عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه در نشست شب گذشته دولت و مجلس درباره اصل و روش اجراي فاز دوم هدفمندي صحبتي نشده است، گفت: با توجه به شرايط اقتصادي کشور دولت ضرورتي براي سرعت‌بخشيدن به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال جاري نمي‌بيند.


ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به جلسه شب گذشته نمايندگان مجلس با رئيس جمهور گفت: در اين نشست در خصوص هدفمندسازي يارانه‌ها از منظر فعاليت‌هايي که در راستاي کاهش هزينه‌هاي دولت صورت گرفته،‌ کاهش هزينه‌هاي مردم،‌ کاهش واردات خصوصا واردات حامل‌هاي انرژي و خدمات حمايتي به مردم و همچنين در رابطه با تورم و جلوگيري از فشارهاي بيشتر به بخش توليد صحبت شد.
 
وي در ادامه افزود: در اين جلسه همچنين فرزين، سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت نيز گزارش مبسوطي در رابطه با تورم، رشد اقتصادي و مقايسه آن با وضعيت کنوني عليرغم تحريم‌ها ارائه کرد.
 
عضو کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه تصريح کرد:‌ در جلسه مذكور نيکزاد، وزير راه و شهرسازي نيز در زمينه موضوعات مرتبط باحوزه مسکن، ساخت و توسعه مسکن مهر و همچنين آثار آن بر بازار عرضه و تقاضا گزارشي به نمايندگان مجلس و مسئولين دولت ارائه داد.
 
وي تصريح کرد:‌ در اين نشست علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي  نيز ضمن ضروري‌خواندن  اتحاد و انسجام ميان مسئولان قواي سه‌گانه براي رفع مشكلات مردم و استمرار جلسات مشترك ميان قوه مقننه و مجريه تاكيد كرد .
 
نديمي در ادامه افزود: رئيس جمهور نيز  در اين نشست مسائل مربوط به مشکلات کنوني دولت را مطرح کرده  و بر هماهنگي مسئولان جهت پيشبرد اهداف كشور تاکيد داشت.
 
وي در ادامه با بيان اينکه در اين نشست تصميم خاصي اتخاذ نشده است، گفت: مجموعا اين نشست‌ها چند کارکرد مهم دارد که يکي از آنها کارکرد اخلاقي و عاطفي است، از آن جهت که ارتباطات بر روند تاملات بسيار تاثيرگذار است، کارکرد ديگر کارکرد مفهومي است به اين معني  که در اين نوع نشست‌ها گفت‌و شنودها جمع‌بندي و تحليل مي‌شود و کارکرد سوم نيز اين است که با تاکيد بر اشتراکات مي‌شود از اختلاف و بزرگنمايي‌ها جلوگيري کرد.
 
نماينده مردم لاهيجان و سياهكل درادامه با بيان اينکه با برگزاري اين گونه نشستها دسترسي‌ها آسانتر مي‌شود، افزود: از اين طريق مي‌توان حجم مکاتبات، تذکرات و سوالات را کاهش داد و هم‌انديشي‌ها را افزايش داد تا مصاحبه‌ها جهت ضد پيدا نکنند.
 
نديمي با بيان اينکه اين نشست‌ها عموما براي اتخاذ تصميم خاصي برپا نمي‌شود بلکه جهت هم‌انديشي بيشتر است، تصريح کرد: هدف از برپايي اين گونه نشست‌ها پهن‌کردن سفره گفتمان و گفتگوهاست.
 
عضو کميسيون اقتصادي با بيان اينکه در اين نشست‌ هيچ تصحبتي درباره اجراي فاز دوم هدفمندي مطرح نشد، تصريح کرد: تنها گوشه‌اي از صحبتهاي فرزين  مبني بر اين بود که  دولت تلاش داشت که گام‌هاي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را نزديک به هم بردارد به همين جهت پيشنهاد دو، سه سال را براي اجراي قانون هدفمندي مطرح کرد، منتها در اين جلسه اصل اجرا، روش اجرا يا اينکه گام دوم چگونه اجرايي شود صحبت در اين نشست مطرح نشد بلکه بيشتر  برآيند گام اول اجراي هدفمندي يارانه ها، بررسي شد.
 
وي در خصوص زمان اجرايي فاز دوم هدفمندي گفت: به نظر مي‌رسد با توجه به شرايط اقتصادي كنوني و فشارهاي اقتصادي دشمن اقتصاد معيشتي از اهميت بيشتري برخوردار است و طبيعتا در اقتصاد معيشتي نيز تلاش بر اين است که زندگي آسانتر بگذرد لذا دولت نيز اصراري بر اجراي فاز دوم هدفمندي نداشته باشد.
 
نديمي در ادامه تصريح کرد:‌ از آنجا که اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هزينه‌هاي متفاوتي را که بخشي از آن مربوط به تامين نقدينگي،‌ بخشي در رابطه با افزايش قيمت حاملهاي انرژي و بخشي هم مربوط به تورم ناشي از اجراست، به دنبال دارد لذا اين سه عامل باعث شد که در اقتصاد معيشتي که در شرايط كنوني مطرح است ضرورتي براي سرعت بخشيدن به اجراي قانون هدفمندي  از سوي دولت حداقل در سال جاري وجود نداشته باشد.

انتهاي پيام/س2
برچسب ها: دولت ، قانون ، یارانه ، هدفمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار