ديابت نوع دو علامت زيادي ندارد و 50 درصد افراد از ديابت خود مطلع نيستند و گاهی زماني متوجه بیماری خواهند شد كه بيماري به قسمت‌هاي مختلف بدن آسيب رسانده است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر مريم واشقاني متخصص غدد بزرگسالان با بيان اينكه 20 تا 30 درصد افراد جامعه گرفتار اختلال قند خون هستند، ابراز كرد: به طور متوسط هشت درصد از مردم ايران به ديابت مبتلا هستند و به همين تعداد از بيماري خود مطلع نيستند.

وي با اشاره به بيماري ديابت و علل شيوع آن اظهار داشت: ديابت شايع‌ترين اختلال متابوليك بدن است كه به صورت افزايش قند خون بروز مي‌كند و از مهمترين علت‌هاي آن مي‌توان به كاهش توليد انسولين در بدن  و مقاومت به آن اشاره كرد كه اين هورمون موجب كنترل قند خون بدن مي‌شود.

متخصص غدد بزرگسالان در همدان گفت: به عنوان مثال در بارداري مشاهده مي‌شود كه در اثر هورمن‌هايي كه در جفت ترشح مي‌شود تعادل مصرف قند بهم خورده و فرد دچار ديابت مي‌شود.

وي به عوارض اين بيماري اشاره كرد و گفت: ديابت موجب درگير شدن عروق كوچك شبكیه چشم،  گرفتاري عروق كرونري، بيماري‌هاي قلبي و ناراحتي عصبي در قسمت‌هاي مختلف بدن خواهد شد.

دكتر واشقاني ادامه داد: عروقي كه به مغز، قلب و يا كليه خون رساني مي‌كنند و همچنين عروق شريان‌هاي بزرگ، اگر در اثر ديابت آسيب ببينند اختلال در خون‌رساني به مغز، قلب و اندام‌هاي تحتاني ايجاد مي‌شود، در نتيجه فرد دچار بيماري‌هاي عروق محيطي خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: از شايع‌ترين عوارض غير عروقي كه بر اثر افزايش قند خون ايجاد مي‌شود مي‌توان به آب مرواريد، آب سياه، ضايعات پوستي و افزايش استعداد مبتلا به عفونت اشاره كرد.

متخصص غدد بزرگسالان اضافه كرد: ديابت نوع يك در اثر فقدان انسولين ايجاد مي‌شود كه به صورت حاد بروز كرده و فرد با يك وضع عمومي نامساعد به پزشك مراجعه مي‌كند و بيماري تشخيص داده مي‌شود.

دكتر واشقاني افزود: در اين نوع از بيماري ديابت فرد با علائم افزايش قند خون مانند پرنوشي، پرخوري، پرادراري و يا به صورت علائم مخفي مانند دير خوب شدن زخم‌ها و يا عفونت‌هاي قارچي مكرر به پزشك مراجعه مي‌كند.

وي به علت‌هاي افزايش ديابت اشاره كرد و گفت: افزايش دسترسي به مواد غذايي و كاهش فعاليت‌هاي بدني از مهمترين علل افزايش اين بيماري تلقي مي‌شود كه افراد در كنار استفاده بي‌رويه از مواد غذايي فعاليت زيادي ندارند.

وي تأكيد كرد: فست فودها به دليل داشتن انرژي زياد منجر به چاقي شده و چاقي نيز زمينه ساز ديابت مي‌شود.

دكتر واشقاني در پايان سخنان خود تأكيد كرد: استفاده كافي و مناسب از مواد قندي و چربي در تمام سنين توصيه مي‌شود اما ميزان فعاليت بستگي به فرد دارد لذا افراد جوان با فعاليت‌هاي ورزشي و هوازي مي‌توانند از ابتلا به ديابت جلوگيري كنند و افراد سالمند نيز با توجه به وضعيت قلبي و عروقي بايد فعاليت‌هاي روزانه خود را تنظيم كنند. /ح
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، چاقی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار