به منظور هم‌افزایی و افزایش همکاری بین ستادهای فناوری‌های راهبردی کشور، تفاهم‌نامه‌ای بين شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، امضا شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، بر اساس این تفاهم‌نامه، این دو شبکه تلاش می‌کنند تا در قالب همکاری بین‌شبکه‌ای، نسبت به انتقال تجربیات خود در زمینه مدیریت شبکه و همچنین به اشتراک‌گذاری اطلاعات آزمایشگاه‌ها در قالب پورتال شبکه آزمایشگاهی، اقدام کنند.

دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در جلسه امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به جايگاه فناوري‌هاي راهبردي در سطح ملي گفت: اولین گام در چنین همکاری‌هایی، یکپارچگی نظام مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب توانمندی آنها به پژوهشگران و متقاضیان است.

وي افزود: پس از ایجاد هماهنگی و یکپارچه‌سازی اطلاعات، هماهنگی در سطح آيين‌نامه‌ها و پروتکل‌های مدیریتی اين شبکه‌ها است. این به معنای یکسان‌سازی نیست و به دلیل تفاوت ماهیت کاری شبکه‌های مختلف، یکسان‌سازی امکان‌پذیر نیست.

دکتر صاحبکار، همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، با ايجاد و پیوستن سایر شبکه‌های آزمایشگاهی در حوزه فناوري‌هاي راهبردي به این جمع، شاهد ايجاد شبكه جامع آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های راهبردی باشیم.

دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ضمن تأکید بر اجرایی شدن هرچه سریعتر این تفاهم‌نامه، آمادگی کامل شبکه آزمایشگاهی نانو را برای ارایه خدمات مشاوره و انتقال تجربیات به سایر شبکه‌های آزمایشگاهی اعلام کرد. وی همچنین، شبکه‌سازی در سطح کلان در کشور را یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای پیش‌برد برنامه‌های فناوری‌های راهبردی بیان کرد.

دکتر پیمان صالحی، دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی نیز با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط بیشتر و نزدیکتر شبکه‌های آزمایشگاهی در حوزه فناوری‌های راهبردی گفت: شبکه گیاهان دارویی سعی کرده‌ است علي رغم تعداد محدود اعضا، برنامه‌های راهبردی شبکه را گام به گام پیش ببرد و اميد است که با ایجاد این همکاری، الگوی مناسبی برای مدیریت و فعالیت براي سایر شبکه‌ها ایجاد شود.

گفتنی است، مستندسازی فرایند‌های مدیریت و اجرای برنامه‌های شبکه، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، حمایت یکپارچه از آزمایشگاه‌ها برای تعمیر و ارتقای دستگاه‌های آزمایشگاهی و فعالیت کارشناسان دستگاه‌های آزمایشگاهی در قالب کارگروه‌های تخصصی، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در اجرای این تفاهم‌نامه است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار