد و در صورتي كه در اين حد بود بايد روزه را باز كنند./عط
برچسب ها: ماست ، دیابت ، آبمیوه ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار