همانطور که ميزان انتشار دي اکسيد کربن هر سال نسبت به سال پيش از آن در حال افزايش است، پوشش گياهي کره زمين و اقيانوس ها هم به همان اندازه به ميزان بيشتري گاز کربنيک ذخيره مي کنند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران، پنج تن از محققان دانشگاه کلرادوي آمريکا در گزارشي که در نشريه نيچر منتشر شد اعلام کردند «جذب جهاني چاه هاي اقيانوسي و زميني کربن در پنجاه سال اخير تقريبا دو برابر شده است».
 
چاه کربن به فرآيند طبيعي جذب دي اکسيد کربن از اتمسفر گفته مي شود. اقيانوس ها نقشي کاملا مهم در اين فرآيند ايفا مي کنند. دي اکسيد کربن جذب شده در عمق اقيانوس ها ذخيره مي شود.
 
گياهان و جنگل ها هم در اين فرآيند نقش آفريني مي کنند. نيمي از دي اکسيد کربن منتشر شده در اتمسفر از راه هاي گوناگون از طريق همين چاه هاي کربن جذب مي شود.
 
 دانشمندان با در نظر گرفتن ميزان گاز دي اکسيد کربن منتشر شده توسط انسان طي سال هاي گذشته و با اندازه گيري ميزان جذب خالص سالانه آن از طريق چاه هاي کربن يعني همان اقيانوس ها و پوشش گياهي زمين به اين نتيجه رسيدند که طي پنجاه سال گذشته، ميزان جذب سالانه دي اکسيد کربن دو برابر شده و از دو ميليارد و چهارصد ميليون تن در سال دو هزار و نهصد و شصت به پنج ميليارد تن در سال دو هزار و ده رسيد.
 
دانشمندان بر اين عقيده اند روند بالا رفتن ميزان دي اکسيد کربن موجود در اتمسفر امري طبيعي است زيرا انتشار اين گاز با منشاء سوخت هاي فسيلي به طور روز افزون در حال بيشتر شدن است و اين مسئله نمي تواند نشانه کمتر شدن فعاليت چاه هاي کربن باشد./عط
برچسب ها: کربن ، اتمسفر ، اقیانوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار