تشکیل اولین حزب در امارات متحده عربی، به نام حزب امت می تواند راهی باشد برای بیداری مردم مسلمان امارات، که در حال سرکوب توسط حاکمان این شیخ نشین هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، امارات عربی متحده فدراسیونی است متشکل از هفت امیر نشین که تحت نظارت یک شورای هفت نفره مرکب از امیران هفت امارت ابوظبی، دوبی، شارجه، راس الخیمه، فجیره، ام القوین و عجمان اداره می شود. پایتخت امارات عربی متحده «ابوظبی» است و شهرهای مهم آن دوبی، شارجه و راس الخیمه می باشد . امارات عربی متحده بخشی از شبه‌جزیره عربستان است که در کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس واقع شده و از شبه‌جزیره قطر در غرب تا شبه‌جزیره مسندام و تنگه‌هرمز در شرق امتداد دارد.
اساساً ساختار این کشور به شکلی است که اداره تمام امور کشور به عهدۀ امیران است، و با وجود این که اسلام و قوانین در این کشور محترم شمرده شده و به دقت اجرا می شود، آیین اسلام نقش چندانی در شکل گیری اوضاع سیاسی ندارند.
بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی خلیج فارس و کشور های همجوار آن از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است،زیرا این آبراه کم عمق در مرکز خاورمیانه قرار گرفته که در طی تاریخ سابقه و اهمیت بسیاری داشته و به نوبه خود کانون حوادث و رویدادهای تاریخ بشری از دیرباز تا کنون بوده است.
در این یاداشت ما می خواهیم به وضعیت احزاب و گروهای سیاسی در امارات نگاهی داشته باشیم، و این سوال را مطرح می کنیم که چرا کشوری مانند امارات عربی متحده، که تقریبا آمریکایی اداره می شود و امریکا که خود مدعی دموکراسی است، هنوز از وجود احزاب و گروهای سیاسی رنج می برد، وهمچنین نگاهی داشته باشیم به اینکه چرا دولت امارات در چند روز گذشته در حال سرکوب معترضان می باشد.
پیش از هر چیز باید بر این نکته تاکید کنیم که نظام های حاکم در منطقه خلیج فارس از اصل رژیم هایی سرکوبگر هستند که بر اساس اصل در انحصار گرفتن قدرت و جلوگیری از برخورداری دیگران از حقوق خود بنا شده اند.
رژیم های حوزه خلیج فارس اکنون بیم آن دارند که شعله های آتش برافروخته شده در کشورهای عربی به این کشورها نیز سرایت کند به همین سبب بر شدت اقدامات سرکوبگرانه خود افزوده اند. این رفتارها دو علت دارد یکی این که این رژیم ها از اصل سرکوبگر هستند و دیگر این که با این اقدامات در صدد تضمین آینده خود هستند ولی با این کارها نمی توانند مخالفان را که از واقعیت امور مطلع شده اند شکست دهند.
سوالی که مطرح می شود چنین است که چرا آمریکا در برابر موارد نقض حقوق بشر در امارات و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سرنوشت دموکراسی در این کشورها سکوت کرده است. آمریکا نمونه ای واقعی از نفاق است زیرا در حالی با دستیابی ملت ها به حقوق خود مخالفت می کند و نمی گذارد از حق خود برای مقاومت استفاده کنند و آنها را تروریست می خواند، از اقدامات تروریستی برای براندازی نظام های مختلف استفاده می کند که نمونه آن را در سوریه شاهد هستیم. آمریکا از برخی نظام های فاسد و سرکوبگر حمایت می کند زیرا این رژیم ها تامین کننده منافع این کشور هستند. آنچه برای آمریکا اهمیت دارد منافع خودش است و حقوق مردم هیچ اهمیتی برای این کشور ندارد و هر کس فکر کند آمریکا برای منافع دیگران تلاشی انجام می دهد سخت در اشتباه است.
"حسن احمد الدقی"، فعال اماراتی از تشکیل اولین حزب سیاسی اماراتی به نام "حزب الامه" یا به عبارت فارسی آن "حزب امت اسلامی " خبر داد.
الدقی که سمت دبیرکلی را در این حزب احراز می‌کند، گفت که هدف از تاسیس این حزب هموار کردن راه برای مشارکت سیاسی مردم و ایجاد کثرت‌گرایی سیاسی در این کشور است. حزب الامه در حالی در امارات تاسیس می‌شود که مقامات این کشور سرکوب‌های سازمان یافته طرفداران اصلاحات در این کشور را به شدت تشدید کرده‌اند و اصلاح طلبان اماراتی را با اتهامات واهی بازداشت،‌ زندان، سلب تابعیت و از این کشور تبعید می‌کنند. حزب الامه خواستار مشارکت مردم در انتخاب دولتی است که حافظ حقوق و آزادی‌های آنان باشد و پارلمان را به مرجع واقعی نظارت و قانون‌گذاری تبدیل کند.
از سوی دیگر "انور قرقاش"، وزیر مشاور خارجه امارات تاسیس چنین حزبی را محکوم کرد و آنرا نوعی دعوت به فتنه و اقدام علیه کشور برشمرد.
در این بین در چند روز گذشته 51 نفر از فعالان جنبش "دعوه الاصلاح" دستگیر و راهی زندان شده اند. دولت امارات روند سرکوب فعالان سیاسی و حقوقی را تشدید کرده است که اعضای جنبش موسوم به "دعوه الاصلاح" در صدر این فعالان هستند.
این موج بازداشت ها پس از انتشار بیانیه دو روز پیش جنبش دعوة الإصلاح انجام شد. این بیانیه خواهان آزادی بازداشت شدگان و فعالان سیاسی و حقوقی در امارات شد. سازمان عفو بین الملل از دولت امارات خواسته است که این زندانیان را سریع آزاد کرده یا محاکمه کند. خانواده زندانیان به اکثر خبرگزاریهای عربی گفته اند که مسئولان امارات از ملاقات آنها با بستگان زندانی خود و گرفتن وکیل برای آنها ممانعت می کنند و حتی بعضی از این خانواده ها، از محل نگهداری بستگان خود آگاهی ندارند. این زندانیان تاکنون تفهیم اتهام نشده اند و به رغم آغاز موج بازداشت ها از بیش از یکسال پیش تاکنون، هیچ یک از فعالان بازداشت شده محاکمه نشده اند.
امارات در ماههای اخیر از بیم بروز اعتراضات مردمی در این کشور گروهی از فعالان سیاسی و حقوقی را بازداشت یا تبعید کرده است.
برچسب ها: امارات ، حزب ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.