خودسازی در قالب خودفراموشی، رفع غفلت از یاد خدا به وسیله مبارزه با شیطان و هوای نفس و تمرین خدامحوری در زندگی و مراقبت از خود در راستای خدایی شدن و تقرب انسان به خداوند است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ بوی بهشت در آخرین یادداشت خود نوشته است:

خودشناسی کوتاه راهی برای رسیدن به خداشناسی الهی است

خداوند همیشه برای بندگان فراموش‌کاری که از او فاصله گرفته اند فرصت هایی را تعیین می کند تا با آگاهی کامل به سویش بازگردند. ماه رمضان از جمله این فرصت های مغتنم  از سوی خداوند است تا بندگان فراموشکار با بهره مندی کامل از فضایل و برکات آن بار دیگر در مسیر عبدی صالح قرار گیرند.
رمضان، ماه خودسازی و اصلاح نفس است، در این ماه انسان خالق و خلق را در کنار هم مورد توجه قرار داده و با محرومان و مستضعفان احساس همدردی کرده و در جهت رفع مشکلات جامعه تلاش می کند.
 رمضان یک ماه تمرین دعا و عبادت و خودسازی است تا روح و جان ما آمادگی رسیدن به قرب الهی و مقام رضای خداوندی را برای یک سال پیدا کند. از این رو نگاهی هر چند کوتاه به موضوع خودسازی در ماه رمضان از ضرویات جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام مهدی مولوی‌دوست؛‌ با بیان مطالب فوق افزود: خودسازی در قالب خودفراموشی، رفع غفلت از یاد خدا به وسیله مبارزه با شیطان و هوای نفس و تمرین خدامحوری در زندگی و مراقبت از خود در راستای خدایی شدن و تقرب انسان به خداوند است.
وی با استناد به آیات قران کریم راهکار دین برای خودسازی را غفلت زدایی و انس انسان با خداوند دانست و اظهار داشت: این انس باید  به گونه ای باشد که خدای متعال تمام فکر و عمل انسان را به خود مشغول سازد  و قلب انسان جایگاه رفیعی برای حضور خدا شود. در واقع می توان گفت: خودفراموشی یعنی اینکه تمام زندگی انسان بر محور خدا و معرفت او بنا شود.
این محقق علوم دینی؛ نخستین پله خودسازی که انسان ها را به  خدا  رهنمون می شود، پرهیزگاری عنوان کرد و ادامه داد: مسیر تقوای الهی ازشاهراه انجام واجبات و ترک محرمات می گذرد. نقل است که از حضرت علی (ع) درباره واجب و و واجب‌تر سوال شد؛ ایشان فرموند: واجب اطاعت از خدا و واجب تر ترک محرمات است. لذا ماه رمضان فرصتی استثنایی برای انجام واجبات و ترک محرمات است که می تواند به تهذیب نفس کمک شایانی داشته باشد .
مهدی مولوی‌دوست؛ در ادامه با بیان اینکه نخستین دست آورد خودسازی با عمل به واجبات "خودشناسی" است گفت: خودشناسی می تواند راهی مطمئن برای رسیدن به خداشناسی باشد. وی در ضرورت "خودشناسی" با استناد بر روایتی از امام علی (ع) افزود :« نال الفوز الأکبر من ظفر بمعرفة النفس؛ کسی که موفّق به شناخت نفس شود، به بزرگترین رستگاری رسیده است» لذا می توان گفت: این خوشبختی از ثمرات مستتر در خودشناسی است که کسب شادی و آرامش، احساس توفیق و رستگاری، بهرهمندی از فضایل اخلاقی مانند عدم چشم و هم چشمی، زود رنجی و پرخاشگری از مهم ترین انها است.

این کارشناس مسائل دینی، ماه رمضان را با توجه به ظرفیت بالای ان در انجام واجبات و متسحبات ، بهترین فرصت در جهت خودسازی و خودفراموشی دانست و تأکید کرد: اگر ما بجای ظاهر روزه که فقط در تشنگی و گرسنگی خلاصه می شود به اصل روزه که ما را در مسیر تقوای الهی قرار می دهد؛ توجه کنیم بعد معنوی وجودمان که قلب را پاک و  برای حضور خدا و خودفراموشی در رسیدن به جلب رضایت او آماده می کند، تقویت کرده ایم.
وی ادامه داد: در روایات است که هیچگاه  حب دنیا و حب خدا در یک دل جمع نمی شوند؛ لذا در شرایطی قلب خداپرستی و تقوی را درک می کند که روح انسان هم با قلبش روزه‌دار باشد. اگر روح انسان هم روزه دار باشد به سمت هیچ مکروهی گام برنمی دارد. در این حالت انسان آماده دریافت برکات و توجهات خداوندی شده و اهل پرهیزگاری می شود. در واقع مسیر تقوی الهی را در پیش گرفته و به آیه "لعلکم تتقون" نزدیک می شود .
حجت الاسلام مولوی‌دوست؛ با بیان اینکه پیوستن به متقین  موجب رسیدن به مقام شکرگذاری خدا می شود با استناد به آیه 185 سوره بقره: « ماه رمضان که در آن قران فرو فرستاده شده که راهنمایی برای مردم و نشانه هایی روشن از رهنمونی و جدا کننده حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد و هریک بیمار یا در سفر باشد به شمار آن از روزهای دیگر خدا برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نخواهد بود و تا شمار آن را تمام کنید و خدای را به پاس انکه شما را راه نمود به بزرگی بستایید و باشد که سپاس گذارید » اظهار داشت: بنده پرهیزگار در هر شرایطی خدا را شکر می گوید و این امر منجر به خواندن خدا در همه احوال و استجابت او خواهد شد که این مهم را در آیه 186 سوره بقره می خوانیم «‌ چون بندگان درباره من از تو پرسند همانا من نزدیکم؛ دعوت خواننده را آنگاه که مرا بخواند پاسخ می دهم پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان اورنده باشد که راه یابند ».
وی رسیدن به این مرحله را خودفراموشی دانست و گفت: رستگاری بنده با رسیدن به این مرحله تضمین می شود. در ماه رمضان که دست های شیطان و درهای جهنم بسته است ما با بستن دست های هوا و هوس و ممارست در انجام تکالیف دینی، اشتغال به واجبات، اشتغال به آخرت،خودشناسی،‌اخلاص در عمل،‌توسل به خدا می توانیم خود را نه  تنها در این ماه که برای همه سال ها در وادی ایمن رستگاری حفظ کنیم.
این کارشناس مسائل مذهبی در پایان با اشاره به نزدیکی شب های قدر گفت: یکی از شرایط مهم خودسازی و رسیدن به مقام کسب رضایت خداوند محاسبه اعمال است. چرا که تأکید اساسى آیات قرآن کریم و روایات معصومان (ع ) و همچنین سیره عملى آن بزرگواران بر این است که هر فرد علمکرد خود را مورد بررسى و ارزیابى قرار دهد و در صورت مشاهده نقاط ضعف و انحراف در عملکرد خود، در صدد اصلاح آنها و نیز تقویت نقاط قوت و توانمندى هاى خود برآید.
لذا خوب است که در این ماه، بخصوص شب های شریف قدر با انجام دستور العمل‌های دوازده گانه خداوند در خودسازی: 1)یعنی شب زنده داری؛ «قم اللیل الا قلیلا» 2)نماز شب (تهجد)؛ «ان ناشئه اللیل هی اشد و طئاً و اقوم قیلا» 3) تمسک به قرآن:«ورتل القران ترتیلا» 4) اراده: «ان ناشئه اللیل هی اشد وطئاً»5 ) قاطعیت در گفتار: «واقوم قیلا» 6) فعالیت مدام؛ «ان لک فی النهار سبحاً طویلا »7) ذکر مدام؛«واذکر اسم ربک» 9-8)دعا و انقطاع الی الله: «وتبتل الیه تبتیلا» 10)«توکل:«رب المشرق و المغرب لااله الا هو فاتخذه وکیلا»11)صبر؛«فاصبر علی ما یقولون»12) سعه صدر؛ «واهجرهم هجراً جمیلا» بیشترین بهرمندی را از این ماه داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.