وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي برطبق نظر و سليقه شخصي خود به خريد آثار تجسمي نپردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه دو نيم ساعت با حضور "جواد صادقي" دبير اجرايي و عضو شوراي سياستگذاري اكسپو 91 و "پرويز براتي" روزنامه نگار و منتقد و كارشناس هنرهاي تجسمي با اجراي حميدرضا مدقق به بحث و گفتگو پيرامون اقتصاد هنرهاي تجسمي پرداختند.

در ابتداي اين گفتگو مجري برنامه به هنرهاي تجسمي اشاره‌اي كرد و اظهار داشت: هنرهاي تجسمي كه مبتني بر طرح هستند و حس بينايي مخاطب را هدف قرار مي‌هند كه مجسمه سازي، خوشنويسي، نقاشي،‌ از اين قبيل آثار هستند.

تاكنون سه دوره نمايشگاه از آثار هنرهاي تجسمي برگزار شده و هم اكنون چهارمين دوره از نمايشگاه فروش آثار تجسمي در تالار وحدت آغاز به كار كرده كه از 571 اثر از 316 هنرمند در اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد.

وي به حضور و شركت 10 استان و هنرمنداني از استان‌هاي مختلف كه علاقه به شركت در نمايشگاه را از خود نشان دادند اشاره كرد و گفت: علاوه بر 316 هنرمندي كه در اين نمايشگاه استفاده شده هنرمنداني از 10 استان نيز آثارشان را ارسال كرده‌اند.

مدقق در آغاز از مهمانان حاضر در برنامه مهم‌ترين ويژگي‌ اين دوره را جويا شد كه جواد صادقي دبير اجرايي و عضو شوراي سياستگذاري اكسپو گفت: مهمترين وجه تمايز اين اكسپو اين است كه ما سعي كرديم، اثر متعلق به خود هنرمند باشد و ما نيز تمامي آثار را بيمه كرديم و با تعاملي كه با نگارخانه‌ها داشتيم تلاش كرديم نظم و مقررات خاصي را در برپايي اين نمايشگاه ترتيب دهيم.

وي ادامه داد: ما در اين اكسپو از سه نسل هنرمندان اثر گرفته‌ ايم كه نسل اول هنرمندان پيشكسوت، نسل دوم هنرمندان حرفه‌ اي و نسل سوم هنرمندان جوان هستند كه حضور سه نسل متفاوت از هنرمندان و تنوع آثار در اين نمايشگاه يكي از مهمترين ويژگي‌هاي آن است.

در ادامه پرويز براتي روزنامه‌نگار و كارشناس هنرهاي تجسمي گفت: متاسفانه در فاصله زماني يك ماهه اين نمايشگاه آثارش را جمع كرد كه كمي زمان باعث شد تا آنچه ما از اكسپو سراغ داشتيم و انتظار مي‌رفت برآورده نشود.

اين منتقد به كم بودن تعداد گالري‌‌دارها در شوراي انتخاب آثار اشاره كرد و ادامه داد: حضور حداكثرهاي اهالي تجسمي در اين دوره بسيار حائز اهميت است كه در شوراي انتخاب آثار گالري دار بايد حضور داشته باشند كه يك يا دو گالري‌دار بيشتر حضور نداشتند و در اين شوار بيشتر هنرمندان شركت كرده‌اند كه اين موضوع ضربه بزرگي به ما وارد مي‌كند.

وي همچنين به سطح پايين برخي آثار اشاره كرد و افزود: بعضي آثاري كه براي اكسپو معرفي شده بود سطح كيفي بسيار پاييني داشتند كه در نتيجه كل آثار آن نگارخانه حذف شد.

صادقي تصريح كرد: اصل شوراي انتخاب آثار، كيفيت برتر آثار بود كه در اين اكسپو از نگارخانه‌اي يك اثر شركت كرده بود كه ما با روي گشاده از حضور آن در نمايشگاه استفاده كرديم.
دبير اجرايي اكسپو به قسمت‌هاي تعيين شده براي آثار اشاره كرد و گفت:‌ در اين نمايشگاه آثاري با قيمت 150 هزار تومان تا 60 ميليون تومان داريم.

وي ادامه داد:‌ 99 درصد قيمت هايي كه در اكسپو هست دقيقاً همان قيمت‌هايي است كه خود نگارخانه‌ها اعلام كرده‌اند.

*قیمت آثار هنری در ایران بالا است یا پایین؟
براتی منتقد هنرهای تجسمی اظهار داشت: سال 2009 یک رکورد اولیه ای در زمینه خرید و فروش آثار تجسمی داشتیم و در آبان ماه سال 88 بحران عمیق اقتصادی فروش آثار تجسمی را سپهری کردیم که آن تأثیر را در ایران هم مشاهده کردیم.

این منتقد ادامه داد: نهایتاً در سال 2010 از تمامی این فراز و فرودها که متأثر از بازی های جهانی بود و کار داخلی هم نوسان داشت امروز به یک روال منطقی و تعادل رسیدم گرچه از سال 2008 برای مدتی این بحران بالا بود.

*دبیر اجرائی اکسپو: هنوز فرورش آثار تجسمی به تعادل نرسیده است
جوادصادقی اظهار داشت:‌ فکر می کنم هنوز متعادلی در زمینه قیمت تجسمی نرسیده ایم زیرا تعادل زمانی است که یک تعریف مشخص برای قیمت گذاری آثار هنری وجود داشته باشد.

*پنهان کاری در خرید و فروش اکسپو دیده می شود
صادقی گفت: وقتی می خواهید به قیمت واقعی دست پیدا کنید یک پنهان کاری در خرید و فروش می بیند که گاهی رقمی که در خرید و فروش اعلام می شود آن رقم رد و بدل نمی شود.

*دستگاه های دولتي از اکسپو خرید کردند
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 30 میلیون اعتبار در این بخش دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعلام خرید 600 میلیون اکسپو خبر داده که منتظر مراحل اداری آن برای این انتقال هستیم.

*وزارت بهداشت، مسکن تقاضای خرید تابلوهای هنرهای تجسمی را کرده اند
وزارت بهداشت، مسکن و سازمان زندان ها نیز وارد عمل شده و در خصوص خرید اکسپو نظر داده اند که هنوز مقدمات و انجام مراحل اداری آن ها سپری نشده است.

*یک میلیارد تومان به حساب اکسپو می نشیند
دبیر اجرائی اکسپو به محقق شدن بیش از یک میلیارد تومان اعتبار به حساب اکسپو اشاره کرد و ادامه داد:‌ بیش از یک میلیارد تومان از خرید آثار محقق شده که این پول در حساب اکسپو می نشیند.

*گلایه از وزارتخانه ها از بی توجهی به خرید آثار اکسپو
براتی به عدم توجه وزاتخانه ها در طول سال به خرید آثار اکسپو اشاره کرد و گفت: چرا وزارتخانه ها در کل طول سال نمی آیند و به هنرمندان اثر سفارش دهند.

*حضور وزراء مختلف در اکسپو
صادقی به حضور وزراء مختلف در این اکسپو اشاره کرد و بیان داشت: حضور وزراء مختلف در این اکسپو ما را خوشحال می کند گر چه ما معتقدیم آثار باید توسط متخصص صورت پذیرد.

*وزارت بهداشت و یا وزارت نفت متناسب با اهدافش دست به انتخاب نزند
عضو شورای سیاست گذاری گفت: اینکه وزارتخانه ای بخواهد متناسب با اهدافش اثر انتخاب کند به هیچ وجه خوب نیست اگر من مدیر کار را انتخاب کنم بسیار کار اشتباهی است زیرا باید در این خصوص کارشناس مربوطه نظر بدهد.

*امروز اکسپو سردرگم است
منتقد برنامه همچنین به سردرگمی اکسپو اشاره کرد و گفت:‌ اکسپوی فعلی سردرگم است برای کسی که از سازمان می آید به طور مشخص ساز و کاری مشخص نشده است.

*150 میلیون تومان سهم مجموعه داران خصوصی از اکسپو شد
حدود 150 میلیون تومان سهم مجموعه داران خصوصی از اکسپو است که این شروع خوبی است چون در نمایشگاه های قبلی به این صورت خرید و فروش آثار نداشتیم.

*خرید اکسپو باید فرهنگ سازی شود
دبیر اجرائی اکسپو به فرهنگ سایز خرید اکسپو اشاره کرد و گفت: باید خرید اکسپو فرهنگ سازی شود و این احساس نیاز شود که در این زمینه ورود و وزارت خانه ها برای خرید آثار هنری بسیار بسیار مهم بود.

*در هر خانه ای فرش هست اما تابلو وجود ندارد
در ادامه این گفتگو براتی به نبود تابلو در خانه ها اشاره کرد و گفت:‌ نقاش، منتقد، نگارخانه و خرید از چهار ضلع تشکیل دهنده هنر هستند اگر اندکی دقت کنید می بینیم امروز در منازل اشخاص فرش های متفاوت وجود دارد اما کمتر تابلو در خانه ها می بینیم، من معتقدم که ذوق بصری درون مردم وجود دارد اما هنوز متوجه آن نشده اند.

*پیک موتوری از اکسپو خرید
در این نمایشگاه حضور یک پیک موتوری برای خرید اکسپو نظر دبیر اجرائی اکسپو را به خود جلب کرد، صادقی افزود: یک پیک موتوری در نمایشگاه گفت که من فقط این مقدار پور دارم اما می خواهیم یک تابلو بخریم این موضوع برای مان خیلی اهمیت داشت.

*مدیر کل وزیران براساس نظر شخصی خود نخرند
صادقی گفت: مدیران و وزیران براساس نظرشخصی خود آثار هنري اکسپو را نخرند بلکه کارشناس مربوطه برای خرید به ما معرفی کنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار