یک فوق تخصص اورولوژی گفت: سرطان پروستات و مثانه، دو سرطان بسیار مهم و شایع در کشور است و آمار دقیقی از مبتلایان به این دو بیماری در دست نیست.

رحمان صداق پیشه فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با تغییر الگوهای زندگی به ویژه تغییر الگوهای تغذیه ای و رفتاری، شیوع بیماری های مزمن و خطرناکی همچون سرطان ها افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سرطان های مربوط به دستگاه ادراری- تناسلی از جمله مهمترین انواع سرطان هستند تصریح کرد: سرطان پروستات و مثانه دو سرطان مهم و شایع دستگاه ادارای- تناسلی هستند که در کشورمان بسیار شایع هستند.
صداقت پیشه با بیان اینکه نظام ثبت و گزارش دهی بیماری ها از جمله در مورد سرطان ها در کشورمان با مشکلات زیادی روبرو است تاکید کرد: به دلیل نقص در ثبت و گزارش دهی بیماری ها در کشور در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان پروستات و مثانه در دست نیست.
وی یادآور شد: البته در خصوص آمارهای دیگر مرتبط با سرطان های پروستات و مثانه نیز مشکلاتی در کشور وجود دارد.
صداقت پیشه گفت: PSA یک آنزیم مشخص است که از پروستات ترشح می شود و هنگامی که این آنزیم بالا می رود زنگ خطری برای سرطان محسوب می شود.
وی افزود: در بسیاری از مناطق دنیا محدوده دقیق و آمار مرتبط با آنزیم PSA مشخص است اما در ایران چنین‌ آماری وجود ندارد.
صداقت پیشه خاطرنشان کرد: البته تحقیقات و مطالعاتی در کشورمان در خصوص روش های تشخیصی سرطان پروستات و برخی دیگر از سرطان ها در حال انجام است که به نتیجه رسیدن آنها می تواند کمک بزرگی در خصوص تعیین دقیق برخی از آمارهای مربوط به سرطان بکند./عط
برچسب ها: سرطان ، آنزیم ، پروستات ، مثانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار