رژیم صهیونیستی از ترس آن که بحران اقتصادی تشدید شود و به وضعیتی مشابه برخی کشورهای اروپایی برسد به تصویب اقدامات ریاضتی شدید اقتصادی روی آورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون الجزیره عربی ؛ این سیاست ریاضتی مشتمل بر افزایش قیمت سوخت و مالیاتها است اما بخش شهرک سازی و دستگاههای امنیتی این رژیم از اجرای این سیاست مستثنی شده اند. کارشناسان درخصوص سنگینی این اقدامات بر دوش شهروندان و تاثیراتی که ممکن است روی شرکت ها، موسسات و صنایع کوچک داشته باشد هشدار داده اند.

ولید العمری گزارشگر الجزیره در قدس غربی در گزارشی در این زمینه گفت: به نظر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، طرح ریاضتی که وزیر امور اقتصادی کابینه اش آن را تنظیم کرده و کابینه وی در یک جلسه طولانی آرا به تصویب کرده است مانع از تاثیر منفی پیامدهای بحران مالی جهانی بر اقتصاد اسرائیل خواهد شد. این در حالی است که از یک سال پیش تاکنون آنها مدعی بودند اسرائیل یک معجزه اقتصادی است و بحران مالی جهانی روی آن تاثیر نخواهد داشت اما اکنون راهی جز به کار گیری شمشیر ریاضت اقتصادی نیافته اند تا اسرائیل به ورشکستگی مالی کشیده نشود.
نتانیاهو گفت: «هرچه بحران بیشتر شدت می گیرد مشاهده می کنیم که راهی جز اتخاذ اقداماتی ویژه برای حمایت از اقتصاد اسرائیل و دفاع از موقعیت های کاری شهروندان اسرائیلی نداریم»

گزارشگر الجزیره در ادامه افزود: این اقدامات شامل همه بخشهای زندگی در اسرائیل جز بخش امنیت و شهرک سازی می شود. این طرح مشتمل بر افزایش قیمت سوخت و مالیاتها می شود به گونه ای که به افزایش قیمت ها و کاهش سطح زندگی و افزایش ورشکستگی شرکت ها تا حدود 40 درصد می شود.
یک پیرمرد صهیونیست گفت: «مخارج دولت یکی از مشکلات است به ویژه توافقنامه ها و ائتلافات و زیاد بودن تعداد وزیران نیز از جمله این مشکلات است»
یک جوان نیز گفت: «این اقدامات که قرار است انجام شود بسیار شدید و گسترده است و به طبقه متوسط جامعه آسیب جدی می زند تعجب می کنم چرا شهروندان به خیابان نمی آیند و تظاهرات نمی کنند»

گزارشگر الجزیره افزود شهرک سازی و بخش امنیت از طرح های ریاضتی مستثنی شده اند. به ویژه با توجه به این که بخش امنیتی، سهم اصلی را از بودجه عمومی به خود اختصاص می دهد در حالی که سهم شهروندان از هزینه های دولت بیشتر از دوبرابر سهم اسرائیلی های داخل خط سبز است و کل آنچه دولتهای مختلف اسرائیل از زمان امضای موافقتنامه های اسلو با فلسطینیان صرف شهرک سازی کرده اند حدود هفت میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده است.
وی در پایان افزود: نتانیاهو به منظور جلوگیری از کسر بودجه، شمشیر ریاضت را به بهانه جلوگیری از ورشکستگی اسرائیل، بر ارزاق شهروندان گذاشته است اما استثناء شدن بخش امنیت و شهرک سازی نشان دهنده ماهیت دولت و شیوه تفکر اوست.
برچسب ها: اسرائیل ، اقتصادی ، ریاضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار