رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نظریه توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل تفکری غلط است و این استان استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد.

اسماعیل چمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل افزود: اصلی‌ترین عامل در توسعه محصولات باغی و حتی زراعی مسئله آب و هوایی منطقه است.

وی مسئله خاک را یکی دیگر از عناصر مهم در تولید کیفی یک محصول زراعی و باغی مناسب اعلام کرد و گفت: محصول تولیدی باید قابلیت سازگاری با خاک را داشته باشد به طوری که اگر خاک ما از نظر نگهداری آب بافت سنگین رسی باشد کشت بادام توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان به تولید آلبالو و آلو گرایش پیدا کرد چرا که PH خاک در این امر فاکتور بسیار ارزشمندی است.

این استاد دانشگاه سومین عنصر را اقتصاد محصول تولیدی و بازاریابی مناسب آن توصیف کرد و افزود: اگر زمانی ادعا می‌شد توسعه گیاهان دارویی در این استان پاسخگوست و می‌تواند قابل رقابت با سیب‌ زمینی باشد بعد از تحقیقات متعدد معلوم شد چنین نظریه و تفکری غلط بوده است.

رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل عنصر چهارم را آفات و بیماری‌های شایع در منطقه عنوان کرد و گفت: باید محصولی را چه در بخش زراعت و چه باغات کشت و عمل‌آوری کنیم که امکان بروز و توسعه آفات و بیماری‌ها را نداشته باشد چرا که اگر قرار باشد بیماری دامنگیر کشت و زرع شود بهره‌وری محصول به شدت پایین می‌آید.

استاد دانشگاه‌های اردبیل عامل پنجم را نیز علایق و گرایش مردم به مصرف محصول تولیدی عنوان کرد و افزود: به دلیل آنکه مردم استان ما علاقه وافر به سیب و گلابی دارند نمی‌توان به کشت و توسعه محصولات "به" گرایش پیدا کرد چرا که این محصول از تازه‌خوری کمتری برخوردار است و توسعه آن منوط به برقراری صنایع تبدیلی متناسب در استان اردبیل است./س 

برچسب ها: اردبیل ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.