کارشناسان چيني تاکيد مي کنند تحريم نفتي ايران، براي روابط آمريکا و چين چالش آفرين شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، آمريکا در قالب تحريمهاي جديد خود ضد ايران يکي از بانکهاي چيني را نيز تحريم کرده است. وزارت امورخارجه چين به اين اقدام آمريکا واکنش نشان داده و اعلام کرده است اين کار به همکاريهاي آمريکا و چين ضربه مي زند و پکن اقدامات لازم را صورت خواهد داد.  

"شي يين هوننگ" استاد دانشگاه پن مين چين در اين خصوص گفت: معمولا چين در واکنشهاي خود با تامل عمل مي کند.  چين همواره با اقدامات آمريکا در تحريم ايران مخالف بوده است. بي ترديد، چين هم مي تواند درمقابل اين اقدام آمريکا به اقدامات تلافي جويانه مبادرت کند.
 
آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش براي دستيابي به جنگ افزارهاي هسته اي متهم مي کنند اما ايران اين اتهامات را رد مي کند و تاکيد دارد برنامه هسته اي اش فقط براي مقاصد صلح آميز است.

درحالي آمريکا تحريمهاي جديدي را برضد ايران اعمال کرده است که ماه گذشته ، معافيتهايي را براي واردکنندگان اصلي نفت ايران از جمله چين اعلام کرد زيرا به گفته واشنگتن، اين کشورها ميزان واردات نفتي خود را از ايران کاهش داده اند. اما آمار مربوط به گمرک چين گوياي واقعيت ديگري است. پس از کاهش واردات نفتي چين از ايران به علت اختلاف در قيمت، واردات نفتي چين از ايران به سرعت  افزايش يافت و در ماه ژوئن 15 درصد بيشتر از متوسط واردات نفتي چين از ايران در سال 2011 بود.

چين کانرونگ ، استاد دانشگاه رن مين چين در اين باره گفت: آمريکا در وضع بسيار دشواري قرار گرفته بود. اگر آمريکا مي خواست چين را به علت خريد نفت از ايران تحريم کند، درواقع اين اقدام به معناي جنگ تجاري مي بود زيرا به شدت به منافع آمريکا ضربه وارد مي شد. اگر آمريکا مي خواست چين را تحريم کند، چين نيز به شدت تحقير مي شد. با اين اوصاف، آمريکا اين مساله را مطرح کرد که واردات نفتي چين از ايران کاهش يافته است تا اينکه از اين طريق ، خودش را از اين وضع بغرنج نجات بدهد.

چين تاکيد دارد تحريمهاي غرب برضد ايران تاکنون هيچ نتيجه اي به همراه نداشته است. 
برچسب ها: ایران ، چین ، آمریکا ، حریم ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار