وزارت امور خارجه سوريه روز دوشنبه به صراحت عربستان سعودي، قطر و ترکيه را به حمايت مالي و عرضه تسليحات به گروه هاي شورشي مسلح در سوريه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، اين وزارتخانه در نامه اي به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد و دبير کل اين سازمان، اعلام کرد گروه هاي تروريستي مسلح» حملاتي را عليه غير نظاميان بي گناه و تاسيسات عمومي و خصوصي به ويژه در دمشق پايتخت سوريه و حلب، دومين شهر بزرگ اين کشور، انجام داده اند.

در اين نامه آمده است اين گروه هاي مسلح که آشکارا با پول و تسليحات از سوي عربستان سعودي، قطر و ترکيه حمايت مي شوند، جناياتي زشت و شنيع را عليه غير نظاميان بي گناه در اين شهرها (دمشق و حلب) مرتکب  شده اند.

وزارت امور خارجه سوريه همچنين اعلام کرد ترکيه به عبور امن تعداد زيادي از مزدوران به سوريه کمک کرده است. 

اين وزارتخانه افزود اين مزدوران تعدادي از محله هاي پر جمعيت در حلب را اشغال کرده اند و مردم را سپر خود قرار داده اند، آنهايي را که از درخواست هايشان تبعيت نمي کنند مي کشند و ديگران را با استفاده از اسلحه مجبور مي کنند خانه هايشان را ترک کنند.

وزارت امور خارجه سوريه در اين نامه اعلام کرد باعث تاسف است برخي کشورها که وانمود مي کنند نگران مردم سوريه هستند، بر گروه هاي مسلح به منظور متوقف کردن عمليات و حملات مسلحانه و پيوستن به روند سياسي که خواست سازمان ملل متحد است و سوريه با آن توافق کرده است، فشار نياورده اند.

اين وزارتخانه همچنين اعلام کرد خودداري مخالفان مسلح از آغاز يک روند سياسي علت ناکامي تلاش هاي ناظران سازمان ملل متحد و دولت سوريه است.

وزارت امور خارجه سوريه تاکيد کرد صداها از پايتخت هاي کشورهاي عربي و غربي که دولت سوريه را به تشديد اوضاع در سوريه متهم مي کنند به جاي آنکه از گروه هاي مسلح بخواهند حملاتشان را متوقف کنند، با هدف فراهم کردن پوششي سياسي براي اين گروه هاي مسلح و حمايت مالي و عرضه تسليحات به اين گروه هاست.

اين وزارتخانه اعلام کرد نيروهاي مجري قانون در حال انجام دادن وظيفه خود براي محافظت از شهروندان مطابق با بسياري از قوانين بشر دوستانه و تفاهم اوليه اي هستند که اخيرا بين نيروي ناظر سازمان ملل متحد و دولت سوريه منعقد شده است.

وزارت امور خارجه سوريه از برخي کشورهاي غربي که خواستار اقدام عليه سوريه خارج از شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند، انتقاد کرد.

اين وزارتخانه افزود هدف از چنين درخواست هايي شعله ور کردن بحران سوريه به منظور تحميل شروطي سياسي است که سرانجام به نابودي سوريه منجر شود.

وزارت امور خارجه سوريه در خصوص تعهد اين کشور به طرح صلح شش ماده اي کوفي عنان اطمينان خاطر داد و اعلام کرد هيچ راه حلي براي بحران سوريه وجود نخواهد داشت مگر با مشارکت نمايندگان مردم سوريه در گفتگويي ملي که عزت مردم سوريه را حفظ کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار