مدير عامل شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه از راه اندازي صندوق تضمين تسويه وجوه خبر داد و گفت : اين صندوق از نهادهاي مالي است که جاي آن در بازار سرمايه کشورخالي بود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حامد سلطاني نژاد در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت : اين صندوق در واقع براي مديريت پوشش ريسک نکول ( ناتواني ) اعضاي اتاق پاياپاي بورس در تسويه بدهي ها استفاده مي شود.

وي افزود : بعد از پايان معاملات در هر روز بررسي مي شود که کدام کارگزارها و کدام اعضاي اتاق پاياپاي به خاطر  معاملات آن روز بدهکار شده اند و کدام کارگزار بستانکار است و خالص بدهي و بستانکاري کارگزاران باهم تهاتر مي شود.

سلطاني نژاد اظهار داشت :  اگر کارگزاران بدهکار منابع مالي براي تامين وجوه مورد نياز براي تسويه با کارگزاران بستانکار را نداشته باشند، اين کارگزار بدهکار تلقي مي شود و کار تسويه و پاياپاي به سرعت انجام نمي شود.

وي گفت : براي جبران اين نقيصه از پوشش صندوق تضمين استفاده مي شود و در اين صندوق هر کدام از اعضاي اتاق تسويه و پاياپاي که فعلا کارگزاران بورس هستند ، سهم مشارکتي را متناسب با فعاليت هاي خود تامين مي کنند و مجموع اين سهم مشارکت ها ، منابع مالي صندوق مي شود و در صورت نکول يکي از اعضاء ، از اين منابع براي تسويه استفاده مي شود.

سلطاني نژاد گفت : کارگزارها به نمايندگي از مشتريان اقدام به خريد و فروش سهام مي کنند و واسط جابجايي منابع مالي هستند.

وي اعلام کرد : فعاليت اين صندوق از شنبه هفته گذشته آغاز و استقبال خيلي خوبي هم شده است و همه کارگزاران بورسي ، منابع مالي و سهم مشارکت خودشان را آوردند و اقدام به عقد قرارداد با شرکت سپرده گذاري مرکزي کردند.

مدير عامل شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه تاکيد کرد : نظم بسيار خوبي در خصوص تسويه وجوه در بحث اوراق بهادار ايجاد شده است.

وي در باره مهلت تسويه بدهي هم گفت: از ساعت 12 روز تسويه ، منابع مالي به حساب کارگزاران بستانکار واريز مي شود و آنها مي توانند با مشتريان خود تسويه کنند.

سلطاني نژاد اظهار داشت : در معاملات بازار بورس و فرابورسي مهلت تسويه براي سهام و بخشي از اوراق بهادار وجوه تسويه ، سه روز از زمان انجام معامله است و براي اوراقي مانند صکوک و مشارکت و گواهي سپرده ، دوره تسويه يک روز بعد از انجام معامله است.

صندوق تضمين تسويه و اتاق پاياپاي در بازارهاي سرمايه ، فرآيندي پيوسته است و هر روز منابع مربوط به تسويه ميان اعضا تبادل مي شود تا پاياپاي روز بعد آماده شود.

وي گفت : مشتري که در يک معامله بستانکار شده است بايد منابع مالي خود را بموقع دريافت و پول را براي معامله هاي بعدي آماده کند ، اگر مشتري پول خود را بموقع دريافت نکند ، قطعا نمي تواند مشارکت پيوسته اي در فرآيند معاملات داشته باشد ، بنابراين صندوق در صورت نکون کارگزار، منابع مالي را تامين مي کند.

وي با تشکر از کارگزاراني که کمک کردند اين صندوق شکل بگيرد ، گفت : تلاش مي کينم منابع اين صندوق افزايش و دامنه فعاليت آن گسترش يابد که برکات و دستاوردهاي مثبتي براي بازار سرمايه کشور هم خواهد داشت./عب
برچسب ها: تضمین ، نقدینگی ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار