سرطان پروستات دومين سرطان شايع در مردان ايراني است و ميزان بروز آن در ايران 47/2در هر 100 هزار نفر در سال 2003 بوده است كه به6/11 در هر 100 هزار نفر در سال 2008 رسيده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دكتر پورمند، مدير گروه ارولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن بیان این مطلب گفت: در كنار اين موضوع ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان پروستات در ايران بالاتر از ساير كشورها گزارش شده و سن، افزايش فعاليت جنسي و سطح سرمي استراديول( هورمون مردانه) به عنوان برخي از عوامل خطر بالقوه براي ابتلا سرطان پروستات در مردان ايراني در نظر گرفته مي شود و مي توان گفت كاهش سطح سلنيوم سرمي همراه با افزايش خطر سرطان پروستات است.

دكتر پورمند افزود: سبب پيشگيري و كاهش بروز سرطان  ابتلاء به ديابت مليتوس و افزايش سطح سرمي تستوسترون به عنوان يك اثر محافظتي در بروز اين بيماري شناخته شده است و مصرف مقادير بالاتري از ليكوپن، كه در گوجه فرنگي پخته و محصولات آن يافت مي شود، موجب كاهش ابتلاء به سرطان پروستات است.

وی افزود: سطح سرمي كلسيم (سطح کلسیم خون بدن) به عنوان يك بيوماركر محافظتي در برابر ابتلاء به سرطان پروستات است.

رييس بيمارستان سينا در ادامه افزود: افزايش سطح PSA و سالمندي، مي توانند به عنوان يك پيش بيني كننده مناسب براي احتمال وقوع سرطان پروستات و نياز به بيوپسي در نظر گرفته شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار