برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی پایدار باید سیاست گذاری اصولی و برنامه ریزی دقیق در مدیریت مصرف داشته باشیم تا بتوانیم نقاط آسیب پذیر را شناسایی و به توسعه اقتصاد کشور کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرهاد رهبر کارشناس اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص تاثیر مدیریت مصرف در اقتصاد مقاومتی با بیان این مطلب گفت: سیاست گذاری و اجرای برنامه های اقتصادی معطوف به پایدار اقتصادی در تمام سطوح است باید در اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی و اجرای دقیق داشته تا بتوانیم در برابر فشارها و تحریم پایداری و استقامت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اقتصاد یک موضوع مهم در هر کشور به شمار می رود و متاسفانه نظام سلطه استکباری برای ضربه زدن به یک کشور بیشتر موضوع اقتصاد را مورد هدف قرار می دهد بنابراین با شناسایی و ارائه راهکارهای مناسب در برابر تهدیدات دشمنان باید برنامه مشخصی را تدارک ببینیم دشمن نقاط آسیب پذیر را بیشتر مورد هدف قرار می دهد باید به دنبال شناسایی نقاط آسیب پذیر اقتصادی باشیم.
رهبر اظهار  داشت: اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی برای مقاومت در برابر تحرکات دشمنان و نقاط آسیب پذیر را پیدا کردن است تا براساس آن بتوان اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کرد.
وی با بیان این که عدم تعادل بین تولید داخلی و مصرف یکی از مشکلات اساسی کشور ما است افزود: باید به تولید ملی بها بدهیم همچنانکه مقام معظم رهبری با نامگذاری دقیق و هوشمندانه در طی سال های گذشته به مردم و مسئولان گوشزد می کند که همیشه هوشیار باشند و در برابر توطئه های دشمنان بایستند تا جاییکه تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی، کار مضاعف و جهاد اقتصادی از مهمترین موضوعاتی بودند که رهبر انقلاب به آنها تاکید داشتند.
رهبر اضافه کرد: اولین نکته آسیب پذیری اقتصاد کشور عدم تعادل بین تولید و مصرف است باید چگونگی مدیریت مصرف را خوب طراحی کنیم هم چنانکه با مدیریت و برنامه ریزی مناسب توانستیم مصرف بنزین کشور را مدیریت کنیم. دومین نکته وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی است باید وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی بکاهیم.
این کارشناس با بیان این که بهره وری در کشور پایین است و نیروی ماهر و متخصص در کارها کمتر بکار گرفت می شود را از نقاط ضعف دیگر برشمرد و افزود: یکی از دلایل پایین بودن کیفیت تولیدات در کشور این است که ما در تولید از وجود نیروی متخصص و تکنولوژی کمتر بهره مند می شویم همچنین علاوه بر وابستگی بودجه اقتصاد کشور به درآمد های نفتی انحصار دولتی در امور اقتصادی بیشتر است ما کمتر مشارکت مردمی را برای به گردش در آوردن چرخه اقتصادی بکار می گیریم.
وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی ویژگی خاصی دارد اگر ما نتوانیم عزم ملی را جزم کرده و اراده در بین مردم بوجود آوریم نمی توانیم آخرین حلقه که مردم هستند را مثل زنجیر به هم پیوند دهیم باید عزم ملی در کشور ایجاد شود.
کارشناس اقتصادی گفت: گام نخست برای رسیدن به این هدف نهادینه کردن مشارکت همگان برای طراحی اقتصاد مقاومتی است باید برنامه مدون برای مدیریت و مصرف تدوین شود هم چنانکه با مدیریت مصرف بنزین که در سه سال گذشته 100 میلیون لیتر بود را با مدیریت به 60 میلیون لیتر برسانیم.  
رهبر اظهار داشت: پایه های اقتصاد مقاومتی با برنامه ریزی اصولی مستحکم و تحرکات بیگانگان سست تر می شود.
در ادامه مصطفی سمیعی نسب کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب گفت: مدیریت مصرف علاوه بر بعد اقتصادی ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز دارد بحث ایجاد مصرف متعادل در جامعه نیازمند زمینه سازی فرهنگی و اقتصادی در کشور است در برخی از مواقع دچار این ابعاد هستیم مصرف متعادل رعایت شود در کشور ما به علت خرده فرهنگ سبک زندگی به سمت تجمل گرایی سوق داده شده است. مصرف کننده با استفاده از کالاهای مختلف به دنبال ارائه هویت جدید برای خودش است و در خرده فرهنگ جامعه امروزی دیده می شود.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی و رفتار سازی از جمله راهکارهایی است که باید فرهنگ سازی را وارد بدنه جامعه کرد مهم تر از همه بحث آموزش در مدارس و ارائه کتب دروسی در مدارس و تربیت نیروی متخصص  است.  
سمیعی نسب اظهار داشت: دوره اقتصاد مقاومتی که مصرف متوازن دارد در کجا دیده می شود رسانه های همگانی و ملی باید این امر مهم را مورد توجه قرار دهند فیلمی که از طریق رسانه ها پخش می شود باید متناسب با جامعه باشد اگر زیرساخت تعلیم و تربیت و رسانه و صداوسیما اصلاح نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
در ادامه رهبر گفت: مدیریت مصرف منابع ملی و تقویت دستگاههای دولتی نیاز به  هماهنگی کامل دارد بایستی تعامل جدی بین دولت و مردم درجامعه فراهم و عزم ملی تقویت شود رسانه ملی با پخش فیلم  فرهنگ را معرفی می کند بنابراین یک مجموعه عوامل دست به دست هم می دهند تا یک فرهنگ و مصرف مطلوب را تحویل جامعه دهند .
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مهم ترین موضوع در مدیریت مشارکت عمومی مردم و جامعه است مردم سرمایه اجتماعی هستند هرگونه تهدیدی که از ناحیه دشمن برای ایجاد مشکل بود مردم با قدرت پاسخگو بودند بایستی برگردیم به روحیه آن دوران، اگر امروز واقعیت را برای مردم تشریح نکینم موفق نخواهیم شد. مسئولان باید انسجام و وحدت داشته باشند و تعامل مناسبی را در بین خودشان ایجادکنند تا اعتماد مردم از بین نرود با تشریح واقعیت ها به مردم تمام مشکلات از سر راه برداشته می شود.
رهبر تصریح کرد: ما نباید نگران و دغدغه این موضوع باشیم که مدارس و آموزش ها متناسب با جامعه ما نیست ما سرمایه اجتماعی که اعتبار نظام کشور است را داریم متاسفانه استکبار جهانی به این نتیجه رسیده که اگر مردم آزرده خاطر شوند باور مردم را از مسولان بگیرد و آن را تبدیل به جنگ نرم کنند  موفق می شوند بنابراین راهکار مهم بیان واقعیت ها به مردم است. مردم تولید و مصرف را به راحتی مدیریت، شکاف بین مصرف و تولید را رعایت می کنند ما اگر اصلاح الگوی مصرف را در برنامه داشته باشیم به آسانی می توانیم پیشرفت کنیم.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات دیگر نبود تجهیز منابع و سرمایه فیزیک است اگر مصرف را مدیریت و منابع را تجهیز کنیم این منابع تبدیل به سرمایه ملی در کشور شده همچنین سرمایه انسانی الگوی مصرف متعادل شکل می کیرد.
کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: گام نخست اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف و سرمایه گذاری در بخش تولید و شناسایی فرصت ها است اگر ما نتوانیم فرصت را شناسایی کنیم زمان از دست می رود این موضوع از موضوعات جدی در اقتصاد مقاومتی است شناسایی فرصت ها و بهره گیری از آنها ومدیریت زمان وظیفه تک آحاد مردم در سطوح مختلف است تا بتوان از این فرصت ها به خوبی استفاده کرد./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار