بر اساس تحقیقات انجام شده سرزنش و تنبیه والدین در زمان شب ادراری کودکان اثرات جسمی و روانی شدیدی در کودک می گذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مشهد ، در این تحقیق که به صورت مقاله در کنگره بین المللی انجمن نفرولوژی ایران توسط اعضاء هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شده آمده است شب ادراري اختلالي است که داراي اثرات رواني و اجتماعي مهم نظير کاهش اعتماد به نفس کودک، کاهش فعاليت هاي اجتماعي و بروز اختلالات رفتاري ميباشد. از طرفي تعويض و شستشوي مکرر لبلاسها و ملافه هاي کودک منجر به تحميل بار اضافي کاري و مالي بر والدين ميشود، لذا والدين جهت رهايي از اين معضل دست به دامن تدابير مختلف ميشوند که بعضا غير علمي بوده واثرات جانبي بسيار زيانباري را به همراه دارد .

در مقاله آمده است : مطالعات نشان ميدهد که بسياري از والدين از روشهاي تنبيه و سرزنش در مقابله با شب ادراري کودک استفاده ميکنند. نتايج، بيانگر آمار بالاي کودک آزاري توسط والدين کودکان مبتلا به شب ادراري است. در بسياري موارد تنبيه کلامي همراه با نتبيه بدني گزارش شده است . در مواردي نيز جراحات شديد ژنيتال به دنبال کودک آزاري در اين کودکان گزارش شده است که نياز به درمان جراحي داشته اند. رابطه مستقيمي بين سطح تحصيلات فرد آزار دهنده و شدت تنبيه گزارش شده است.

در این مقاله نتیجه گیری شده است : تدابيري نظير سرزنش و تنبيه که والدين در برخورد با شب ادراري کودک خود اتخاذ ميکنند ، غير علمي و داراي اثرات جسمي و رواني شديدي در کودک مي باشد. لذا آموزش در زمينه اثرات سوء استفاده از اين روشها، ضروري است و زمان واکسيناسون کودک در اوايل کودکي بهترين موقعيت جهت آموزش والدين در اين زمينه مي باشد.

برچسب ها: تنبیه ، کودکان ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.