رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينكه لازم است مردم در شرايطي كه سوريه ناامن است، به اين كشور سفر نكنند، گفت: تلاش برای آزادی زائران ایرانی ربوده شده ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه مهندساني كه به كشور سوريه سفر كرده بودند به صورت غيررسمي اين كار را انجام داده بودند، گفت: لازم است مردم در شرايطي كه سوريه ناامن است، به اين كشور سفر نكنند.

وي در ادامه افزود: از زماني كه مهندسان ايران در كشور سوريه دستگير شده‌اند مسئولان جمهوري اسلامي ايران تلاشهاي جدي انجام داده‌اند در تماس تلفني مسئولان دو كشور بر آزادسازي ايراني‌ها دستگير شده در سوريه تاكيد شد.

جلالی در مورد استعفای کوفی عنان از نمایندگی سازمان ملل در سوریه ادامه داد: کوفی عنان راهکاری را برای خروج از ظرفیت فعلی سوریه ارائه داده بود که با خوشحالی برخی از کشورها روبرو شد؛ در اظهارنظرهای کوفی عنان یکی از بحث‌ها این بود که بازیگران دیگری نیز در عرصه وجود دارند که باید با آنان نیز رایزنی شود، به طور مثال بخشی از سخنان وی مربوط به ایران بود که تأکید داشت ایران باید در این مذاکرات حضور یابد.

نماینده شاهرود گفت: در اجلاس‌های مختلف تلاش شد تا از ایران دعوت نشود؛ تصمیم اخیر کوفی عنان هم مبتنی بر واقعیت بود در حالی که غرب از ابتدا به دنبال این بود که کوفی عنان مثل آنها بحث براندازی و تغییر رژیم در سوریه را دنبال کند، بر همین اساس غربی‌ها از نبودن کوفی عنان خوشحال می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: آنطور که در خبرها آمده وزیر خارجه ایران با طرف‌های ترک صحبت کرده و وزارت خارجه در حال پیگیری بازگرداندن زائران ربوده شده در سوریه است؛ تلاش‌های گسترده‌ای از روز گذشته شروع شده ولی بنده از آخرین اخبار مطلع نیستم.

جلالي درگيرهاي در كشور سوريه را روبه كاهش دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران از قبل در بخش‌هاي مختلف با مقامات سوري مراوداتي در بخش‌هاي مختلف مهندسي و اقتصادي داشته است.

وي افزود: بخشي از سفرهاي مردم ايران به سوريه شامل سفرهاي زيارتي است كه طبيعي است كه در شرايط فعلي نبايد انجام شود اما بخش ديگري از سفرها كه مربوط به همكاري فني و مهندسي بين دو كشور است به نظر مي‌رسد دولت بايد اقداماتي انجام دهد تا متخصصان كشور در شهرها و مراكز پرخطر سوريه حضور پيدا نكنند. دولت سوريه نيز در مقابل جان نيروهاي ايراني مسئول است.

جلالي گفت: علاوه بر آن کسانی که تحت عنوان معارض مطرح هستند و مردم سوریه را می‌کشند و با اتباع خارجی نیز اینگونه برخورد می‌کنند، طبیعی است که در مقابل این رفتارها مسئول خواهند بود و باید پاسخگو باشند؛ عزیمت زوار به صورت کاروانی و رسمی در حال حاضر انجام می‌شود ولی پروازها به کشور سوریه لغو نشده است.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي از سكنه گفت: در مركز پژوهش‌ها درخواست برخي از نمايندگان را دريافت كرده‌ايم كه تقاضا داشتند كه مركز پژوهش‌ها اين طرح را مطالعه كند، بنده نيز اين طرح‌ها ارجاع داده‌ايم تا كارهاي كارشناسي روي اين طرح‌ها انجام شود زمان اتمام بررسي‌ها در مركز پژوهش‌ها مشخص نيست.

وي افزود: در مركز پژوهش‌ها تيمي مشخص شده‌ تا راهكارهاي ايجاد اقتصاد مقاومتي را بررسي كند. در بخش‌هايي چون تسهيل براي صعنت‌گران داخلي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نيز كارهايي در قالب طرح در حال پيگيري است.

جلالی گفت: تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران چیز جدیدی نیست و آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند حلقه را بر ما تنگ کنند لذا نگاهی افراطی و تندروانه دارند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در تصمیمات خود از نوعی عصبانیت بهره می‌گیرند و انتظار داشتند تحریم‌هایشان در ایران اثرات شکننده‌ای داشته باشد ولی اثرات مورد نظر آنها در ایران اتفاق نمی‌افتد به همین جهت تصمیمات عجولانه‌ای را اتخاذ می‌کنند.

رييس فراكسيون راهروان ولايت با بيان اينكه لاريجاني عضو اين فراكسيون است، افزود: از ابتدا اين بحث مطرح بود كه لاريجاني،‌ابوترابي و باهنر در مسئوليت‌هاي مربوط به اداره فراكسيون نباشد و دوستاني ديگر اين فراكسيون را اداره كنند.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: سوریه ، جلالی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار