استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: براساس بيانات رهبر معظم انقلاب بايد به موازات افزايش جمعيت، امکانات اقتصادي مناسب ايجاد شود که به معناي گسترش فرصت‌هاي شغلي و توسعه امکانات بهداشتي، آموزشي و رفاهي براي جلب جمعيت روبه رشد است.

حسين وکيلي استاد دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه تناسب بين جمعيت و هرم سني در يک جامعه بايد با زير ساخت ها و ساختار اقتصادي آن کشور رابطه مستقيم داشته باشد، اظهار داشت: ترکيب جمعيت و هرم سني آن بايد به گونه اي باشد که گروه هاي سني جوان و نوجوان در يک ضريب منطقي با توجه به نيازهاي جمعيتي در بازار کار و بازار توليد، تامين باشند.

استاد و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي افزود: گروه هاي سني جوان و نوجوان بايد بتوانند در سيستم آموزشي به صورت تئوريک و عملي به نيروهايي آماده ورود به بازار کار بديل شوند و با فعاليت در چرخه اقتصادي کشور به استمرار رشد و توسعه کشور کمک کنند.

وي تصريح کرد: مساله اساسي اينجاست که بايد بين رشد جمعيت و ساختار هرم سني جامعه و از طرف ديگر شرايط اقتصادي و بازار کار و ميزان رشد و سرمايه گذاري در کشور تناسب وجود داشته باشد که به تبع آن بتوان فرصت هاي اشتغال و رشد خدمات دهي به افزايش نفوس را داشته باشيم.

وکيلي با اشاره به ضرورت حرکت همزمان افزايش جمعيت و توسعه اقتصادي در کشور گفت: اين دو پديده بايد به صورت موازي و در کنار همديگر حرکت کنند، بدين معنا که اگر ما صرفا به پديده رشد جمعيت توجه و خانواده ها را تشويق به تعدد اولاد کنيم، بايد ببينيم که چه برنامه هايي از نظر توسعه اقتصادي، ايجاد فضاهاي آموزشي، امکانات بهداشتي، ايجاد فضاهاي کار و توليد و رشد و توسعه در مملکت وجود دارد تا بتوان اين جمعيت روبه تزايد را با يک درصد رشد بالاتر جذب کرد و در نهايت اين رشد جمعيت با رشد و توسعه اقتصادي متناسب باشد.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي اظهار داشت: در کشورهايي که رشد جمعيت دارند اما در کنار آن، توسعه و رفاه اقتصادي، افزايش درآمد ملي، ايجاد اشتغال، امکانات آموزشي و بهداشتي و ساير خدمات نظير آن فراهم نمي شود و اين دو پديده به صورت همزمان و متناسب حرکت نمي کنند در نتيجه به فقر اقتصادي و تقليل استانداردهاي بهداشتي و فقر آموزشي در آن جوامع مي انجامد، لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند نبايد صرفا به تکثير عددي جمعيت توجه شود بلکه قطعا بايد در کنار آن، رشد کيفي و تکاثر امکانات اقتصادي، فراهم باشد.

وي افزود: بر طبق نظريه مالتوس، رشد امکانات بهداشت، درمان، تغذيه و موارد ضروري براي افزايش نفوس جمعيت، يک رشد عددي است اما اگر رشد نفوس ما با رشد ضريب هندسي باشد، نتيجه آن ايجاد مشکلات بيشتر براي اقتصاد کشور دولت و مردم خواهد بود.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه يک الگوي صحيح براي رشد جمعيت بايد با يک فرمول ترکيبي همراه باشد تصريح کرد: فراهم آوردن فرصت هاي رشد جمعيت بايد با توسعه مناسب امکانات بهداشتي، آموزشي و رفاهي همراه باشد که اين موضوع، بستگي به گسترش سرمايه گذاري فرصت هاي شغلي و ايجاد فرصت هاي رفاهي و تاميني بيشتر به منظور افزايش نفوس است.

وکيلي با تاکيد بر اهميت کيفيت جمعيت در کنار کميت آن، گفت: يک جامعه با نفوس زياد ولي محروم از امکانات اقتصادي چيزي جز مزاحمت براي دولت ها پايين آمدن رفاه در آن جوامع و فشارهاي اقتصادي آموزشي و بهداشتي نيست زيرا رشد جمعيت، رشد انواع خدمات کالاها اشتغال و نيازهاي مختلف را با‌خود مي آورد؛ با تولد يک نوزاد جديد نيازهاي آموزشي و بهداشتي، توسعه بيمارستان ها مدارس،آموزشگاه ها،دانشگاه ها ،توسعه راه و کارخانجات به صورت بالقوه ايجاد مي شود و آن طفل با تولد خود همه اين مسائل را مي آورد.

وي اظهار داشت: با افزايش ضريب رشد جمعيت از 1.5 به 3 درصد در سال بايد با همان ضريب امکانات رشد جمعيت نيز که در زمان حال و آتي به آن نياز دارد، افزايش يابد، در اين صورت کشور به يک جامعه پر نفوس قدرتمند، ثروتمند و پتانسيل هاي بالا که قابليت تبديل به جامعه خوشبخت و موق را دارد تبديل مي شود و طبيعتا آثار آن در همه پديده هاي اقتصادي اجتماعي و رفاهي ديده خواهد شد.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي تصريح کرد: رشد جمعيت به صورت مجرد و يک زاويه که فقط نفوس افزايش پيدا کند مشکل زا خواهد بود و حتي در يک واحد کوچک مانند خانواده نيز مي توان اين مسئله را به طور ملموس حس کرد.

وکيلي گفت: اگر تعداد اولاد يک خانواده افزايش پيدا کند اما امکانات دسترسي به رفاه آموزش ابتدايي،متوسطه و عالي،فضاهاي تفريحي و ورزشي،جابه جايي و مسافرت توسعه نيابد و حتي سرپرست خانوار با مشکل عدم افزايش درآمد و مشکلات اشتغال روبرو باشد، چيزي جز ايجاد مشکلات جديد و تقليل کيفيت زندگي آن خانواده نخواهد داشت لذا جوهره فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي بر حرکت موازي افزايش جمعيت و توسعه امکانات اقتصادي قرار دارد.

وي افزود: براساس بيانات مقام معظم رهبري بايد در کنار رشد نفوس و به موازات آن امکانات متناسب ايجاد شود که اين موضوع به معناي گسترش فرصت هاي سرمايه گذاري و فرصت هاي اشتغال، توسعه فضاهاي بهداشتي،آموزشي، زير بناي راه ها و زير ساخت هاي اقتصادي است که جمعيت رو به رشد را به راحتي جلب کند و آثار مثبت اين توسعه و رشد اقتصادي به نفوس در حال تزايد منتقل شود.

انتهاي پيام/ب2
برچسب ها: جمعیت ، امکانات ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار