استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه جامعه ما براي رسيدن به اقتصاد اسلامي هنوز جاي کار دارد، گفت: براي رسيدن به اقتصاد اسلامي، نيازمند نظريه‌پردازي انديشمندان علم اقتصاد هستيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي مقدم استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره تقابل اقتصاد اسلامي با مکاتب اقتصادي ليبرال و سوسياليست، اظهار داشت: اقتصاد اسلامي را مي‌توان زير مجموعه‌اي از دانش اقتصاد دانست که اين امر در برخي حوزه‌ها مانند بانکداري، پيشرفت خوبي داشته و در برخي حوزه‌هاي نظري هم پيشرفت کمتري به خود ديده است.

وي درباره شاخص‌هايي که اقتصاد اسلامي را از ديگر مکاتب اقتصادي متمايز مي‌سازد، گفت: جوامع اسلامي بايد براي نيل به سوي کمال، شاخص‌هايي از جمله جايگاه دولت در اقتصاد، جايگاه بخش غير دولتي در اقتصاد، سرمايه‌ها و نيروي انساني، منابع طبيعي، عدالت در توزيع ثروت، جمع بين عدالت و کارايي، حذف کامل ربا، حاکميت اخلاق در روابط اقتصادي و.. را مد نظر قرار دهند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه اقتصاد جامعه ايران براي رسيدن به اقتصاد اسلامي هنوز جاي کار دارد، افزود: ما قبل از انقلاب از نظر اقتصادي، فناوري و تکنولوژي وابسته به غرب بوديم و بعد از انقلاب به تدريج به سوي اقتصاد اسلامي سوق پيدا کرديم که در بخش‌هايي به اقتصاد اسلامي رسيده‌ايم،‌ اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم.

حجت‌الاسلام مصباحي‌مقدم در پايان با اشاره به اينکه براي رسيدن به يک اقتصاد کاملاً اسلامي، نيازمند نظريه‌پردازي انديشمندان و اساتيد علم اقتصاد هستيم، خاطر نشان کرد: از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي سعي بر اين بوده که قوانين را براساس ديدگاه اسلامي تدوين کنيم، اما به دليل اينکه بستر فکري و ذهني مناسبي در ساختار مديريتي و آموزش‌عالي فراهم نشده در مقام عمل، زياد موفق نبوده ايم و نيازمند اشاعه نوعي ادبيات اقتصاد اسلامي در ميان انديشمندان براي ايجاد بستر مناسب به منظور پياده کردن اقتصاد اسلامي در جامعه هستيم.
انتهاي پيام/ر
برچسب ها: کمیسیون ، برنامه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار