هدف از ايجاد پايگاه سرّي در اطراف شهر آداناي ترکيه کمک لجستيکي و نظامي به افراد مسلح و حمله احتمالي نظامي به سوريه است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه ؛ اين شبكه در گزارشي در اين خصوص گفت: سرنخهاي عنکبوتي و خصمانه توطئه جهاني عليه سوريه و مردم اين کشور در برنامه‌ريزي‌هاي ترکيه و کشورهاي عرب حوزه خليج فارس که با توافق با اردن طراحي مي شود به روشني ديده قابل مشاهده است و هدف نيز اجراي سياست آمريکا و اسرائيل در منطقه خاورميانه است .

گزارشهاي مطبوعاتي از آن حکايت دارد که دولت ترکيه با کمک عربستان سعودي و قطر براي حمايت از گروههاي تروريستي مسلح در سوريه يک پايگاه سرّي ايجاد کرده است .

هدف از ايجاد اين پايگاه نيز جمع آوري و فرستادن کمکهاي نظامي و لجستيکي به مخالفان مسلح سوري و مجهز کردن تروريستها به سلاح و تجهيزات است. از طرف ديگر موسسه سلطنتي مطالعات امنيتي و دفاعي در لندن از طراحي براي مداخله نظامي احتمالي در سوريه خبر  داد .

 اين طراحي هم اکنون در شماري از پايتختهاي غربي و ترکيه ، اردن در جريان است . اقدام نظامي عليه سوريه احتمالا به بهانه نگراني از احتمال افتادن سلاحهاي شيميايي سوريه به دست مقاومت لبنان صورت خواهد گرفت . اين حرف تازگي ندارد .

چنين حرفهايي يادآور سلاحهاي کشتار جمعي است که به بهانه آن به عراق حمله شد . از طرف ديگر ناظران معتقدند سياستهاي رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در قبال سوريه ، ترکيه و حزب عدالت و توسعه را به لبه پرتگاه سوق خواهد داد زيرا ناظران معتقدند سياست اردوغان همانند برده‌اي است که مأمور اجراي فرمانهاي ارباب آمريکايي اش است.

از طرف ديگر کمال قليجدار ا وغلو رهبر حزب جمهوريخواه خلق ترکيه از سياست اردوغان و احمد داود اوغلو وزير خارجه‌اش به شدت انتقاد کرد و گفت :« کشورها سياست خارجي خود را براساس اصل منافع پايه گذاري مي کنند اما سياست اردوغان و داود اوغلو بر دشمني ، تعصب ، انفعال و قرار گرفتن به عنوان ابزار کوچکي در دست ديگران بودن ، مبتني است.

قليجدار اوغلو گفت ترکيه در يکي از شکننده ترين مراحل سياست خارجي اش به سر مي برد . وي افزود: ترکيه به مرحله پرداخت بها وارد شده است. شماري از ناظران معتقدند کارها و مواضع خصمانه اردوغان و حزبش در قبال سوريه و تلاش سرّي براي ايجاد پايگاه نظامي ترک با هدف حمله به سوري و اجراي کورکورانه سياست دولت آمريکا براي منطقه بدبختي به بار خواهد آورد و ترکيه بيش از ديگران از سياست توطئه‌گرانه عليه سوريه متضرر خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار