وقتي كارگردان سينما از عملكرد جواد شمقدري مي‌گويد و حسين معززي نيا به نگراني از وضعيت مديريت فعلي از بحران‌هاي پيش آمده براي سينما مي‌گويد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته مهدي كرم‌پور كارگردان سينما و حسين معززي نيا منتقد و روزنامه نگار ميهمان برنامه دو نيم ساعت شبكه خبر بودند تا در اين دو نيم ساعت به حاشيه‌هاي پيرامون سينما بپردازند.

در ابتداي اين گفتگو‌ مهدي‌كرم‌پور كارگردان سينما گفت:  در جايي نشريه‌ها،‌ تلويزيون و رسانه‌هاي مختلف داراي موضوعات مختلف سينمايي شدند حالا نياز به خوراك دارند و كساني كه قرار است اين خوراك را براي آن ها تامين كند كساني هستند كه تخصص كافي در عرصه سينما و رسانه ندارند.

وي افزود: مابا يك پديده مواجه هستيم در اين ماه مبارك رمضان صنف حليم فروشان 80 ميليارد تومان گردش مالي داشتند در بودجه سينا از 14 ميليارد به 40 ميليارد تومان رسيده است يعني بودجه و درآمد صنف حليم فروشان 2 برابر سينما بوده است.

در ادامه حسين معززي‌نيا در پاسخ به اينكه آيا با اين گفته كه در عرصه سينما با ژورناليست‌هاي زرد روبرو هستيم، موافق است يا خير، گفت: من اين مبنا و گفته‌ي كرم‌پور را رد نمي‌كنم در جايي كه ازدياد رسانه‌ها ناگاهي صورت گرفت و اضافه شدن فضاي مجازي نيز در اين ميان موثر بود.

وي ادامه داد: امروز بيش از روزنامه ها ما بيشتر در فضاي وب مشكل داريم. نحوه خبرنويسي و گفتگو‌ها و نحوه رفتار هنوز جا نيفتاده است. همان ميزان بي سوادي، ناشي‌گري و نابلدي و رويكرد زرد در سينما نيز وجود دارد. سينماگران ما در حال ساخت همين فيلم ها با همين رويكرد هستند و نمي‌توان گفت سينماكاملاً رو به تعالي است و از هر نوع رفتاري منزه است.

وي افزود: ما سينمايي داريم كه با تمامي گفته‌ها و شعارها كه مي‌دهيم جايگاهي ندارد و كسي به اين موضوع فكر نمي‌كند سينما مي‌تواند راهبرد استراتژزيك در عرصه فرهنگ باشد و مي‌تواند اين سينما براي ما نتايج مهمي به همراه بياورد ساده‌ترين آن اين است كه مخاطب ايراني فيلم ايراني ببيند و از فيلم‌هاي قاچاق و آمريكايي استفاده نكند.

وي ادامه داد: براي مسئولان ما اين موضوع هنوز دغدغه‌ جدي نشده است اگر به فيلمي انتقاد داريم اگر چند سكانس اگر فيلمي را نمي‌پسنديم اين نكته را در نظر داشته باشيم كه اين فيلم را يك ايراني ساخته است كه زبان فارسي مي‌داند و با اين فرهنگ بزرگ شده است وقتي ما در همين جا مشكل داريم به تبع بودجه‌ها وضعيت سالن‌ها نيز اين گونه مي‌شود.

*سينما ضعيف‌تر از اين حرف ها است كه مي‌گويم

معززي نيا به ضعيف بودن وضعيت سينما‌ها اشاره كرد و گفت: وضعيت سينما ضعيف‌تر از اين چيزهايي است كه مي‌گويم اگر نگاهي به وضعيت و آمار فروش فيلم‌هاي سينمايي بيندازيد متوجه اين نكته خواهيد شد.

كريم پور ادامه داد:‌ واقعيت اين است كه اگر نگويم سينماي ايران قبل از انقلاب يكي از پرافتخارترين حرفه‌ بوده جز 10 تا از برترين‌هاست. ما در هيچ عرصه‌اي چه پزشكي و چه مشاغل ديگر نتوانستيم جز برترين ها باشيم اما در عرصه سينما جز يكي از برترين‌هاي دنيا هستيم.

كارگردان فيلم سينمايي پل چوبي ادامه داد:‌ سينماي ايران در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي خوش درخشيده و جوايز مختلفي كسب كرده و توانسته با مردم خود ارتباط برقرار كند.

* امروز سينماي ما برايمان افتخارآفرين شده است

معززي نيا به افتخارآفريني سينماي ايران در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري اشاره كرد و ادامه داد: يك روزي در سياستگذاري كلان ما بايد اين موضوع جا بيفتد كه ما اين سينما را مي‌خواهيم. با اين بودجه‌اي كه به سينما تخصصي داده شده به همين مقدار سالن با شرافت راه خود را اين سينما ادامه مي‌دهد در همين محدوديت‌ها سينماي ايران تواسته اسكار دريافت كند.

* وقتي اعتراض تبديل به عمل مي‌شود

معززي نيا ادامه داد: امروز مشكلات بسياري براي سينما در خصوص نمايش و اكران پيش آمده است، مديريت فعلي از پس از اين بحران بر نمي‌آيد آقاي شمقدري عملاً راهي براي اين موضوع پيدا نكرده است در جايي كه عده‌اي با نمايش فيلم‌هاي تاكيد شده شوراي صنفي نمايش مشكل دارند و از پخش آن جلوگيري مي‌كنند چيزي گفته نمي‌شود.

* شمقدري هم نمي‌تواند وضع موجود را اداره كند
كرم‌پور تصريح كرد: با وجود مشكلات پيش آمده براي عدم اكران برخي فيلم‌ها آقاي شمقدري هم نمي‌تواند وضع موجود را اداره كند. گرچه او در خيلي از موارد از خيلي از افراد مترقي‌تر صحبت كرده اما يك اتفاقي است يا توان اين كار را ندارد و اينكه نيروي اجرايي كافي را ندارد.

كرم پور تصريح كرد: امروز هم مي‌خواهند بگويد چيزي كه من مي‌گويم درست است جريان زردي پشت حوزه هنري است.

اين كارگردان به جشنواره فيلم فجر اشاره كرد: امسال فيلم‌هاي متولي جشنواره بيشتر بود و چند فيلم شاخص نيز وجود د اشت گرچه نمي‌توان گفت جشنواره سال گذشته شاهكار بوده و يا جشنواره امسال اصلاً قابل قبول نبوده است.

نمي‌توان زحمات بچه‌هايي كه در اين جشنواره زحمت كشيده‌اند را ناديده گرفت.

اگر تدبير وجود داشته باشد اين مشكل براي اكران فيلم‌ها پيش نمي‌آيد، فيلم‌ها افت كيفيت پيدا نمي‌كنند.

* هيچ فيلم فاخري در كارنامه كاري حوزه هنري نيست

مهدي كرم‌پور در پاسخ به اينكه آيا امروز فيلم‌هاي ما افت كيفيت پيدا كرده اند، گفت: اگر اين گفته حوزه هنري است بايد ببينم خود حوزه هنري فيلم شاخصي را در كارنامه كاري‌اش رقم زده است.

معززي‌نيا منتقد سينما نيز در ادامه بيان كرد: نمي‌توان كسي را به اين موضوع محاكمه كرد كه چرا فيلم‌هاي ما امسال داراي كيفيت نيستند.

* سعيد سهيلي ساليان گذشته چهارچنگولي را نيز ساخته بود

اين منتقد سينما ادامه داد: چرا امسال دوستان به اين نتيجه رسيدند كه برخي فيلم‌ها را اكران كنيد آقاي سعيد سهيلي كه امسال گشت ارشاد را ساخته بود ساليان گذشته نيز "چهارچنگولي" را كارگرداني كرده بود چرا  امسال به اين نتيجه رسيديم كه فيلم‌هاي بي‌كيفيت را اكران نكنيم.

* بحران پيش آمده براي فيلم‌ها به نفع سينما نيست

معززي نيا ادامه داد: جرياني كه از عيد نوروز گريبان سينماي ايران را گرفت و فضايي فراهم كرد تا در تعطيلات عيد نوروز  رسانه‌ها، سايت‌ها به كش دادن اين موضوع بپردازند و نامه‌نگاري‌ها شروع شود به هيچ وجه اين بحران مناسب با سينماي ايران نيست.

* اخلاق از ميان ما رخت بر بسته است

كرم پور ادامه داد: امروز بي‌اخلاقي در ميانمان شيوع پيدا كرده است و اخلاق از ميان رخت بربسته است. بعضي مواقع بحث اصلي ما فيلمي كه اكران مي‌شود نيست.

معززي نيا در ادامه افزود: وضع اكران بسيار به هم ريخته است امروز بحث جديدي مطرح شده كه وقتي فيلمي پروانه نمايش مي‌گيرد بايد برويم و نظر حوزه هنري را در خصوص آن جويا شويم خوب است كه راجع به سينما سخن بگويم اما نبايد شرايط آشفته براي اين عرصه بوجود بيايد.

* سلب اعتماد عمومي از داشته‌هايمان شده است

كرم‌پور خاطرنشان كرد: اگر سلب اعتماد عمومي از داشته‌هايمان شود آن زمان وضعيت ناگواري پيش مي‌آيد مردم امروز اعتماد به سينما رفتن ندارند و اگر اين وضعيت پيش بيايد قطعاً آن ها به سمت ماهواره‌ها روي مي‌برند.

كرم پور تصريح كرد: اين فيلم‌ها براي مخاطب ساخته مي‌شود و آن ها هستند كه حرف آخر را مي‌زنند آن ها بهترين داورهاي ما هستند.

در پايان مدقق مجري برنامه به ادامه يافتن اين بحث در هفته‌هاي آتي اشاره كرد و گفت: از تمامي نهادها و گروههايي كه اسم برده شده اين حق برايشان محفوظ است كه در اين برنامه از حق خود دفاع كنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار