تداخلات غذا و دارو در ارتباط با برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین که استفاده شیر با آن فوق العاده اثر داروها را کم می کند بلکه اثر جذب کلسیم شیر را نیز کاهش می دهد.

دکتر نیاز محمدزاده هنرور ، متخصص تغذیه یکی از مشکلات داروی بیماران را زمان مصرف و عدم تطابق با دوره ای که افراد امساک داشته باشند عنوان کرد و به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: هر نوع  تغییر دارویی و هر نوع تغییر در نوع یا زمان مصرف داروها، باید زیر نظر پزشک معالج باشد و تغییر یا قطع ناگهانی دارو به خاطر روزه داری موجب افزایش عوارض آن به میزان زیادی می شود.

وی با تاکید بر این که هنگامی که دارو با دوز و زمان مشخصی تجویز می شود باید سر زمان و با مقدار مشخص شده استفاده شود اذعان داشت: اکثر داروها بهتر است که با آب فراوان مصرف شوند و چنان چه پزشک توصیه کرده دارو با معده خالی مصرف شود بیمار باید توجه کند که یک ساعت قبل از سحر و یا 2 ساعت بعد از افطار داروی خود را استفاده کند.

این متخصص تغذیه تداخلات غذا و دارو را یکی از مهمترین نکاتی دانست که باید از نظر تغذیه ای به آن توجه ویژه ای شود.

همچنین وی در خصوص نحوه مصرف دارو در بیماران قلبی و عروقی خاطر نشان ساخت: در کسانی که مبتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون و یا دیابت هستند روزه داری و نحوه و زمان مصرف دارو باید به طور حتم زیر نظر پزشک معالج و با صلاحدید او انجام شود./ح
برچسب ها: آنتی بیوتیک ، شیر ، افطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار