امروزه به حداقل رساندن عوارض و درمان بيماري‌ها از‌طريق حذف عوامل محدودكننده و ناتوان‌كننده در بيماران مورد توجه بسيار قرار گرفته است. فيزيوتراپي شاخه‌اي از علم پزشكي است كه به بيمار كمك مي‌كند در طول دوران زندگي خود،قدرت حركت و توانايي انجام امور خود را حفظ كند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک فيزيوتراپي با عملكرد بدن، حركت و به‌ حداكثر رساندن پتانسيل‌هاي انسان ارتباط داشته و هدف از آن اصلاح فعاليت‌هاي حركتي، برطرف كردن محدوديت‌ها، تقويت عضلات ارادي، افزايش مهارت‌ها و آموزش حركات ارادي است.

روش‌ها: با توجه به تداخل و ارتباط زياد سيستم‌هاي بدن، درمان‌هاي فيزيوتراپي مستقيم يا غيرمستقيم باعث بهبود عملكرد سيستم فيزيولوژيك نيز مي‌شود. به گفته متخصصان طب فيزيكي و توانبخشي به طور كلي فيزيوتراپي به دو صورت ارائه مي‌شود؛ يكي فيزيوتراپي بيماران سرپايي و دوم فيزيوتراپي بيماران بستري. خدمات در نوع سرپايي انواع بيماران شامل بيماران مبتلا به دردهاي آرتروز كمر،گردن، زانو، بيماران دچار شكستگي اندام‌ها و موارد متنوع ديگري را شامل مي‌شود و هدف اصلي در اين نوع درمان كاهش درد، افزايش دامنه حركتي، تقويت عضلات، بهبود تعادل و در نهايت افزايش و بهبود عملكرد بيماران در زندگي روزمره است.

در فيزيوتراپي بيماران بستري، درمان بر بالين بيماران انجام مي‌شود و بيشتر شامل فيزيوتراپي تنفسي، قلبي و ورزش اندام‌هاست كه با هدف جلوگيري از عفونت ريه‌ها، افزايش ظرفيت و بهبود عملكرد تنفسي و قلبي، جلوگيري از خشك شدن مفاصل و بهبود دامنه حركتي مفاصل صورت مي‌گيرد.با وجود اين‌كه فيزيوتراپي درماني براي كاهش درد و ناراحتي و بازيابي قدرت عضلاني در افراد است، اما انجام آن مي‌تواند گاهي دردناك نيز باشد؛ هرچند بين مردم اغلب تمايل به استفاده از روش‌هاي گرمايي مانند كيسه آب‌گرم به دنبال هر جلسه درمان رايج است، اما توصيه بيشتر، استفاده از يخ روي محل آسيب ديده است.

كاربرد:با ارائه خدمات درماني سريع، بي‌خطر و مفيد مانند فيزيوتراپي، فشار ناشي از هزينه‌‌هاي بالاي درمان را مي‌توان تا حدود زيادي كاهش داد. استفاده از اين روش در بهبود شكستگي استخوان‌ها و دررفتگي مفاصل، اختلالات اسكلتي عضلاني (كمردرد و گرفتگي عضلات) ايجاد تغييرات فرسايشي در مفاصل مثل آرتروز زانو، شانه، ران و ستون فقرات، اختلال در ستون فقرات و گردن، فتق ديسك بين مهره‌اي، كشيدگي و پارگي تاندون عضلات و... بسيار موثر است.فيزيوتراپي همچنين در بيماري‌هاي روماتولوژي (بيماري‌هاي مفاصل و بافت نرم) نيز مي‌تواند براي كاهش درد، تورم، التهاب و نيز جلوگيري از پيشرفت عوارض بيماري و به دست آوردن حداكثر كارايي دوباره مفيد واقع شود.تعداد جلسات انجام فيزيوتراپي در هر بيمار بسته به نوع آسيب‌ديدگي، شرايط بدني، سن و احساس بهبودي و رضايت فرد متفاوت است.

درمان:در فيزيوتراپي روش‌هاي مختلف غيردارويي، جراحي يا امكانات درمان‌هاي طبيعي براي پيشبرد معالجه به كار گرفته مي‌شود؛ در اين روش‌ها از وسايل مكانيكي، ورزش، نور، پرتوهاي فرابنفش، ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي، ليزر، گرما و سرما، جريان برق و... استفاده مي‌شود. به طور كلي درمان در فيزيوتراپي را مي‌توان به 3 گروه اصلي تمرين درماني (تجويز، انجام و آموزش ورزش‌هاي درماني خاص، ماساژ) الكتروتراپي كه در آن امواج خاص (امواج مايكروويو، امواج كوتاه رايويي، امواج مافوق صوت، امواج الكتريكي و...) توسط دستگاه به شكل خاصي توليد شده و به عضو تابانده مي‌شوند و هيدروتراپي كه در آن با استفاده از خاصيت بي وزني و گرمايي آب (شناوري، تلاطم و...) به درمان برخي از بيماري‌هاي حركتي پرداخت، تقسيم كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.