در این غار گونه ای ماهی وجود دارد که فاقد گوش چشم است و فقط در آب غارها و جاهای تاریک زندگی می کنند. این نوع از ماهیان برای تهییه غذا وفرار از خطرات از خطوط جانبی وشاخک های حسی اطراف لب استفاده می کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، این دریاچه ی زیرزمینی در زیر کوه لون قرار دارد که با عمقی زیاد از سطح زمین به صورت راکد می باشد ولی گاهی در فصل بهار به علت ازدیاد نزولات آسمانی و در نتیجه زیاد شدن آب دریاچه آب های اضافی طغیان کرده واز خروجی غار خارج می شوند.

در این غار گونه ای ماهی وجود دارد که فاقد گوش چشم است و فقط در آب غارها و جاهای تاریک زندگی می کنند. این نوع از ماهیان برای تهییه غذا وفرار از خطرات از خطوط جانبی وشاخک های حسی اطراف لب استفاده می کنند.
 

شناسایی این ماهی مرهون وجود راه آهن است، زمانی که کارشناسان خارجی مشغول احداث خطوط راه آهن بودند از وجود این غار مطلع شدند و این ماهی را برای شناسایی بیشتر به خارج از کشور بردند.

 
نمونه های بررسی شده توسط (Nielsen, ۱۹۷۴ ) دارای ۵/۴۶ میلیمتر طول کل و ۵/۳۸ میلیمتر طول استاندارد بوده است.

جالب است كه بدانید این ماهی با یک ماهی کور دیگر در همان غار به سر می برند. این غار آبی در کنار روستای ( لون) در تنگ هفت لرستان واقع شده ،حرارت آب در این غار معمولا ۵/۱۸درجه سانتیگراد ، PH آن۵/۷ و قابلیت هدایت الکتریکی µS ۳۳۴ می باشد.

ماهی کور از نادر ترین گونه ی ماهیان جهان است و در دنیا در حدود ۴۰ گونه ماهی فاقد چشم در آبهای شیرین شناسایی گردیده گردیده . این ماهیان کوردارای سلولهای چشایی در سر و یا سبیلک های توسعه یافته در اطراف دهان هستند که از آنها برای چشیدن و لامسه استفاده می کنند.

ماهیان کور از لحاظ شیلاتی فاقد ارزش اقتصادی بوده اما بعنوان یکی از نادرترین ذخایر ژنتیکی در بسیاری از پژوهشکده ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته اند و یا به عنوان ماهیان زینتی خارق العاده در موزه های حیات وحش و آکواریوم ها در معرض دید علاقمندان و خصوصا جهانگردان قرار گرفته اند.

 
درمحیط طبیعی تغذیه آن نامعلوم اما در محیطهای مصنوعی و آکواریوم از انواع غذاهای خشک، تر و زنده نظیر آرتمیا با اشتهای زیاد استقبال می کند، چنانکه برای بلع غذاهای روی سطح آب توانایی شنا بصورت وارونه را دارد.

زمان لازم برای دو برابر شدن جمعیت این ماهی حداقل ۱۵ ماه است و از تمایز جنسی و طول عمراین گونه نیز هیچ اطلاعاتی گزارش نشده است.

خوشبختانه اداره حفاظت از محیط زیست استان لرستان ،اقدامات جدی را در مورد حفاظت از این غار آبی و ماهیان موجود در آن انجام داده .

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: غار ، ماهی کور ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار