رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بهره‌برداران به تولید گسترده محصولات سالم و ارگانیک روی می‌آورند.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ مهرزاد خرد اظهار داشت: زائدات کشاورزی و دامی در استان فارس هر ساله رقمی معادل 10 میلیون تن است که ارزش آنها در شرایط فعلی دست‌کم یک‌هزار و 300 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که کل زائدات تبدیل به انرژی شود، می‌توان 20 درصد کل انرژی استان را تأمین کرد.

خرد تصریح کرد: اگر چه تاکنون برنامه نظام‌مندی برای استفاده از زائدات در کشور تنظیم نشده است و زیرساخت‌های نظام یافته‌ای وجود ندارد اما بعضی از کارخانه‌ها نظیر کارخانه‌های فرآوری خرما و تولید لبنیات از زائدات خود به خوبی استفاده می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در مزارع نیز با روشی دیگر و با ایجاد ارزش مضاعف برای بقایای گیاهی به منظور تولید کمپوست و استفاده در خوراک دام برنامه‌ریزی صورت پذیرفت؛ به گونه‌ای که تعداد کثیری از کشاورزان با بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت اقدام به خرید ادوات جمع‌آوری بقایای گیاهی کرده و با بسته‌بندی و فروش آن منافع مالی دیگری کسب کردند.

وی افزود: در حال حاضر استان فارس به عنوان مجری ملی طرح تهیه کمپوست از بقایای گیاهی انتخاب شده است و هفت واحد تولید انبوه کمپوست در قالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی نیز تولیدات خود را به شکل پودر شده، گرانول، پلت و فشرده شده به بازار عرضه می‌دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه طراحی و ساخت چند نمونه دستگاه تهیه کمپوست از جمله ترنر، (بهم‌زن توده‌های بزرگ) برای نخستین بار در کشور در استان فارس بومی‌سازی شده و به اتمام رسیده است، گفت: هم‌اکنون فارس به تمام 32 استان کشور و 30 شهرستان این استان آموزش شیوه تهیه و مصرف متنوع کمپوست و کودهای دامی غنی شده را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها از راه‌اندازی واحدهای بسیار کوچک و مردمی و واحدهای متوسط تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی تا واحدهای بزرگ نیمه صنعتی و صنعتی، اتحادیه‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای، متنوع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: تاکنون بیش از 60 میلیارد ریال برای تجهیز واحدهای کوچک تولید کمپوست به ماشین‌آلات جمع‌آوری، فرآوری و غنی‌سازی کمپوست‌های محلی در مقیاس کوچک در کل کشور اختصاص یافته که این رقم برای استان فارس در سال گذشته 4 هزار و 240 میلیون ریال بوده است.

خرد تصریح کرد: فعالیت‌های صورت پذیرفته در این استان موجب شد تا برای نخستین بار در کشور در سال 91 ردیف اعتباری خاصی با عنوان افزایش مواد آلی خاک به ردیف‌های اعتبارات استانی افزوده شود تا کشاورزان همواره در این زمینه آموزش ببینند و برنامه مدون سالانه برای تولید کودهای آلی تدوین و اجرا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: دیدگاه و سمت و سوی فعالیت ستاد تغذیه گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس بر تولید کودهای آلی غنی شده با کود شیمیایی یارانه‌دار است تا به تدریج کشاورزان با اثربخشی مناسب مصرف این‌گونه کودها آشنا شده و تأمین و مصرف کودهای آلی را در سبد هزینه‌های خود بگنجانند که بی‌شک بهره‌برداران به تولید گسترده محصولات سالم و ارگانیک روی می‌آورند./ج1

برچسب ها: شیراز ، ارگانیک ، تدوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.