تشكيل جهاد دانشگاهي به فرمان "امام خميني"(ره)، وقوع غزوه ‏ي "بدر"، تولد كاشف كلر، منگنز و گليسيرين، درگذشت "دانْيِل فارِنْهايْتْ"مخترع دماسنج، تولد "الكساندر فلمينگ" طبيب برجسته اسكاتلندي و كاشف پني‏سيلين، بمباران هسته ‏اي شهر هيروشيماي ژاپن توسط امريكا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 16مرداد 1391 خورشیدی، 17رمضان 1433 هجری و 6 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشكيل جهاد دانشگاهي به فرمان "امام خميني"(ره) (1359 ش)



پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فضاي جامعه از فرهنگ طاغوتي پاك نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم مي‏خورد. همچنين عوامل فعال طاغوتي در دانشگاه‏ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامي بودند. در نتيجه دانشجويان در برابر اين مسأله، به مقابله برخاستند و دانشگاه‏ها تعطيل شد. حضرت امام با تأييد اين حركت، فرمان تشكيل نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي را صادر كردند تا پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، فرهنگ منحط غربي از مراكز علمي و فرهنگي كشور زدوده شود. اين مركز فرهنگي در سال 1363، به عنوان ستاد اجرايي انقلاب فرهنگي تغيير نام داد تا اين كه در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‏ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالي، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهي مطرح گرديد.

انتخاب "جمشيد آموزگار" به نخست‏ وزيري رژيم پهلوي (1356 ش)

پس از روي كار آمدن جيمي كارتر به رياست جمهوري آمريكا، شاه براي جلب رضايت صدرنشين جديد كاخ ‏سفيد، حاضر به قرباني كردن نزديك‏ترين كسان خود، حتي هويدا، نخست وزير مطيع و وفادرش بود. از اين رو پس از دوازده سال و نيم نخست ‏وزيري هويدا، او را از كار بركنار كرد و جمشيد آموزگار را كه به مدت بيست سال در صحنه سياسي ايران در جريان انواع كارها قرار گرفته بود، به اين سمت انتخاب كرد. فاجعه آتش ‏سوزي سينما ركس آبادان، شهادت آيت ‏اللَّه سيد مصطفي خميني، اعلام فضاي باز سياسي، چاپ مقاله اهانت ‏آميز عليه امام در روزنامه اطلاعات، وقايع خونبار 19 دي قم و 29 بهمن 56 در تبريز از جمله وقايع دوران نخست وزيري آموزگار بود. وی پس از يك سال صدارت، به علت عدم موفقيت در كنترل نهضت اسلامي به رهبري امام خميني(ره) و گسترش انقلاب به سراسر كشور در چهارم شهريور 1357 از مقام خود استعفا داد.

رحلت "حاج ميرزا محمد هاشم خوانساری" عالم بزرگ شيعه(1318 ق)

ميرزامحمدهاشم خوانساري، از بزرگان علماي اماميه‏ اوايل قرن 14ه. ق مي‏باشد. وي از محضر والد خود ميرزا زين ‏العابدين خوانساري و شيخ مرتضي انصاري استفاده كرد. اين عالم بزرگ همچنين از اساتيدِ آيات عظام سيدمحمدكاظم يزدي و شيخ الشريعه‏ اصفهاني به شمار مي‏رود. الاستِصْحاب، اصول آل الرَّسول، اصول الدّين و الحَجّ از آثار اوست. ميرزا محمد هاشم خوانساري در نجف اشرف وفات يافت و در وادي السلامِ آن شهر مدفون شد.

تولد "كارْلْ ويلْهِلْمْ شِل" شيمي‏دان معروف سوئدي و كاشف كلر، منگنز و گليسيرين (1742م)


كارل ويلهلم شل، شيمي دان سوئدي در ششم اوت 1742 م در منطقه استرال سوئد متولد گرديد و پس از پايان تحصيلات به تحقيق در علم شيمي پرداخت. كشف گليسيرين، كلر و منگنز از نتايج تحقيقاتِ اين شيمي دان معروف است. بر همين اساس، وي به عنوان يكي از افتخارات علمي سوئد و از بزرگترين شيمي‏دان‏هاي قرن هجدهم در اين كشور محسوب مي‏گردد. ويلهلم شل سرانجام در هفتم سپتامبر 1786م در 44 سالگي درگذشت.

وقوع غزوه ‏ي "بدر" اولين جنگ بين اسلام و كفر به فرماندهي پيامبر اكرم(ص)(2 ق)

بدر، نام چاهي است كه در اطراف آن، نبرد ميان مسلمانان و مشركان شعله‏ ور گرديد و پس از پايان نبرد، كشته‏ هاي مشركين در آن افكنده شدند. دراين غزوه كه نخستين مقابله‏ سپاه اسلام با كفر و نبرد اهل توحيد با اهل شرك بود، مشركان و كفار در آن، از جنبه‏ ساز و برگ نظامي و اسلحه و مهمات بر مسلمانان برتري داشتند و نفرات آنان سه برابر سپاه اسلام بود. سرداراني چون اميرالمؤمنين علي(ع)، حمزة بن عبدالمطلب و عبيدة بن الحارث بن عبدالمطلب(ع) در اين جنگ حضور يافته و هفت نفر از سران لشكر كفر مانند: ابوجهل، وليد، شَيبَه و عُتَبه را به همراه ده‏ها تن ديگر از مشركان به هلاكت رساندند. مسلمانان همچنين، هفتاد نفر از كفار قريش را به اسارت درآوردند. اصحاب رسول خدا(ص)، 317 نفر به تعداد اصحاب طالوت بودند و ليكن معروف است كه تعداد اصحاب آن حضرت، 313 نفر بوده است.


درگذشت "دانْيِل فارِنْهايْتْ" رياضي دان و فيزيك دان آلماني و مخترع دماسنج (1736م)

دانيل فارنهايت در ۸ جولاي سال ۱۷۱۴ ميلادي، دماسنج جيوه‌اي را ساخت و عرضه داشت كه به "فارنهايت" معروف شده است. در اين دماسنج که در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده‌ي امريکا رايج است، درجه‌ ۴،۹۸ برابر ۳۷ درجه‌ سانتيگراد معادل حرارت طبيعي بدن انسان است. چون در آن زمان براي مطالعه‌ اقيلم‌ها دماسنج ضرورت داشت، او توجه خاصي به ساختن اسباب اندازه‌گيري دما کرد. در قرن هفدهم، گونه‌اي دماسنج‌هاي گازي و الکلي ساخته شده بودند که دقت کافي نداشتند. فارنهايت، جيوه را مورد استفاده قرار داد و در سال ۱۷۱۴م دماسنج جيوه‌اي ساخت. وي نخست راهي براي پاک‌سازي جيوه ابداع کرد که به ديواره نچسبد. دماسنج جيوه‌اي توانايي اندازه‌گيري دماهاي پايين‌تر از نقطه‌ انجماد آب و بالاتر از نقطه‌ جوش آن را دارا بود. فارنهايت نتايج تحقيقات خود را در سال ۱۷۲۴م منتشر کرد و در همان سال به عضويت انجمن سلطنتي انگلستان برگزيده شد.

اعلام وجود آثار حيات در كره مريخ (1877م)

در سال 1877 یک ستاره شناس ایتالیایی به نام گیووانی شیاپارلی، وجود رودخانه ها، دره ها و کانالهای بسیاری را در سطح کره مریخ اعلام نمود که غوغایی را در سراسر دنیا برپا کرد. او حتی مسیرهای آبی مریخ را نام گذاری کرد. بعدها، با بهتر شدن تلسکوپ تعداد بیشتری بیشتری از راه های آبی مشخص گردید و شیاپارلی رسماً حضور حیات و تمدن پیشرفته را در مریخ اعلام نمود.

تولد "الكساندر فلمينگ" طبيب برجسته اسكاتلندي و كاشف پني‏سيلين (1881م)

سر الكساندر فلمينگ پزشك و كاشف معروف انگليسي در ۶ اوت ۱۸۸۱م در غرب اسكاتلند به‌دنيا آمد. وی از سن بيست سالگي تصميم به ادامه تحصيل گرفت و پس از پنج سال موفق به اخذ مدرک پزشكي شد. فلمينگ پس از آن وارد تحقيقات پزشكي شد و به مطالعات ميكروب‏شناسي علاقه ‏مند گرديد. او در جريان جنگ جهاني اول، در بهداري ارتش انگليس به خدمت مشغول بود. فلمينگ در آن مدت متوجه شد كه عده زيادي از سربازان درنتيجه عفونت زخم مي‏ميرند و اين امر باعث تأثر و وحشت در او شد. وي از همان زمان مصمم شد تمام عمر خود را در راه تحقيق و مطالعه درباره باكتري معمولي كه موجب عفونت زخم مي‏شود صرف كند.
درنهايت، ده سال پس از پايان جنگ، در چهارم سپتامبر ۱۹۲۸م، يك اتفاق تصادفي و يك مطالعه دقيق و موشكافانه باعث شد كه فلمينگ براي از بين بردن باكتري‏هاي توليدكننده عفونت زخم، موفق به كشف پني‏سيلين گردد كه براي بافت‏هاي انساني اثرات نامطلوبي در پي نداشت. اين كشف در تاريخ طب بي ‏نظير بود و نشان مي‏داد كه نتايج ناشي از آن، انقلابي در تاريخ پزشكي به‌وجود خواهد آورد. پني‏سيلين بدان‌صورت كه فلمينگ كشف كرد كاربردي نداشت؛ تا اين‏كه يازده سال بعد در سال ۱۹۳۹م با كمك دو دانشمند ميكروب‌شناس و زيست‌شناس به نام‏هاي هوارد فلوري و ارنست چين، اين آنتي‌بيوتيك به‌صورت داروي ضد عفونت عرضه شد. الكساندر فلمينگ سرانجام در يازدهم مارس ۱۹۵۵م در سن ۷۴ سالگي درگذشت.

بمباران هسته ‏اي شهر هيروشيماي ژاپن توسط امريكا در جريان جنگ جهاني دوم (1945م)


پس از شكست آلمان در جنگ جهاني دوم، متفقين از ژاپن خواستند تا خود را تسليم نمايد. اما اين درخواست با مخالفت ژاپن مواجه شد. از اين رو، در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم، سران ايالات متحده امريكا تصميم گرفتند براي نخستين بار در جهان از بمب هسته ‏اي استفاده كنند. اين بمب به ميزان 20 هزار تن ماده منفجره تي. ان .تي قدرت تخريب داشت. در اين ميان، علي‏رغم مخالفت دانشمندان هسته ‏اي امريكا براي استفاده از اين بمب در شهرها و مناطق پرجمعيت، هاري ترومن، رئيس جمهور وقت امريكا به اين مخالفت‏ها اعتنا نكرد و به دستور او در روز ششم اوت 1945م، نخستين بمب هسته ‏اي كه نام رمز آن را پسر كوچولو گذاشته بودند بر شهر ژاپني هيروشيما افكنده شد. اين بمب، شهر هيروشيما را كه در آن زمان بيش از 340 هزار نفر جمعيت داشت به جهنمي از آتش و دود مبدل ساخت و هشتاد هزار نفر را در دم كشت.

برخي از رويدادهاي 6 اوت
1825:   بوليوي از پرو جدا شد و اعلام استقلال كرد.
1890:   براي نخستين بار در آمريكا براي اعدام ، از صندلي الكتريك استفاده شد و در زندان نيويورك يك قاتل به نام « جان هارت » با اين وسيله اعدام شد.
1914:   اتريش به روسيه و صربستان به آلمان اعلان جنگ دادند.
1934:   نيروهاي نظامي آمريكا پس از19 سال از هائيتي خارج شدند.
1962:   جامائيكا مستعمره انگلستان در قاره آمريكا استقلال يافت.
1978:   پاپ پل ششم رئيس وقت كليساهاي كاتوليك بر اثر حمله قلبي درگذشت.
1986:   « ويليام شودر» كه 620 روز با قلب مصنوعي زندگي كرده بود درگذشت.
1990:   شوراي امنيت سازمان ملل عراق را به خاطر تعرض نظامي و تصرف كويت تحريم كامل كرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار