باغ در ايران كهن تمثيلي از جهان هستي قلمداد مي شود كه پس از پيوند با تفكر اسلامي روحي نو در كالبدش دميده شد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: اينكه باغ ايراني به صورت هنري بوده يا شرح مهندسي و نشات گرفته از اسطوره و جان انسان است يا تنها خط زيبايي بر گستره شرق جغرافيايي خواهد بود موضوع چالش و گفتمان انديشمندان و علاقمندان در اين حوزه از دانش است كه مي‌تواند سال ها نقل محافل باشد.

وي افزود: اگر باغ ايراني پا به پاي تمدن اين سرزمين زنده مانده و به خيالي بازگشت ناپذير تبديل نشده جزء اين نيست كه اين حقيقت نشانه اي از هويت پايدار ايرانيان را درون خويش دارد و مي‌تواند به مشتاقان نويد احيا را در هر زمان كه فرصت يابد بدهد.

قهاري تصريح كرد: بسياري از پژوهشگران باغ ايراني را تمثيل و بازتابي از ذهنيت بهشت مي‌دانند. مبناي اصلي چنين برداشتي شباهت و در عين حال مطابقت با كالبد و اجزاي باغ ايراني و توصيفات مادي از بهشت موعود دارد.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: مورخين يوناني زماني كه باغ هاي پارسيان را مي ‌ستودند و درباره آن مي نوشتند كمتر به نقش عميق شكل پذيري عناصر آن اشاره داشتند و خطوط هنري آن را تنها نوعي شكل دهي منظم به طبيعت مي شمردند حال ‌آنكه اين خطوط به ساختارهاي مقدس و كيهاني، اشاره اي ظريف دارد.

وي اظهار داشت: باور ايراني اگرچه از واقعيت مادي سرچشمه مي گيرد اما در برابر آن جهان معنوي مي آفريند.

قهاري تاكيد كرد: چنين رويكردي در فرهنگ اين مردمان سبب شده تا در ايران كهن و پيش از اسلام، همگام با تقديس طبيعت، باغ تمثيلي از جهان هستي قلمداد شود و پس از پيوند با تفكر اسلامي روحي نو در كالبدش دميده شود.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران خاطرنشان كرد: جستجو و بازخواني باغ ايراني از ديدگاه هاي متفاوت سبب مي شود تا حوزه اي چند جانبه نگر و با توجه به تطور جسم و ذهن و خوانش عرفاني و فلسفي بر مبناي شناخت معنا و ارزش عناصر كالبدي پيرامون آن شكل گيرد و حضور انسان ايراني را در پيدايي شگفت انگيز آ‌ن بپذيرد.

شايان ذكر است، انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و يكمين گفتمان هنر و معماري كه با حضور محمد مهدي محمودي، حسين سلطانزاده، شهريار قديمي، فرامرز پارسي و فريبرز جبارنيا 11 مرداد ساعت 15 در موزه هنر امام علي (ع) برگزار مي شود به موضوعي با عنوان در جستجوي باغ ايراني مي پردازد./ي2
برچسب ها: باغ ایرانی ، هستی ، قهاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار