مجلس به منظور حمایت از تولید کنندگان کمیته ويژه اي براي حمایت از تولید داخل ایجاد کرده که اعضای اين کمیته با برگزاری جلساتي با تولید کنندگان مشکلات را رصد کرده و بر طرف می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بهروز جعفری عضو کمیسیون انرژی در نشست انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به اینکه صنعت نفت قلب تپنده کشور است و اقتصاد و بخشی از بودجه عمرانی و بودجه جاری با نفت و گاز کشور وابسته است گفت: این وابستگی موجب شده دشمن نگاهش را بر تحریم این بخش کشور معطوف کند و گام به گام این تحریم ها پیش رفت.
وی با اشاره به تحریم بنزین و واردات قطعات نفتی گفت: به همت شما تولید کنندگان توانستیم تولید بنزین داشته باشیم و تولید قطعات مورد نیاز صنعت نفت نیز به دست توانمند شما تولید کنندگان انجام پذیر شد بطوري که امروز توانستیم در بسیاری از زمینه ها تجهیزات مورد نیاز را تامین کینم که قابل توجه است.
جعفري با اشاره به اینکه چرا باید تحریم شویم گفت: تحریم ها بهای استقلال و عزت و شرف و آزادگی ما در جهان است و امروز دشمن اینها را نشانه گرفته است و برای اینکه این استقلال و بزرگی را حفظ کنیم مجبور به تلاش شبانه روزی هستیم و همه تولید کنندگان و دانشمندان باید با کار شبانه روزی افتخارات ایران را زیاد کنند و ما به همه آنها افتخار می کنیم.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه رهبری با درایت خود ساله است که بحث اقتصاد را مطرح می کند گفت : جنگ امروز جنگ اقتصادی است و درست است که تحریم ها فشارهایی را بر ما وارد کرده است اما در واقع به ما کمک کرده به سمت خودکفایی پیش برویم.
جعفری تصریح کرد: اگر به بهانه این تحریم در صنعت به خودکفایی برسیم در مورد مقابل صدمات تحریم بیمه می شویم. ما در مجلس برای حمایت از تولید کنندگان کمیته حمایت از تولید داخل ایجاد شده است و اعضای کمیته با برگزاری جلسان با تولید کنندگان مشکلات را رصد کرده و بر طرف می کند.
در ادامه حسن شعبان پورنماينده مجلس در کميسيون انرژي با اشاره به اینکه شکی در اینکه صنعت گران ما کارهای بزرگی انجام می دهند نیست گفت: ‌در 13 سال پیش که ساخت پارس جنوبی آغاز شد  فاز یک دو و سه در خارج و  سکوی فاز سه و کشتی سازی  در بندر عباس و همچنين  پس از آن همه سکوهای پارس جنوبی به دست توانمند صنعتگران داخلی ساخته شد.
وی با تاکید بر اینکه ما شرکت های خیلی قدرتمندی داریم گفت: نباید نمایشگاه دستاوردهای صنعتی داخل را فراموش کرد و از این همه کار توسط متخصصان  ایرانی لذت می بریم.
شعبان پور با  اشاره به شعار سال مبنی بر سال تولید ملي و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: 16 پارس در فاز یک ؛ 13 پارس در فاز دو وجود دارد و در مجموع در 3 سال آینده به 14 پالایشگاه در 30 فاز و دو و نیم برابر تولید فعلی گاز دسترسی پیدا می کنیم .
اين نماينده مجلس تصریح کرد: بهره برداران ساخت قطعات یدکی و تولید مواد شیمیایی از اهمیت بالایی برخورداراند بطوري که تاکنون 270 قلم کالاي تولید و بیشتر آن در پارس جنوبی استفاده شده است .
وی  با اشاره به تشکیل  شورای سیاست گذاری راهبردی در پارس جنوبی، خاطر نشان کرد : یکسان سازی و تنوع زدایی سیاست گذاری ها در بخش بازرگانی انجام شد تا قراردادهای مناسبی با تولید کنندگان داخلی برای تامین قطعات منعقد شود.
شعبان پور اظهارداشت: عقد قرار داد با سازندگان تجهیزات صنعت نفت، تشکیل کمیته های بررسی تقاضای خرید به منظور هدایت و بررسی اقلام مورد نیاز و توان ساخت داخل و تشکیل کمیته های تخصصی در مواد شیمیایی و قطعات از دیگر فعالیتهای ما بوده است.
وی با اشاره به اینکه انجمن استصنا به عنوان چتری شرکتهای صنعت نفت را تجمیع کرده است گفت: با توجه به نوع و عمق فعالیت های این انجمن مناسب بود که فعالیت های خود را با این انجمن آغاز کنیم و ادامه را ه را با آنها پیگیری نماییم .
شعبانپورهمچنین با اشاره به کنسرسیوم های تشکیل شده در انجمن و دلایل عقد قرار داد با انجمن استصنا، به مشکلاتی که در گذشته با تولید کنندگان داخلی داشته اشاره کرد و گفت: عدم توجه به زمان عنوان شده در قرارداد، عدم کیفیت قطعات تولیدی، عدم رعایت استانداردهای مواد شیمیایی مورد نیاز، عدم وجود بخش مهندسی ،گران بودن قطعات و مواد با نمونه خارجی، عدم بررسی پروسه تولید ، واردات کالا به جای تولید داخلی ، عدم خدمات مناسب پس از فروش از مشکلاتی بود که با آن مواجه بودیم و انتظار ما از تولید کنندگان این است که اقدامات خود را بر اساس جهانی شدن انجام دهند.
وی با اشاره انتظارات متقابل تولید کننده ومصرف کننده گفت: درمنشور هم به ثبات قوانین و مقررات با رویکرد حمایت از تولید کنندگان داخلی، حمایت قانونی و داخلی از تولید کننده در مقابل هزینه های انجام شده،حمایت از مصرف کننده از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
شعبانپور با اشاره به اینکه نیازمند  استاندارد سازی هستيم گفت: کنترل کیفیت ، پیش بینی تجهیزات برای تست محصولات، ایجاد بانک اطلاعات، ایجاد آزمایشگاه معتر، ایجاد سازوگار و مکانیزم سری سازی مطمئن و پایدار، نیز ازمواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
نماينده مجلس تصریح کرد: ما با کار آفرینی و تولید باید رسالت بزرگی را هدایت کنیم تا نشان دهیم با هم بودن توان ما را بیشتر می کند  زیرا باید پاسخ گوی نسل آینده و کسانی باشیم که با خون خود از آرمانها دفاع کردند.
شعبانپور تاکید کرد: ما به عنوان کارفرمایان باید نظام و سیستمی را ایجاد کنیم تا مکانیزمی ایجاد شود که با خیال راحت از تولیدات داخلی استفاده کنیم و باید مدیریت مناسبی در این زمینه ایجاد شود./ر
 گزارش: حبيبه رحيميان
برچسب ها: نفت ، انجمن ، تولید ، خودکفایی ، قطعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار