دولت به منظور ايجاد ثبات در بازار ارز و حركت به سمت تك نرخي كردن ارز جلسات منظمي را با نمايندگان مجلس برگزار كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرين تحولات ارز و ميزان ارز دانشجويي گفت: طي هفته‌هاي اخير جلسات متعددي با حضور نمايندگان دولت و مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه در آخرين جلسه كه به رياست بهمني رئيس كل بانك مركزي برگزار شد مقرر گرديد كه اوراق گواهي ارزي از طريق بازار سرمايه به خريداران ارز عرضه شود كه اين اوراق در آينده نزديك به طور حتم در پايان مرداد ماه سال جاري از طريق بازار سرمايه كشور به متقاضيان خريد ارز عرضه مي‌شود.

حسيني ادامه داد: دولت خود را مكلف به ايجاد ثبات در بازار ارز و آن هم براساس حركت به سمت تك نرخي كردن اين بازار مي‌داند؛ در حال حاضر شرايط چند نرخي شدن ارز كه برخي از نمايندگان معتقد به اجراي آن هستند به هيچ عنوان به سود اقتصاد كشور ما نيست.

وزير اقتصاد ادامه داد: دولت عزم خود را براي ساماندهي بازار ارز مدت‌ها است جدي كرده و در اين رابطه طي ماه‌هاي اخير قدم هاي مثبتي را برداشته كه نمونه آن تعيين نرخ ارز مرجع براي متقاضيان ارز بويژه، واردكنندگان كالا و خدمات براساس ثبت سفارش كالا و ارائه ثبت سفارش به مراكز مهم اقتصادي كشور از جمله بانك مركزي و گمرك جمهوري اسلامي مي‌باشد.

وي ادامه داد: برنامه نهايي و قطعي دولت جلوگيري از بي‌ثباتي در بازار ارز است، بازار ارز در حال حاضر با توجه به شرايطي كه دارد تاثير بسزايي روي بخش هاي مختلف اقتصادي كشور دارد؛ به همين علت در پي جلساتي كه در طي روزهاي اخير با حضور نمايندگان مجلس برگزار شد تاكيد دولت همواره ايجاد ثبات و حركت به سمت تك‌نرخي شدن ارز بوده است.

حسيني در ادامه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص اقتصاد مقاومتي گفت: اقتصاد مقاومتي يكي از راهكارهاي مبارزه با فشار تحريم است كه در اين اقتصاد هدف از حمايت از توليد ملي و افزايش توان توليدكنندگان داخلي است.

وزير اقتصاد افزود: در اقتصاد مقاومتي مسئولان خود را مكلف به حمايت همه‌جانبه از توليدكنندگان داخلي مي‌دانند و ما نيز در شرايط كنوني با گذشت 32 سال از تحريم‌هاي اقتصادي همواره پيرو حمايت از توليدكنندگان داخلي به منظور بالا بردن ظرفيت توليدات محصولات داخلي در كشور هستيم. من از مردم مي‌خواهم كه در راستاي اجراي درست اقتصاد مقاومتي همواره خريد كالاهاي داخلي را به عنوان يك اولويت اساسي در نظر داشته باشند. اقتصاد مقاومتي از نظر تعريف به معني مقاومت در برابر تحريم‌ها براساس استفاده و حمايت از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي داخل است.

وي ادامه داد: اقتصاد مقاومتي نقش مهمي در توسعه و پيشرفت كشور دارد؛ اگر در طي سالهاي اخير اقدامات لازم در خصوص ساخت تجهيزات در داخل كشور نمي‌‌شد امروز ما توان سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي را نداشتيم كه اين اقدام صرفا با حمايت از توان نيروهاي متخصص داخلي و بهره‌گيري مناسب از ظرفيت‌هاي اقتصادي كشور به مرحله اجرا گذاشته شد.

برنامه دولت در بازار مسكن كاهش قيمت مسكن است

وزير اقتصاد در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعيت قيمت مسكن در كشور گفت: دولت برنامه اصلي‌اش در خصوص بخش مسكن اجراي طرح‌هاي اقتصادي مهم در زمينه كاهش قيمت مسكن به نفع مردم است؛ به طور حتم اجراي طرح‌هايي مانند اخذ ماليات از واحدهاي مسكوني خالي از سكنه نقش مهمي در كاهش قيمت مسكن در كشور دارد.

وي اظهار داشت: دولت در بخش مسكن تمام توان خود را براي كاهش قيمت مسكن و شكسته شدن حباب قيمت در اين بازار به كار مي‌برد تا باعث ايجاد آرامش و ثبات در بخش مسكن كشور شود.

بررسي وضعيت گراني در كشور

حسيني درباره آخرين بررسي‌هاي انجام شده در مورد وضعيت گراني در كشور به خبرنگاران گفت: گراني‌هايي كه طي‌ هفته‌هاي اخير در كشور به وقوع پيوست از جمله افزايش نرخ مرغ، دولت را وادار به اجراي تصميمات ضربتي براي كنترل گراني به ويژه قيمت كالاهاي اساسي مردم كرد كه مهمترين آن عرضه مرغ از طريق فروشگاه‌ها به قيمت دولتي بود كه اين موضوع باعث كاهش قيمت اين محصول در روزهاي اخير شد.

وزير اقتصاد عنوان كرد: دولت با توجه به كارگروهي كه دراين باره تشكيل داده در كنار نمايندگان مجلس همواره در حال رصد بازار و وضعيت گراني در كشور است زيرا نمي‌خواهد گراني باعث ايجاد فشار به اقشار مردم به ويژه اقشار آسيب‌پذير شود.

وي خاطرنشان كرد: برنامه دولت مبارزه و كنترل با عوامل گراني است، اگرچه در اين راه موانع زيادي بر سر راه دولت وجود دارد اما عزم دولت براي كنترل بازار به خصوص كاهش قيمت‌ كالاهاي ضروري مردم كاملا جدي است.

برچسب ها: حسینی ، اوراق ، گواهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار