روش دوپينگ در رشته ورزشي تنيس روي ميز به گونه اي است كه در هيچ يك از آزمايش هاي معمولي كه از بازيكنان گرفته مي شود قابل تشخيص نيست.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران و به نقل از آسوشيتدپرس، دوپينگ در رشته ورزشي تنيس روي ميز ارتباطي با  تزريق مواد ممنوعه به بدن ورزشكار ندارد زيرا پينگ پنگ بازان مانند ساير بازيكنان به طور منظم مورد آزمايش قرار مي گيرند.

دوپينگ در اين رشته به اين صورت است كه ورزشكاران مواد بهبود دهنده عملكرد به راكت مي مالند تا آن را محكم تر و سرعت توپ را نيز بيشتر كنند.

اين مواد با نام هاي مختلفي از جمله چسب سرعت ،تقويت كننده يا تنظيم كنده معروف شده است.

آدام شراره رئيس فدراسيون جهاني تنيس روي ميز (itttf) گفت: با وجود اينكه توانستيم بخشي از اين مشكل را برطرف كنيم اما هنوز به طور كامل از بين نرفته است .

وي افزود: در پي برگزاري بازيهاي المپيك 2008 پكن ، فدراسيون جهاني تنيس روي ميز استفاده از ماده چسب سرعت را كه تركيبي بسيار سمي است و با ابتلا به سرطان ارتباط دارد ممنوع اعلام كرد.

بازيكنان رشته پينگ پنگ از اين ماده براي سفت كردن لاستيك روي راكت و چسباندن آن به راكت هايشان استفاده مي كردند اين چسب لاستيك روي راكت را منسبط مي كرد و موجب مي شد توپ ساخته شده از سولوئيد سرعت بيشتري گرفته و چرخش بيشتري داشته باشد و مسير منحني تري را بپيمايد.

رئيس فدراسيون جهاني تنيس روي ميز از روش جديدتر بازيكنان خبر داد : اكنون بازيكنان شروع به يافتن مواد ديگري براي ماليدن روي راكت كرده اند كه تاثيرش مانند همان مواد است اما غير سمي است و هنوز ممنوع اعلام نشده است اين مواد 85 درصد تاثير چسب سرعت را دارد.

استفاده از ماده تقويت كننده عمدتا به اين دليل است كه فدراسيون جهاني پينگ پنگ هنوز راهي براي كشف اين مواد كه از نفت ساخته مي شوند نيافته است.

شراره گفت: اين نهاد مي داند كدام بازيكن از اين ماده استفاده مي كند و پيش بيني كرد، به زودي آزمايشي براي كشف آن در دسترس قرار گيرد و به احتمال زياد ممنوع اعلام شد.

وي پيش بيني كرد: اميدواريم تا بازيهاي المپيك 2016 برزيل اين مواد ممنوع اعلام شود و از بروز هر گونه خطايي جلوگيري شود./مح

برچسب ها: دوپینگ ، پینگ پنگ ، تنیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار