با راه اندازی بورس ارز و مديريت نرخ شناور ارز از سوي بانك مركزي شرايط اقتصادي بهتر شده و نرخ ارز به سمت تعادلي شدن حرکت می کند.

محسن علیزاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب که  بورس ارز مي‌تواند باید متناسب با شرایط اقتصادي باشد افزود: تك نرخي شدن و شناور بودن نرخ ارز توسط بانك مركزي شرايط بسيار مناسب‌ تري ايجاد مي‌كند ضمن آنكه بازار بورس ارز، بازاري نيست كه بازيگران مختلفي داشته باشد و در بعد عرضه آن بانك مركزي نقش بيشتري دارد.  
وی تصريح كرد: با بورس ارز و مديريت نرخ شناور ارز از سوي بانك مركزي شرايط اقتصادي بهتر شده و نرخ ارز به سمت تعادلي شدن منجر خواهد شد.  
علیزاده اظهار داشت: به‌طور كلي در اقتصاد سه نوع نظام ارزي شامل نظام‌هاي ثابت قابل تبديل، ثابت غيرقابل تبديل و شناور وجود دارد كه هيچ يك از آنها برتري نسبت به يكديگر ندارند و تنها با توجه به شرايط اقتصادي هر كشور ارائه مي‌شوند.
وي نظام ارزي كشور را برخلاف برخي تصورات، شناور ندانست و افزود: در نظام ارزي شناور؛ دولت در تعيين نرخ ارز و تخصيص آن هيچ نقشي ندارد، ارز را سهميه‌ بندي نكرده و در اختيار بخش‌هاي مختلف قرار نمي‌دهد؛ از اين‌رو اين بازار به‌طور خودكار به صورت بورس ارز است و نيازي به ايجاد آن ندارد.
اين کارشناس تصريح كرد: در نظام ارزی ثابت قابل تبدیل افراد مي‌توانند ارز خود را از كشور خارج و يا به آن وارد كنند؛ ضمن اين‌كه دولت نرخ را در حدود قيمت واقعي ارز تعيين مي‌كنند و با طراحي مكانيزمي در صورت بالا‌رفتن قيمت ارز با تزريق ارز به بازار و با كاهش قيمت از طريق خريد و افزايش تقاضاي ارز، تعادل را به بازار بازمي‌گرداند.
وي راه‌اندازي بورس ارز آزاد را براي جلوگيري از ايجاد فساد و رانت ضروري دانست و گفت: ارز بايد در ملا عام، مكاني خاص و قابل دسترس براي همگان و نيز كاملا شفاف خريد و فروش شود كه اگر قرار است دولت براي تعادل بازار خريد و فروش ارز انجام دهد؛ همگان از آن مطلع باشند.
این کارشناس با بيان اين كه در شرايط عادي بازار سرمايه بايد شاخص‌ها با قيمت‌ها تعديل شوند، به حمايت هاي مسئولان از بورس اشاره كرد و افزود: حمايت‌ها تا حدي مي‌تواند به نقدينگي سهام در بورس كمك كند، ولي اصل مشكل واقعيت‌هاي اقتصادي را از بين نمي‌برد.
علیزاده تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه به دلیل برخی موضوعات ازجمله مطرح شده جند نرخی شدن ارز در التهاب به سر می برد باید از سوی مسئولان مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بازار سرمایه روی آرامش بخود بگیرد و انگیزه و اعتماد بین فعالان عرصه بازار سرمایه فراهم شود.
وی یادآور شد: در شرايط فعلي اقتصاد كشور، بايد يك نظام ارز ثابت قابل تبديل همراه با راه‌اندازي بورس ارز آزاد در دستور كار قرار گيرد تا بتوان به بازار سرمایه کمک کرد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار