پس به نکات جالبی که در همین یک هفته اخیر در دادگاه فاش شدند، توجه کنید:
۱- پیش از ساخت آیفون و آیپد، اپل در نظر داشت که محصولاتی در زمینههای دیگر مثل یک خودرو یا دوربین بسازد! (+)
۲- نام رمز پروژه ساخت آیفون، پروژه ارغوانی Purple بود.
۳- وقتی اسکات فورستل، شروع به استخدامی افرادی برای توسعه iOS کرد، جابز به او گفت که حق ندارد افرادی را از خارج اپل، وارد پروژه کند. (+)
۴- وقتی گروه طراحی و ساخت آیفون شکل گرفت، آنها در ساختمان گوگل، در یک طبقه جا گرفتند، پیشبینیهای امنیتی فوقالعادهای اعمال شد، اعضای گروه یک پوستر فیلم «باشگاه مشتزنی» Fight Club را بیرون محل کار نصب کردند که اشاره به این داشت که کسی حق نداشت حرفی در مورد پروژه ارغوانی بزند!
در فیلم باشگاه مشتزنی به کارگردانی دیوید فینچر در سال ۱۹۹۹ که بر اساس رمانی به همین نام، نوشته چاد پالانیک، ساخته شده است، لابد این دیالوگ را شنیدهاید:
قوانین باشگاه مشت زنی:
تایلر داردن : آقایون
تایلر داردن : آقایون. به باشگاه مشت زنی خوش اومدین.
تایلر داردن : اولین قانون باشگاه مشت زنی اینه که در مورد باشگاه مشت زنی با کسی حرفی نمیزنید.
تایلر داردن : دومین قانون باشگاه مشت زنی اینه که در مورد باشگاه مشت زنی با کسی حرفی نمیزنید.
تایلر داردن : سومین قانون باشگاه اینه که اگه یه نفرد داد بزنه بسه یا از حال بره یا با دست به زمین بزنه دعوا تمومه.
تایلر داردن : چهارمین قانون اینه که توی هر دعوا فقط دو نفر میتونن باشن.
تایلر داردن : قانون پنجم ، هر نوبت فقط یه دعوا
تایلر داردن : قانون ششم ، پوشیدن پیراهن و کفش ممنوعه
تایلر داردن : قانون هفتم.یه مبارزه تا جایی ادامه پیدا میکنه که ادامه پیدا میکنه.
تایلر داردن : و قانون هشتم و آخر اینه که اگه شب اولیه که به باشگاه مشتزنی می آیید باید مبارزه کنید.
۵- حتی آیفون هم برای فروش، مثل همه گجتهای شرکتهای دیگر نیاز به تبلیغات دارد، طوری که اپل میلیونها دلار صرف کارزارهای تبلیغاتی آیفون کرده است، این شرکت در سال ۲۰۰۸، مبلغ ۹۷٫۵ میلیون دلار صرف آگهیهای آیفون در آمریکا کرد، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، این مبلغ به ترتیب ۱۴۹٫۶ و ۱۷۳٫۳ میلیون دلار بود. در سال ۲۰۱۰، ۱۴۹٫۵ میلیون دلار صرف آگهیهای بازرگانی آیپد شد.
۶- اپل اطلاعات دقیقی در مورد عادات خرید مشتریان خود دارد، مثلا میداند که ۷۸ درصد خریداران آیفون، برای وسیله خود «کِیس» هم میخرند.
فاش شدن جزئیاتی نظیر این یا آشکار شدن طراحیهای اولیه آیفون که پیش از این در «یک پزشک» در مورد آن نوشته بودیم، شاید به نظر چندان مهم نیایند، شاید به یاری همین اطلاعات و شهادتها، اپل، طرف پیروز دادگاه شود، اما در نهایت، اپل بابت این فاشگوییهای عنصر مهمی را از دست خواهد داد: راز و رمز کارهایش را!
سیاست اپل تا به حال به این ترتیب بوده است که در مورد جزئیات مراحل ساخت و آمادهسازی محصولاتش، چیزی را عیان نکند و همه چیز را مخفی نگاه دارد.