مواد شميايي آمين ها بعنوان جاذب هاي گاز دي اکسيد کربن و CO2 که در واحدهاي اوره و آمونياک بويژه در شيرين سازي گاز استفاده مي شود توسط متخصصان ايراني در کشور توليد شد.

علي رنجي رئيس پژوهش هاي مشتري محوري شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: يکي از مواد اوليه شيميايي مجتمع پتروشيمي بويژه در واحدهایي که کود اوره، آمونیاک و نیز واحدهای شیرین سازی گاز از روش جذب co2 و H2S  توسط آمین فعال شده به نام  (aMDEFA) استفاده می نمایند و تامین کننده انحصاری این ماده شرکت (BASF) آلمان به منظور حفظ بازار ماده فوق را در گریدها و اسامی مختلف و با فرمولاسیون متفاوت برای مجتمع های پتروشمی تامین می نمود و در اکثر موارد اجازه نداد مجتمع ها از همديگر اين ماده را قرض بگيرند واستفاده کنند.
وي تصريح کرد: با توجه به شرايط تحريمي که بوجود آمده مجتمع ها نمي توانستند خريداري کنند پروژه توليد ماده شيميايي در طي شش ماه اجرا شد و نتيجه گيري که به عمل آمد به فرمولاسيوني رسيدند که تمام فرمولاسيون ها ثابت است و اين مواد به راحتي در کشور قابل تهيه است و در حال حاضر در صنعت پتروشمي کاربرد دارد.
رنجي با بيان اينکه در توليد مشکلي نداريم و پروژه ديگري را در دست بررسي داريم افزود: محصولي که شرکت آلماني در اختيار پتروشيمي ها قرار مي داد در حال اصلاح و بررسي است و سه ماه است که برروي آن کار مي شود.
 رئيس پژوهش هاي مشتري محوري شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي، تاکيد کرد: اين مواد آمين ها هستند و جاذب هاي گاز دي اکسيد کربن و CO2 که در واحدهاي اوره و آمونياک بويژه در شيرين سازي گاز استفاده مي شود و پتروشيمي پرديس و کرمانشاه رازي و پارس ازاين ماده استفاده مي کنند.
رنجي يادآور شد: شرکت دانش بنيان بزرگترين شرکت پژوهشي است که تعريف و تصويب از اجرا و تجاري سازي يک مسير کامل دانش بنيان را طي کرده است.
در ادامه الهام فيض، پژوهنده شرکت پژوهش فناوري پتروشيمي و مجري طرح با بيان اين مطلب گفت: پروژه توليد ماده شيميايي از سال 90 تعريف شده و اساس تعريف به دليل محدوديت واحدهاي اوره و آمونياک و واحدهاي گازي دچار محدوديت استفاده از مواد شده بودند يکسري از مواد آمونياک با دي اکسيد کربن و H2 از شرکت آلماني تامين مي شد.
وي تصريح کرد: با وجو تحريم ها تامين اين مواد براي واحدهايي که دچار مشکل شده بودند طبق ليسانس آي اس اف استفاده از مواد مشابه را نداشتند و ما اين مواد مجهول را از پتروشيمي ها گرفيتم و نمونه ها را به لحاظ کمي و کيفي اجزاء تشکيل دهنده فرمولاسيون آناليز و شناسايي و مواد را تهيه کرديم و مواد در قالب پژوهش توليد مي شود.  
فيض اضافه کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به منظور حمایت از تولید ملی شرکت های تولید کننده و در راستای منویات مقام معظم رهبری  در سال جاری و با توجه به اعمال تحریم و عدم تامین (aMDEFA) مورد نیاز توسط شرکت (BASF) آنالیز تمامی محصولات فروخته شده توسط (BASF) به مجتمع های پتروشیمی را در دستور کار قرار داد و مشخص گردید که تمامی محصولات ارائه شده متشکل از دو ماده بوده و تنها تفاوت آنها در ترکیب درصد اجزاء تشکیل دهنده بوده  که قابل تامین از منابع مختلف است.
مجري طرح تاکید کرد: اساس شرکت پژوهش و فناوری به ثمر نشاندن دانش به فناوری است که از دانشگاههای کشور و محققان استفاده کند و دانش هایی که در این مجموعه به نتایج مطلوب رسیدند در تهران، اراک و ماهشهر تبدیل به فناوری کرده و در صنعت کشور مورد استفاده قرار گرفت.
وي خاطر نشان کرد: در حال حاضر در توليد اين ماده مشکل نداريم و در صنعت پتروشيمي به راحتي و با اطمينان کامل قابل استفاده بوده و پتروشيمي رازي کرمانشاه پرمصرف ترين اين ماده است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار